Předmět Psychodiagnostika dětí, mládeže, rodiny (PSY403)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY403 - Psychodiagnostika dětí, mládeže, rodiny, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kurzu je seznámit frekventanty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým. Absolvent kurzu by měl umět zvolit vhodné diagnostické metody, s jejichž pomocí by dokázal identifikovat obraz a etiopatogenezi problému dítěte.
Osnova
a) Obecná psychodiagnostika1.Základní principy psychologické diagnostiky (teoretické modely: psychoanalýza, sociální učení, sociální kognice, behaviorismus, ekletický či integrativní přístup, diagnostika ve vztahu k intervenci či řešení problému, etické souvislosti, objektivita, kvantitativní a kvalitativní údaje, druhy diagnostických pomůcek).2.Diagnóza, klasifikační systémy (formulace problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod, tvorba diagnózy, diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, specifika diagnostiky dětí, zdroje diagnózy, diagnóza a terapie, DSM IV, MKN 10, multiaxiální posuzovací systém).3.Přímé pozorování chování, diagnostické interview, anamnéza4.Peer-rating, sociometrické techniky, sebeposuzovací diagnostické nástroje (dotazníky)5.Diagnostika inteligence a schopností6.Projektivní a výrazové technikyb) Psychodiagnostika v praxi7.Diagnostika raného vývoje, diagnostika předškolního dítěte8.Diagnostika školního výkonu (mentální retardace, parciální poruchy učení)9.Diagnostika externalizovaných a internalizovaných problémů (ADHD/ADD, disharmonické vývoje, dětské psychopatie, emocionální problémy dětí a adolescentů, dětské neurózy, deficity v sociálních vztazích, autismus)10.Neuropsychologická diagnostika dětí a adolescence (percepčně motorické poruchy, organická poškození CNS)11.Diagnostika rodiny a forenzní diagnostika12.Psychologické vyšetření, zpráva z vyšetření, diagnostický nález
Literatura
povinná literaturaPoradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Edited by Marie Vágnerová - Jarmila Klégrová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008. 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7. infoSVOBODA, Mojmír . Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
Požadavky
Studenti jednooborové psychologie z jiných fakult než je FSS MU si tento předmět mohou zapsat POUZE po úspěšném absolvování souborné zkoušky (či jejího ekvivalentu) nebo bakalářské zkoušky.
Garant
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.
Vyučující
prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.doc. PhDr. Irena Sobotková, CSc.Mgr. Jan Širůček, Ph.D.Mgr. Ondřej BoušaMgr. Hynek CíglerMgr. Barbora NohavicováMUDr. Jana SchmidtováMgr. Kamila Dufková