Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praktikum raného vývoje (PSY227)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY227 - Praktikum raného vývoje, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

PSY 227 "Praktikum raného vývoje" je prakticky zaměřený předmět z aplikované psychologie raného vývoje. Rozšiřuje znalosti z vývojové psychologie o bezprostředně uplatnitelné poznatky v péči a výchově dětí ve věkovém rozmezí 0 až 6 let.Je (mimo jiné) zamýšlen jako odborná forma podpory Dětského koutku při FSS. Zvyšuje kvalifikaci a kompetence dobrovolníků, kteří se starají o dětské klienty koutku nebo pomáhají při zajišťování programů pro děti. Měli by být v případě potřeby či zájmu rodičů schopni poskytnout pomoc při hledání vhodné odborné intervence.Studující získají základ poznatků z psychologie raného vývoje a příbuzných disciplín, seznámí se s hlavními psychodiagnostickými metodami pro raný věk a v přímé práci s dětmi nabudou praktickou dovednost komunikace s dětským klientem.Získané poznatky mohou studentky a studenti uplatnit:1) bakalářští absolventi: v práci pro instituce s klientelou dětí kojeneckého, batolecího a předškolního věku a jejich rodičů, např.- mateřská/rodinná centra, kluby rodičů- střediska volného času- azylové domy pro matky s dětmi- cestovní kanceláře (koncepce pobytů pro rodiny s malými dětmi)- občanská sdružení- stacionáře, lůžková oddělení nemocnic („vývojoví a herní specialisté“ – po doplnění další požadované kvalifikace)2) magisterští absolventi:- viz bakalářští absolventi- specializovaní psychologičtí poradci či terapeuté pro dětský věk (dětský psycholog, dětský klinický psycholog - po doplnění další kvalifikace a absolvování předepsané praxe ve zdravotnictví)

Osnova

Téma 1 - PRENATÁLNÍ A PERINATÁLNÍ OBDOBÍ:stručná charakteristika prenatálního vývoje, prenatální psychologieprenatální učení (BabyPlus aj.) – kritický pohled;psychologická příprava na rodičovství (změny přechodu bezdětného partnerství v rodičovství, „aktivní otcovství“…);porod (aktuální alternativy, přítomnost a „funkce“ doprovodu rodičky – partner, dula…);perinatální období (adaptace novorozence, Apgar-skóre, vytváření citové vazby mezi matkou a dítětem, adaptace rodičů, podpora kojení – Laktační liga, poradkyně).Téma 2 - KOJENECKÉ OBDOBÍ:motorický vývoj (se zaměřením na praktické otázky – správná péče o správný motorický vývoj, význam lokomoce lezením, vývoj úchopu, rozšíření o neurologické poznatky – diagnostika, možnosti rehabilitace);kognitivní vývoj (přiměřená stimulace, vhodné hračky a pomůcky);výživa (aktuální poznatky a doporučení);problémy ve vývoji kojence (nadměrný – excesívní- pláč, poruchy biorytmicity);specifická témata: předčasný porod a nedonošené dítě, chronicky nemocné nebo handicapované dítě.Téma 3 - BATOLECÍ OBDOBÍ:vývoj lokomoce, osobnosti, identity, řeči…;vývojový účel batolecího negativismu;stimulace hrubé i jemné motoriky, vhodné hry a hračky;nejčastější poruchy vývoje ( vývojová dysfázie, retardace jedné či více složek vývoje...);časné projevy hyperaktivity či ADHD a možné diagnostické a intervenční přístupy k ní;mírné odchylky motorického vývoje (podle dr. Kleplové).Téma 4 - VÝVOJOVÉ ŠKÁLY – MOŽNOSTI PSYCHOLOGICKÉHO POSOUZENÍ VÝVOJOVÉ ÚROVNĚ:Historie:Gesell…;BSID II – ukázka.Téma 5 - POHÁDKY A PŘÍBĚHY V ŽIVOTĚ DÍTĚTE:funkce výchovná – víte, co všechno je v pohádkách?;funkce relaxační a psychoterapeutická;čtení na dobrou noc;vlastní příběhy – fantazie dětí i rodičů.Téma 6 - JEMNÁ MOTORIKA:Grafomotorika: vývoj kresby, charakteristika dětské kresby – názorně na konkrétních dětských kresbách; Test obkreslování;modelování a další manuální činnosti;souvislosti jemné motoriky a s rozvíjením řeči, kognitivních funkcí a tvořivosti.Téma 7 - HRA V ŽIVOTĚ DÍTĚTE:nezbytné množství teorie – vývoj hry, funkce hry;společné zamyšlení nad původem funkce hraček dříve a nyní;hra dospělého s dítětem;profese herního specialisty (viz sociální pedagogika Olomouc).Téma 8 - VÝVOJOVÉ ODCHYLKY V RANÉM VĚKU:Poruchy chování a emocionality: abnormální dráždivost a pláč, hypo či naopak hyperaktivita, spánek;prosté vývojové opoždění;pervazivní vývojové poruchy – vývojové dysfázie, PAS (poruchy autistického spektra);alternativní a augmentativní komunikace, „znakování s miminy“;dílčí urychlení vývoje, nadané děti.Téma 9 - VÝCHOVNÉ PROBLÉMY A VÝCHOVNÉ „FÍGLE“:Co je výchova?, výchovné „cíle“?… - diskuse;výchovné „zásady“ z pohledu některých psychologických škol;„empirické“ výchovné „zásady“;snadno a obtížně vychovatelné děti;ideální rodič (vychovatel).Téma 10 - „KŘESLO PRO HOSTA“:Pozvání někoho, kdo se problematikou raného vývoje zabývá profesionálně či rodiče, kteří naopak psychologickou pomoc se svým dítětem vyhledali a využívají.Téma 11 a 12 - E-LEARNINGOVÉ LEKCE:Prostor pro zápočtové aktivity – hlídání dětí v DětKo, psaní seminární práce, jiné činy ve prospěch potřebných dětí či jejich rodičů…Případná absence pravidelné výuky bude nahrazena materiály k samostudiuTéma 13 - TEST A REFLEXE KURSUPořadí jednotlivých témat a zařazení E-learningových lekcí se bude odvíjet podle aktuální situace v semestru.

Literatura

povinná literaturaChování dítěte raného věku a rodičovská péče. Edited by Jaroslava Dittrichová - Mechthild Papoušek - Karel Paul. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 188 s. :. ISBN 80-247-0399-8. infoPOUTHAS, Viviane a Francois JOUEN. Psychologie novorozence :[chování nejmenšího dítěte a jeho poznávání]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000. 285 s. ISBN 80-7169-960-8. infodoporučená literaturaFRAIBERGOVÁ, Selma H. Magické roky :jak pochopit a řešit problémy raného dětství. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002. 260 s. ISBN 80-7254-270-2. infoSOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Narodilo se s problémy a co bude dál? Vyd. 1. Praha: Grada, 2003. 107 s. ISBN 80-247-0398-X. infoVERNY, Thomas R. The secret life of the unborn child. London: Time Warner Books, 1981. xii, 240 s. ISBN 0-7515-1003-3. infoOŠLEJŠKOVÁ, Hana . Autismus. Pediatrie po promoci, Praha: Medical Tribune CZ, 2004, roč. 1, 3-4, s. 60-66. ISSN 1214-6773. infoBADEGRUBER, Bernd a Friedrich PIRKL. Příběhy pomáhají s problémy. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 109 s. ISBN 80-7178-416-8. infoVERNY, Thomas R. a Pamela WEINTRAUB. Pre-parenting :nurturing your child from conception. New York: Simon and Schuster, 2002. 336 s. ISBN 0-671-77524-3. info

Požadavky

PSY103 Vývojová psychologie I Je vhodné mít absolvováno:PSY 103 Vývojová psychologie I

Garant

doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Eva Pavlíková