Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět PCA - přístup zaměřený na člověka podle Carla Rogerse (PSY434)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY434 - PCA - přístup zaměřený na člověka podle Carla Rogerse, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Po skončení kurzu by studenti měli rozumět základním procesům růstu osobnosti v poradenství, psychoterapii a ve všech mezilidských vztazích. Mentorem přístupu zaměřeného na člověka je nejznámější americký psycholog Carl R. Rogers. Studenti budou moci shodnotit tento jedinečný a v psychologii esenciální přístup na základě vlastních zkušeností v interaktivním procesu ve skupině.

Osnova

1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka - vývoj a základní předpoklady. Klíčové pojmy: akceptace, empatické porozumění, autenticita. Průběh terapeutického sezení. Podmínky terapeutického procesu v terapii individuální i skupinové. Skupinový proces, jeho začátek a vývoj. Aktivní naslouchání – cvičení v malých skupinach.2. blok: Přístup zaměřený na člověka v terapii, poradenství a encountrové skupině. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Terapeutický proces - proces uzdravení a osobního růstu. Skupinový proces. Shrnutí osobních a skupinových zážitků ve vztahu k procesu a vlastním změnám.3. blok: Interaktivní skupinový proces. Role vedoucího skupiny, direktivnost - nedirektivnost. Video "Die Kraft des Guten" s C. R. Rogersem a video s R. Tauschem. Je aktivní účast pro vlastní vývoj nutná? Jaký dopad má, když se jedinec nezúčastní? Rozhodnutí klienta k terapii a osobnímu růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobní a skupinových zážitků ve vztahu k procesu i změnám mimo skupinu.Poznámka: všechny bloky probíhají převážně jako encountrové skupiny podle C. Rogers. Jednotlivé body programu jsou non-direktivní součástí skupinového procesu.

Literatura

NYKL, Ladislav . Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004. 140 s. ISBN 80-86598-69-1. infoROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 292 s. ISBN 80-7178-233-5. infoROGERS, Carl R. (Carl Ransdom). On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton, Mifflin, 1961. 420 p. : i. infoROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969. x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. infoROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998. 231 s. ISBN 80-967980-1-4. infoROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997. 265 s. ISBN 80-967832-0-3. infoROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961. 409 s. ISBN 3-12-906880-5. infoROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. infoROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001. 192 s. ISBN 80-867980-5-7. infoNYKL, Ladislav . Beziehung im Mittelpunkt der Persönlichkeitsentwicklung - C. Rogers im Vergleich mit Behaviorismus, Psychoanalyse und anderen Theorien - Mutter-Kind und andere Beziehungen. Münster Berlin Hamburg London Wien: LIT Veralg, 2005. 190 s. ISBN 80-86598-69-1. URL URL info

Garant

prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.

Vyučující

prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.