Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Poradenská psychologie - děti, mládež (PSY407)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY407 - Poradenská psychologie - děti, mládež, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Po absolvování kurzu by měl student získat základní orientaci v oblasti poradenství pro děti a mládež. Porozumí problematice dětí se speciálními vzdělávacími potřebami a bude schopen zařadit různé formy psychologické intervence pro děti s problémy týkající se školní neúspěšnosti, osobnostními, sociálními i vývojovými problémy, včetně rodinných a vztahových potíží. Student bude schopen také diskutovat o problémech týkající se práce s dětmi a mládeží.

Osnova

Osnova:I: pedagogicko-psychologické poradenství1.- institucionalizace,- právní normy- spolupráce s dalšími obory- osobnostnost psychologa2. Zvláštnosti poradenství pro děti- práce s rodiči- práce s dítětem- průběh vyšetření- opatřední ve prospěch klienta3. základní informace o poradenství pro handicapované:- nejdůležitějí psychologické poznatky o těžce zdravotně postižených dětech a jejich rodinách- vliv zdravotního postižení na dítě, na rodiče- výchovné postoje rodičů, vliv narození postiženého dítěte na strukturu a funkci rodiny, vztahy mezi sourozenciII. problematika předškolního období- vývojová problematika: opoždění vývoje, nerovnoměrnost vývoje( např. ve vývoji řeči, motoriky, pervazivní vývojové poruchy )- Obtíže vyskytující se v předškolním věku (výchovné, obtíže spojené se základními fyziologickými funkcemi (jídlo, spánek,vyměšování). Senzitivita, úzkostnost, hyperaktivita, sourozenecké vztahy, rodinná situace).- Děti se smyslovým postižením, školy pro děti se smyslovými vadamiIII, IV: školní obdobíl. Problematika zahájení školní docházky- činitelé ovlivňující nástup do školy- odklady školní docházky,- nejčastější důvody odkladu, kazuistiky2. Prospěchová selhávání- příčiny kognitivní, mimointelektové, vliv rodiny, vliv výchovněvzdělávacího procesu, zdravotního stavu, faktory širšího prostředí.Kasuistiky- specifické poruchy učení učení, chování,integrace dětí s SPU a jinýmiobtížemi v základní škole, přeřazování do odlišných učebních programůKasuistiky.3. ostatní problematika ve školním věku- poradenství k volbě povolání- nadané dítě ve školeV, VI. Výchovná problematika1. problematika chování (ADHD, ADD ..)2. problematika týraní a zneužívání dětí (formy, projevy)3. výchovné problémy (záškoláctví, krádeže, otázky šikany atd.), kasuistiky4. dítě v rodinné krizi

Literatura

doporučená literaturaŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006. 603 s. ISBN 80-247-1049-8. infoDRTÍLKOVÁ, Ivana . Dětská a adolescentní psychiatrie v současnosti. Česká a Slovenská Psychiatrie, Praha: Česká lékařská společnost JEP, 2003, roč. 99, č. 1, s. 3-4. ISSN 1212-0383. infoHORT, Vladimír, Michal HRDLIČKA, Jana KOCOURKOVÁ a Eva MALÁ. Dětská a adolescentní psychiatrie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 492 s. ISBN 80-7178-472-9. infoMATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 335 s. ISBN 80-04-24526-9. infoneurčenoVývojová psychologie :dětství, dospělost, stáří. Edited by Marie Vágnerová. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0. info

Požadavky

PSY403 Psychodiagn. dětí, ml., rod.

Garant

PhDr. Ilona Pešová

Vyučující

PhDr. Ilona Pešovádoc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.Mgr. Radana Farkašová