Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Rorschach, TAT a jiné projektivní techniky (PSY437)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY437 - Rorschach, TAT a jiné projektivní techniky, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Studenti se seznámí se základními principy interpretace projektivních metod. Důraz bude kladen na Rorschachovu metodu a Tématicko apercepční test. Kurz má přispět k rozvoji základních praktických dovedností v používání projektivního přístupu k diagnostice a je východiskem pro postgraduální vzdělávání v obou metodách.

Osnova

Blok IROR: Projektivní metody, historie Rorschachovy metody (původní experimenty), projektivní přístup, teorie H. Rorschacha a pozdější psychoanalytické a percepčně – kognitivní přístupy. Její variace (Behn-Rorschach, Zulliger), etické aspekty projektivní diagnostiky.Blok IITAT: Vztah mezi životem a příběhem. Příběh a jeho významy. Historie TAT. Varianty TAT: TAT, CAT, SAT, MAPS, TEMAS, AAC, AAP. Teorie TAT: princip projekce a apercepce, latentní a manifestní, imaginace a realita, apercepční distorze, obecné interpretační postupy, validita a reliabilita TAT, kulturní a genderové souvislosti. Interpretační přístupy: H. Murray, W.E. Henry, S.Tomkins a E. Tomkinsová, L. Bellak.Blok IIIROR: Vývojový přístup k interpretaci ROR a jiných projektivních metod. Chování v testové situaci a extrapolace do mimotestových situací. Validita a reliabilta, ROR v klinickém vyšetření, skórovací systémy.Blok IVTAT: Kdy použít TAT. Instrukce. Vyzývací charakter tabulí. Základní interpretační postup: poselství příběhu v TAT. Interpretační přístupy: H. Teglasiová (empatie), M.Feffer, S. R. Jenkinsová (interpersonální decentrace), A. Thomasová (afektivní škála). Integrující interpretační procedura (I.I.P.).Blok V ROR:Popis jednotlivých tabulí ROR a jejich stimulační charakteristiky, determinanty skórování, obsahy, zvláštní fenomény. Interpretace protokolu.Blok VITAT: Příklady interpretace TAT protokolů. Cvičení: Interpretace celého protokolu TAT.Poznámka: praktická cvičení, rozbor kazuistických fragmentů, apod. budou zařazovány do jednotlivých bloků průběžně

Literatura

povinná literaturaČERMÁK, Ivo a Táňa FIKAROVÁ . Tematicko-apercepční test: interpretační perspektivy. 1. vyd. Nové Zámky: Psychoprof, s.r.o, 2012. 712 s. ISBN 978-80-89322-12-1. infodoporučená literaturaČERMÁK, Ivo a Táňa FIKAROVÁ . Kognitivní charakteristiky příběhů v TAT a jejich diagnostický význam. In:J.Ženatý,I.Čermák,R.Telerovský (eds.), Rorschach a projektivní metody. In Rorschach a projektivní metody. Praha: Nakladatelství IPVZ a Česká společnost pro Rorschacha a projektivní metody, 2007. s. 175-212, 38 s. Ročenka Rorschach a projektivní metody. ISBN 978-80-87023-02-0. infoFIKAROVÁ, Táňa a Ivo ČERMÁK . Morální poselství v příbězích evokovaných TAT u adolescentů s obtížemi v chování. R. Telerovský, J. Ženatý, I. Čermák (eds.). In Rorschach a projektivní metody. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2008. s. 136-160, 25 s. Rorschach a projektivní metody, ročník 3/2007. ISBN 978-80-87023-07-5. info

Požadavky

Základní kurz psychodiagnostiky (pro dospělé nebo děti, event. obojí)

Garant

prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Ivo Čermák, CSc.PhDr. Táňa Fikarová, Ph.D.Mgr. Václav Šnorek