Předmět Teorie a praxe práce se skupinou (PSY443)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY443 - Teorie a praxe práce se skupinou, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem kursu je osvojit si základních pojmy a poznatky které se týkají skupinové dynamiky výcvikové a terapeutické skupiny. Reflexe a konfrontace vlastní zkušenosti (prožitku) ze skupinové práce v obecnějším a teoretickém vztahovém rámci uvažování o skupinovém dění.Seznámení s rolí vedoucího výcvikové skupiny, uvedení do techniky práce se skupinou.
Osnova
Tématické okruhy:1. Členství ve malé skupině, význam skupinové příslušnosti, interpersonální interakce, atributy skupinové příslušnosti, skupinová dynamika a struktura. Skupinová koheze, polarizace, identita. „Efektivní skupina“.2. Výcviková skupina. Skupina jako prostor pro získávání osobní a sociální kompetence, skupina jako prostor pro osobnostní růst - sociálně psychologický výcvik a skupinové poradenství.Faktory bezpečí ve skupině, skupina jako moc, skupina jako "droga".Saturované potřeby (fyziologické, bezpečí, láska a patření, vážnost, seberalizace). Fáze skupinového procesu.3. Zkušenostní (experienciální) a interpersonální učení. Teorie jednání a teorie rolí. Pozorování, zpětná vazba. Korektivní emoční zkušenost. Vzorce chování v sociálním mikrosvětě. Skupina z pozice jejího člena (příslušníka).Důležitost, povaha a role příslušníka skupiny. Typické formy chování (resistenční, manipulační, prospěšné, emocionální).4. Faktory skupinového růstu a skupinové terapie. Emoční katarze, skupinová koheze, sebepoznávání, existenciální zážitky, altruismus, dodávání naděje, práce s rodinnými tématy, vedení, identifikace, náhled, nácvik, konfrontace.5. Vedení skupiny. Vedoucí a terapeut při skupinové práci. Schopnosti a dovednosti spojené s vedením (schopnost interakce a schopnost akce). Formy skupinového vedení (podpora, zahájení, usnadnění a ukončení interkace, intervence, dodržování pravidel, facilitace komunikace, řešení konfliktu, mobilizace skupinových zdrojů).Odpovědnost a role skupinového vůdce, etika.6. Různé styly a přístupy k vedení výcvikové a psychoterapeutické skupiny. Práce s „tady a teď“, „návraty do dětství“, „dramatizace událostí ze života“. Různá teoretická východiska a konkrétní styly práce se skupinou: pychoanalytický, behaviorální, gestalt, kognitivní, transakční. Integrativní pojetí.
Literatura
YALOM, Irvin D. Teorie & praxe skupinové psychoterapie. Vyd. 1. Hradec Králové: Konfrontace, 1999. 704 s. ISBN 80-86088-05-7. infoKRATOCHVÍL, Stanislav. Skupinová psychoterapie v praxi. 2. dopl. vyd. Praha: Galén, 2001. 285 s. ISBN 80-7262-096-7. info
Požadavky
Určeno pro absolventy základního kursu sociální psychologie v rámci bakalářského studia.
Garant
MUDr. Jan Roubal, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D.prof. PhDr. Petr Macek, CSc.MUDr. Jan Roubal, Ph.D.