Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie dítěte předškolního věku (PSY264)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY264 - Psychologie dítěte předškolního věku, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz je vyučován v rámci bakalářského studia. Sleduje zákonitosti psychomotorického, kognitivního, sociálního a emocionálního vývoje v období předškolního věku a zahrnuje také aplikace poznatků v oblasti výchovy, vzdělávání a poradenství.Absolvováním kurzu student získá specifické znalosti o psychickém vývoji v tomto období a jeho souvislostech. Od studentů se očekává, že budou schopni integrovat své dosavadní znalosti psychologie, vlastní pozorování dětí předškolního věku se znalostmi získanými v rámci tohoto kurzu.

Osnova

Myšlení ( Piaget a další autoři ) – rozbor a diskuse nad aktuálními odbornými články zabývajícími se oblastí vývoje myšlení v období předškolního věku.Teorie mysli, vývojové pojetí teorie mysli. Odlišení teorie mysli od sociální inteligence.Vývoj řeči v normě, odchylky ve vývojiSociální učení v ontogenezi - sebeuvědomění, identita, role.Motorika – vymezení pojmů – hrubá motorika, jemná motorika, senzomotorika, grafomotorika, oromotorika. Vývoj hrubé a jemné motoriky.Lateralita, pravolevá orientace – vymezení pojmů – lateralita, vyhraněná x nevyhraněná lateralita, ambidextrie, zkřížená lateralita, levorukost, orientační zkoušky laterality.Stimulace tvořivých schopností dětí předškolního věku - fantazie a tvořivost v dětském věku, program stimulace tvořivých schopností dětí předškolního věku.Analýza vybraných teorií sociálního, morálního, emočního a interpersonálního vývoje a pochopit jejich význam pro práci s předškolními dětmiRozdíly v psychickém vývoji chlapců a dívek - odlišnosti ve vývoji chlapců a dívek co se týče řeči, sociálního chování, školního prospěchu a jejich možné příčiny. Shoda, odlišnost, antropologické výzkumy, vliv prostředí, výchovyDiskuse nad gender tematikou - výchova dívek vs. výchova chlapců - stále odlišné pojetí výchovy nebo stírání rozdílů ve výchově? K čemu je dobrá změna současného trendu ve výchově a k čemu nikoli.Otec ve výchově - Rozdíly mezi otci. Vliv otce na kontakt dítěte s vnějším světem. Vliv otce na schopnost dítěte vytvářet přátelství. Kvalita vztahu s otcem. Vliv otce na emoce a sociální adaptabilitu dítěte. Vliv vztahů v rodině na společenskou adaptabilitu dětí. Dlouhodobý vliv otce na sociální chování. Vliv otce na mužskou a ženskou roli.Výchova a výchovní rádci - jaké výchovné obtíže rodiče řeší nejčastěji, jak tyto obtíže řešit, kde hledat řešení. Jak na dětský vztek, vzdor? Odměny x tresty. Pravidla. Hranice. Řád.Komunikace v rodině, komunikace s dítětem – často výchovné obtíže pramení ze způsobu komunikace v rodině. Nácvik efektivních komunikačních strategií.Mateřská škola – vstup do mateřské školy - zralost pro MŠ. Výchovně–vzdělávací programy MŠ a rozvoj dítěte v MŠ. Pedagogická diagnostika.Dítě připravené do školy x dítě s odkladem školní docházky – vývojová dysharmonie, dítě nadané, opožděné. Poradenský proces.

Literatura

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2005. 467 s. ISBN 8024609568. infoVývojová psychologie. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. infoPredškolská a elementárna pedagogika (Souběž.) : Předškolní a primární pedagogika. infoBEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Rozvoj grafomotoriky :jak rozvíjet kreslení a psaní. Vyd. 1. 2006: Computer Press,. 80 s. ISBN 80-251-0977-1. infoPREKOPOVÁ, Jiřina. Unruhige Kinder (Orig.) : Neklidné dítě : rádce pro zneklidněné rodiče. infoŠvancara, J.: Kriteria dětského citového vývoje. Čs. Pediatrie XVII, 7-8, 1962, str. 607 - 614BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost :co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2010. iii, 100 s. ISBN 9788025125694. infoPORTEŠOVÁ, Šárka . Skryté nadání. Psychologická specifika rozumově nadaných žáků s dyslexií. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 166 s. ISBN 978-80-210-5014-3. infoDítě a mateřská škola. Edited by Soňa Koťátková. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 193 s. ISBN 978-80-247-1568-1. infoNOVÁČKOVÁ, Jana. Mýty ve vzdělávání :o škodlivosti některých zaběhaných představ o učení, škole a výchově a cestách, jak je překonat. 4. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 48 s. ISBN 978-80-901873-9-9. infoKOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0. infoDiagnostika dítěte předškolního věku :co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Edited by Jiřina Bednářová - Vlasta Šmardová, Illustrated by Richard Šmar. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2007. iv, 212 s. ISBN 978-80-251-1829-0. infoRozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí :náměty k RVP pro předškolní vzdělávání. Edited by Katarína Fichnová - Eva Szobiová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 130 s. ISBN 978-80-7367-323-9. infoHOSKOVCOVÁ, Simona. Psychická odolnost předškolního dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 160 s. ISBN 80-247-1424-8. infoŽÁČKOVÁ, Hana a Drahomíra JUCOVIČOVÁ. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. 4. vyd., (aktualiz.). Praha: D + H, 2005. 31 s. ISBN 80-903579-0-3. infoKLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ . Diagnostika předškoláka. Správný vývoj řeči dítěte. 1. vyd. Brno: MC nakladatelství Brno, 2003. 125 s. infoŠULOVÁ, Lenka a Chantal ZAOUCHE-GAUDRON. Enfant d'âge préscolaire et son monde. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003. 471 s. ISBN 80-246-0752-2. infoGrafomotorika pro děti předškolního věku :cvičení pro děti od 4 do 8 let. Edited by Antje C. Looseová - Nicole Piekertová - Gudrun Dienerová - Eva Bos. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 166 s., ob. ISBN 80-7178-816-3. infoMATĚJČEK, Zdeněk a Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte :dětská závist - žárlivost, nevěra a rozvod - nový partner v rodině, nevlastní sourozenci - vzpomínky z dětství. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002. 128 s. ISBN 80-247-0332-7. infoBAKALÁŘ, Eduard. Průvodce otcovstvím, aneb, Bez otce se nedá (dobře) žít. Vyd. 1. Praha: Vyšehrad, 2002. 215 s. ISBN 80-7021-605-0. infoPREKOP, Jirina. Jak být dobrým rodičem :krůpěje výchovných moudrostí : co potřebují děti, co potřebují rodiče, pravidla v rodinném systému, děti chtějí objevovat svět, láska a výchova. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001. 83 s. ISBN 80-247-9063-7. infoDAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte :[dětská kresba z pohledu psychologie]. Edited by Jaroslav Šturma, Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 205 s., 8. ISBN 80-7178-449-4. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000. 143 s. ISBN 80-7178-494-X. infoPREKOPOVÁ, Jiřina. Malý tyran. 3. vyd. Praha: Portál, 1999. 156 s. ISBN 80-7178-319-6. infoVývojová psychologie. Edited by Marie Vágnerová. 2. vyd. Praha: Karolinum, 1999. 353 s. ISBN 80-7184-803-4. infoSHAPIRO, Lawrence E. Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 267 s. ISBN 80-7178-238-6. infoBERNE, Patricia H. a Louis M. SAVARY. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. Translated by Zdeňka Dostálová. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 132 s. ISBN 80-7178-192-4. infoMATĚJČEK, Zdeněk a Marie POKORNÁ. Radosti a strasti :předškolní věk, mladší školní věk, starší školní věk. Vyd. 1. Jinočany: H & H, 1998. 205 s. ISBN 80-86022-21-8. infoLANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie [Langmeier, 1998]. Vyd. 3., přeprac. a dopl., v. Praha: Grada Publishing, 1998. 343 s. : i. ISBN 80-7169-195-X. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Po dobrém, nebo po zlém? : o výchovných odměnách a trestech [Matějček, 1997]. 4. vyd. Praha: Portál, 1997. 109 s. ISBN 80-7178-138-X. infoHEIDBRINK, Horst. Psychologie morálního vývoje. Translated by Ondřej Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1. infoBRIERLEY, John. 7 prvních let života rozhoduje :[nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. 111 s. ISBN 80-7178-109-6. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují :eseje z dětské psychologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1994. 108 s. ISBN 80-7178-006-5. infoLANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. infoŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 435 s. ISBN 80-7038-078-0. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. Praha: Avicenum, 1989. infoMATĚJČEK, Zdeněk a Josef LANGMEIER. Počátky našeho duševního života. Praha: Panorama, 1986. 365 s. : i. infoMILLAR, Susanna. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. infoVYGOTSKIJ, L. S. (Lev Semenovič). Vývoj vyšších psychických funkcí : Razvitije vysšich psichičeskich funkcij (Orig.). Translated by Jan Průcha - Miluše Sedláková. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1976. 363 s. infoŠVANCARA, Josef . Emoce, city a motivace. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1973. 183 s. info

Požadavky

PSY104 Vývojová psychologie II Psy 104 Vývojová psychologie II.

Garant

doc. Mgr. Lenka Lacinová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Veronika HanáčkováMgr. et Mgr. Lenka Šamánková