Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychodiagnostika dětí, mládeže, rodiny (PSY403)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY403 - Psychodiagnostika dětí, mládeže, rodiny, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je seznámit frekventanty se základy psychologické diagnostiky dětí, adolescentů a rodiny. Důraz bude kladen na proces hodnoceni dítěte a volbu vhodných metod v diagnostické situaci. Způsoby tvorby diagnózy a klinické rozhodování bude rámcem úvah o užití diagnostického instrumentária. Reference o konkrétních a v praxi nejčastěji používaných diagnostických metodách budou spojovány s širším kontextem nejenom diagnostickým, ale i vývojovým a psychopatologickým. Absolvent kurzu by měl umět zvolit vhodné diagnostické metody, s jejichž pomocí by dokázal identifikovat obraz a etiopatogenezi problému dítěte.

Osnova

a) Obecná psychodiagnostika1.Základní principy psychologické diagnostiky (teoretické modely: psychoanalýza, sociální učení, sociální kognice, behaviorismus, ekletický či integrativní přístup, diagnostika ve vztahu k intervenci či řešení problému, etické souvislosti, objektivita, kvantitativní a kvalitativní údaje, druhy diagnostických pomůcek).2.Diagnóza, klasifikační systémy (formulace problému, kladení otázek, formulace hypotéz, volba metod, tvorba diagnózy, diferenciální diagnóza, vývojově pojatá diagnóza, specifika diagnostiky dětí, zdroje diagnózy, diagnóza a terapie, DSM IV, MKN 10, multiaxiální posuzovací systém).3.Přímé pozorování chování, diagnostické interview, anamnéza4.Peer-rating, sociometrické techniky, sebeposuzovací diagnostické nástroje (dotazníky)5.Diagnostika inteligence a schopností6.Projektivní a výrazové technikyb) Psychodiagnostika v praxi7.Diagnostika raného vývoje, diagnostika předškolního dítěte8.Diagnostika školního výkonu (mentální retardace, parciální poruchy učení)9.Diagnostika externalizovaných a internalizovaných problémů (ADHD/ADD, disharmonické vývoje, dětské psychopatie, emocionální problémy dětí a adolescentů, dětské neurózy, deficity v sociálních vztazích, autismus)10.Neuropsychologická diagnostika dětí a adolescence (percepčně motorické poruchy, organická poškození CNS)11.Diagnostika rodiny a forenzní diagnostika12.Psychologické vyšetření, zpráva z vyšetření, diagnostický nález

Literatura

povinná literaturaPoradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Edited by Marie Vágnerová - Jarmila Klégrová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2008. 538 s. ISBN 978-80-246-1538-7. infoSVOBODA, Mojmír . Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info

Požadavky

Studenti jednooborové psychologie z jiných fakult než je FSS MU si tento předmět mohou zapsat POUZE po úspěšném absolvování souborné zkoušky (či jejího ekvivalentu) nebo bakalářské zkoušky.

Garant

prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.Mgr. Zuzana Masopustová, Ph.D.doc. PhDr. Irena Sobotková, CSc.Mgr. Jan Širůček, Ph.D.Mgr. Ondřej BoušaMgr. Hynek CíglerMgr. Barbora NohavicováMUDr. Jana SchmidtováMgr. Kamila Dufková