Předmět PCA - přístup zaměřený na člověka podle Carla Rogerse (PSY434)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY434 - PCA - přístup zaměřený na člověka podle Carla Rogerse, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Po skončení kurzu by studenti měli rozumět základním procesům růstu osobnosti v poradenství, psychoterapii a ve všech mezilidských vztazích. Mentorem přístupu zaměřeného na člověka je nejznámější americký psycholog Carl R. Rogers. Studenti budou moci shodnotit tento jedinečný a v psychologii esenciální přístup na základě vlastních zkušeností v interaktivním procesu ve skupině.
Osnova
1. blok: Seznámení s přístupem zaměřeným na člověka - vývoj a základní předpoklady. Klíčové pojmy: akceptace, empatické porozumění, autenticita. Průběh terapeutického sezení. Podmínky terapeutického procesu v terapii individuální i skupinové. Skupinový proces, jeho začátek a vývoj. Aktivní naslouchání – cvičení v malých skupinach.2. blok: Přístup zaměřený na člověka v terapii, poradenství a encountrové skupině. Řešení konfliktu ve skupině. Demonstrace terapeutického rozhovoru. Terapeutický proces - proces uzdravení a osobního růstu. Skupinový proces. Shrnutí osobních a skupinových zážitků ve vztahu k procesu a vlastním změnám.3. blok: Interaktivní skupinový proces. Role vedoucího skupiny, direktivnost - nedirektivnost. Video "Die Kraft des Guten" s C. R. Rogersem a video s R. Tauschem. Je aktivní účast pro vlastní vývoj nutná? Jaký dopad má, když se jedinec nezúčastní? Rozhodnutí klienta k terapii a osobnímu růstu. Skupinová práce. Shrnutí osobní a skupinových zážitků ve vztahu k procesu i změnám mimo skupinu.Poznámka: všechny bloky probíhají převážně jako encountrové skupiny podle C. Rogers. Jednotlivé body programu jsou non-direktivní součástí skupinového procesu.
Literatura
NYKL, Ladislav . Pozvání do rogersovské psychologie - přístup zaměřený na člověka. Brno: Barrister & Principal, 2004. 140 s. ISBN 80-86598-69-1. infoROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 292 s. ISBN 80-7178-233-5. infoROGERS, Carl R. (Carl Ransdom). On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. Boston: Houghton, Mifflin, 1961. 420 p. : i. infoROGERS, Carl R. Freedom to learn :a view of what education might become. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill, 1969. x, 358 s. ISBN 0-675-09579-4. infoROGERS, Carl R. O osobnej moci. Translated by Matúš Dobšovič. Modra: Persona, 1998. 231 s. ISBN 80-967980-1-4. infoROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997. 265 s. ISBN 80-967832-0-3. infoROGERS, Carl R. Entwicklung der Persönlichkeit :Psychotherapie aus der Sicht eines Therapeuten. Translated by Jacqueline Giere. Stuttgart: Ernst Klett Verlag, 1961. 409 s. ISBN 3-12-906880-5. infoROGERS, Carl R. Die nicht-direktive Beratung :Counseling and Psychotherapy. München: Kindler, 1972. ISBN 3-463-02176-5. infoROGERS, Carl R. Stávame sa partnermi : manželstvo a jeho alternatívy. Modra: Persona, 2001. 192 s. ISBN 80-867980-5-7. infoNYKL, Ladislav . Beziehung im Mittelpunkt der Persönlichkeitsentwicklung - C. Rogers im Vergleich mit Behaviorismus, Psychoanalyse und anderen Theorien - Mutter-Kind und andere Beziehungen. Münster Berlin Hamburg London Wien: LIT Veralg, 2005. 190 s. ISBN 80-86598-69-1. URL URL info
Garant
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.
Vyučující
prof. PhDr. Zbyněk Vybíral, Ph.D.