Předmět Aplikovaná vývojová psychologie (PSY260)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY260 - Aplikovaná vývojová psychologie, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Na konci kurzu bude student schopen:použít poznatky ze základních kurzů vývojové psychologie v nových souvislostech a kontextechporozumět aplikačním možnostem vývojové psychologieimplementace nových poznatků do praxe
Osnova
Na přednáškách a seminářích budou přednášena a diskutována následující témata:1.Úvod do aplikované vývojové psychologie. Koncept celoživotního utváření (life span development) jako teoretické východisko pro aplikaci vývojově psychologických poznatků. Průniky vývojové psychologie s dalšími psychologickými disciplínami. Aplikace poznatků jiných vědních oborů, atd.2.Vývojová psychopatologie (normálním a abnormální vývojové procesy, vývojově psychologické souvislosti duševních poruch).3.Hyperkinetická porucha /ADHD: potíže s neklidem nejen v dětstvíVymezení (základní přístupy medicínský vs. psychosociální); diagnostika; problémy s diagnostikou; symptomatologie; vývojová perspektiva (podoba symptomů v jednotlivých etapách vývoje). Modely etiologie ADHD, prevalence, komorbidita atd.4.Psychologie nadaných děti a dospívajících (inteligence, koncepce nadání, talent, základní pojmy a výzkumy, typické kognitivní a sociální charakteristiky a problémy nadaných jedinců v různých vývojových etapách, identifikace nadaných psychologem a učitelem.5.Péče o dítě s (mentálním) postižením. Reflexe obtíží rodičů spojené s péčí o dítě s postižením, zdroje zvládání, role a úkoly, rodinné soužití, atd.6.Pozdní stáří a smrt (fyzické a psychické stárnutí, deteriorace mentálních funkcí, prožívání a emoce ve stáří. Nemocné stáří – vnímání nemoci, vyrovnávání se se smrtí, smrt jako poslední vývojová fáze člověka. Sociální kontext, rodinné zázemí, samota, strach ze stáří.). umírání a smrt jako vývojové stadium, vyrovnávání se se ztrátou, psychologická práce s umírajícími pacienty – principy komunikace, doprovázení, potřeby.
Literatura
povinná literaturaCUMMINGS, E. Mark, Patrick DAVIES a Susan B. CAMPBELL. Developmental psychopathology and family process :theory, research, and clinical implications / E. Mark Cummings, Patrick T. Davies, Susan B. Campbell ; foreword by Dante Cicchetti. New York: Guilford Press, 2000. xiv, 493 p. ISBN 1-57230-597-5. infodoporučená literaturaWENAR, Charles. Developmental psychopathology :from infancy through adolescence. 5th ed. New York: McGraw-Hill Publishing Company, 2006. xvii, 557. ISBN 978-0-07-121520-6. infoneurčenoGELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 328 s. ISBN 978-80-7367-476-2. infoKOLČÁRKOVÁ, Irena a Lenka LACINOVÁ . Rodičovství očima matek neklidných dětí. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 138 s. ;. ISBN 9788087029473. infoLANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000. 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
Požadavky
PSY103 Vývojová psychologie I && PSY104 Vývojová psychologie II
Garant
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.prof. PhDr. Petr Macek, CSc.Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.Mgr. Kamila Dufková