Předmět Praktikum raného vývoje (PSY227)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY227 - Praktikum raného vývoje, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
PSY 227 "Praktikum raného vývoje" je prakticky zaměřený předmět z aplikované psychologie raného vývoje. Rozšiřuje znalosti z vývojové psychologie o bezprostředně uplatnitelné poznatky v péči a výchově dětí ve věkovém rozmezí 0 až 6 let.Je (mimo jiné) zamýšlen jako odborná forma podpory Dětského koutku při FSS. Zvyšuje kvalifikaci a kompetence dobrovolníků, kteří se starají o dětské klienty koutku nebo pomáhají při zajišťování programů pro děti. Měli by být v případě potřeby či zájmu rodičů schopni poskytnout pomoc při hledání vhodné odborné intervence.Studující získají základ poznatků z psychologie raného vývoje a příbuzných disciplín, seznámí se s hlavními psychodiagnostickými metodami pro raný věk a v přímé práci s dětmi nabudou praktickou dovednost komunikace s dětským klientem.Získané poznatky mohou studentky a studenti uplatnit:1) bakalářští absolventi: v práci pro instituce s klientelou dětí kojeneckého, batolecího a předškolního věku a jejich rodičů, např.- mateřská/rodinná centra, kluby rodičů- střediska volného času- azylové domy pro matky s dětmi- cestovní kanceláře (koncepce pobytů pro rodiny s malými dětmi)- občanská sdružení- stacionáře, lůžková oddělení nemocnic („vývojoví a herní specialisté“ – po doplnění další požadované kvalifikace)2) magisterští absolventi:- viz bakalářští absolventi- specializovaní psychologičtí poradci či terapeuté pro dětský věk (dětský psycholog, dětský klinický psycholog - po doplnění další kvalifikace a absolvování předepsané praxe ve zdravotnictví)
Osnova
Téma 1 - PRENATÁLNÍ A PERINATÁLNÍ OBDOBÍ:stručná charakteristika prenatálního vývoje, prenatální psychologieprenatální učení (BabyPlus aj.) – kritický pohled;psychologická příprava na rodičovství (změny přechodu bezdětného partnerství v rodičovství, „aktivní otcovství“…);porod (aktuální alternativy, přítomnost a „funkce“ doprovodu rodičky – partner, dula…);perinatální období (adaptace novorozence, Apgar-skóre, vytváření citové vazby mezi matkou a dítětem, adaptace rodičů, podpora kojení – Laktační liga, poradkyně).Téma 2 - KOJENECKÉ OBDOBÍ:motorický vývoj (se zaměřením na praktické otázky – správná péče o správný motorický vývoj, význam lokomoce lezením, vývoj úchopu, rozšíření o neurologické poznatky – diagnostika, možnosti rehabilitace);kognitivní vývoj (přiměřená stimulace, vhodné hračky a pomůcky);výživa (aktuální poznatky a doporučení);problémy ve vývoji kojence (nadměrný – excesívní- pláč, poruchy biorytmicity);specifická témata: předčasný porod a nedonošené dítě, chronicky nemocné nebo handicapované dítě.Téma 3 - BATOLECÍ OBDOBÍ:vývoj lokomoce, osobnosti, identity, řeči…;vývojový účel batolecího negativismu;stimulace hrubé i jemné motoriky, vhodné hry a hračky;nejčastější poruchy vývoje ( vývojová dysfázie, retardace jedné či více složek vývoje...);časné projevy hyperaktivity či ADHD a možné diagnostické a intervenční přístupy k ní;mírné odchylky motorického vývoje (podle dr. Kleplové).Téma 4 - VÝVOJOVÉ ŠKÁLY – MOŽNOSTI PSYCHOLOGICKÉHO POSOUZENÍ VÝVOJOVÉ ÚROVNĚ:Historie:Gesell…;BSID II – ukázka.Téma 5 - POHÁDKY A PŘÍBĚHY V ŽIVOTĚ DÍTĚTE:funkce výchovná – víte, co všechno je v pohádkách?;funkce relaxační a psychoterapeutická;čtení na dobrou noc;vlastní příběhy – fantazie dětí i rodičů.Téma 6 - JEMNÁ MOTORIKA:Grafomotorika: vývoj kresby, charakteristika dětské kresby – názorně na konkrétních dětských kresbách; Test obkreslování;modelování a další manuální činnosti;souvislosti jemné motoriky a s rozvíjením řeči, kognitivních funkcí a tvořivosti.Téma 7 - HRA V ŽIVOTĚ DÍTĚTE:nezbytné množství teorie – vývoj hry, funkce hry;společné zamyšlení nad původem funkce hraček dříve a nyní;hra dospělého s dítětem;profese herního specialisty (viz sociální pedagogika Olomouc).Téma 8 - VÝVOJOVÉ ODCHYLKY V RANÉM VĚKU:Poruchy chování a emocionality: abnormální dráždivost a pláč, hypo či naopak hyperaktivita, spánek;prosté vývojové opoždění;pervazivní vývojové poruchy – vývojové dysfázie, PAS (poruchy autistického spektra);alternativní a augmentativní komunikace, „znakování s miminy“;dílčí urychlení vývoje, nadané děti.Téma 9 - VÝCHOVNÉ PROBLÉMY A VÝCHOVNÉ „FÍGLE“:Co je výchova?, výchovné „cíle“?… - diskuse;výchovné „zásady“ z pohledu některých psychologických škol;„empirické“ výchovné „zásady“;snadno a obtížně vychovatelné děti;ideální rodič (vychovatel).Téma 10 - „KŘESLO PRO HOSTA“:Pozvání někoho, kdo se problematikou raného vývoje zabývá profesionálně či rodiče, kteří naopak psychologickou pomoc se svým dítětem vyhledali a využívají.Téma 11 a 12 - E-LEARNINGOVÉ LEKCE:Prostor pro zápočtové aktivity – hlídání dětí v DětKo, psaní seminární práce, jiné činy ve prospěch potřebných dětí či jejich rodičů…Případná absence pravidelné výuky bude nahrazena materiály k samostudiuTéma 13 - TEST A REFLEXE KURSUPořadí jednotlivých témat a zařazení E-learningových lekcí se bude odvíjet podle aktuální situace v semestru.
Literatura
povinná literaturaChování dítěte raného věku a rodičovská péče. Edited by Jaroslava Dittrichová - Mechthild Papoušek - Karel Paul. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 188 s. :. ISBN 80-247-0399-8. infoPOUTHAS, Viviane a Francois JOUEN. Psychologie novorozence :[chování nejmenšího dítěte a jeho poznávání]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2000. 285 s. ISBN 80-7169-960-8. infodoporučená literaturaFRAIBERGOVÁ, Selma H. Magické roky :jak pochopit a řešit problémy raného dětství. Vyd. 1. Praha: Triton, 2002. 260 s. ISBN 80-7254-270-2. infoSOBOTKOVÁ, Daniela a Jaroslava DITTRICHOVÁ. Narodilo se s problémy a co bude dál? Vyd. 1. Praha: Grada, 2003. 107 s. ISBN 80-247-0398-X. infoVERNY, Thomas R. The secret life of the unborn child. London: Time Warner Books, 1981. xii, 240 s. ISBN 0-7515-1003-3. infoOŠLEJŠKOVÁ, Hana . Autismus. Pediatrie po promoci, Praha: Medical Tribune CZ, 2004, roč. 1, 3-4, s. 60-66. ISSN 1214-6773. infoBADEGRUBER, Bernd a Friedrich PIRKL. Příběhy pomáhají s problémy. 4. vyd. Praha: Portál, 2000. 109 s. ISBN 80-7178-416-8. infoVERNY, Thomas R. a Pamela WEINTRAUB. Pre-parenting :nurturing your child from conception. New York: Simon and Schuster, 2002. 336 s. ISBN 0-671-77524-3. info
Požadavky
PSY103 Vývojová psychologie I Je vhodné mít absolvováno:PSY 103 Vývojová psychologie I
Garant
doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Eva Pavlíková