Předmět Poradenská psychologie - děti, mládež (PSY407)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY407 - Poradenská psychologie - děti, mládež, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Po absolvování kurzu by měl student získat základní orientaci v oblasti poradenství pro děti a mládež. Porozumí problematice dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a bude schopen zařadit různé formy psychologické intervence pro děti s problémy týkající se školní neúspěšnosti, osobnostními, sociálními i vývojovými problémy, včetně rodinných a vztahových potíží. Student bude schopen také diskutovat o problémech týkající se práce s dětmi a mládeží.
Osnova
Osnova:I: pedagogicko-psychologické poradenství1.- institucionalizace,- právní normy- spolupráce s dalšími obory- osobnostnost psychologa2. Zvláštnosti poradenství pro děti- práce s rodiči- práce s dítětem- průběh vyšetření- opatřední ve prospěch klienta3. základní informace o poradenství pro handicapované:- nejdůležitějí psychologické poznatky o těžce zdravotně postižených dětech a jejich rodinách- vliv zdravotního postižení na dítě, na rodiče- výchovné postoje rodičů, vliv narození postiženého dítěte na strukturu a funkci rodiny, vztahy mezi sourozenciII. problematika předškolního období- vývojová problematika: opoždění vývoje, nerovnoměrnost vývoje( např. ve vývoji řeči, motoriky, pervazivní vývojové poruchy )- Obtíže vyskytující se v předškolním věku (výchovné, obtíže spojené se základními fyziologickými funkcemi (jídlo, spánek,vyměšování). Senzitivita, úzkostnost, hyperaktivita, sourozenecké vztahy, rodinná situace).- Děti se smyslovým postižením, školy pro děti se smyslovými vadamiIII, IV: školní obdobíl. Problematika zahájení školní docházky- činitelé ovlivňující nástup do školy- odklady školní docházky,- nejčastější důvody odkladu, kazuistiky2. Prospěchová selhávání- příčiny kognitivní, mimointelektové, vliv rodiny, vliv výchovněvzdělávacího procesu, zdravotního stavu, faktory širšího prostředí.Kasuistiky- specifické poruchy učení učení, chování,integrace dětí s SPU a jinýmiobtížemi v základní škole, přeřazování do odlišných učebních programůKasuistiky.3. ostatní problematika ve školním věku- poradenství k volbě povolání- nadané dítě ve školeV, VI. Výchovná problematika1. problematika chování (ADHD, ADD ..)2. problematika týraní a zneužívání dětí (formy, projevy)3. výchovné problémy (záškoláctví, krádeže, otázky šikany atd.), kasuistiky4. dítě v rodinné krizi
Literatura
doporučená literaturaŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. ISBN 80-247-1049-8. infoDRTÍLKOVÁ, Ivana . Dětská a adolescentní psychiatrie v současnosti. Česká a Slovenská Psychiatrie, Praha: Česká lékařská společnost JEP, 2003, roč. 99, č. 1, s. 3-4. ISSN 1212-0383. infoHORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 492 s. ISBN 80-7178-472-9. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 335 s. ISBN 80-04-24526-9. infoneurčenoVývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info
Požadavky
PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod.
Garant
PhDr. Ilona Pešová
Vyučující
PhDr. Ilona Pešovádoc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.Mgr. Radana Farkašová