Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie ve školní praxi (PSY460)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY460 - Psychologie ve školní praxi, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz Praxe ve školní psychologii poskytuje základní znalosti o práci školního psychologa (právní a etické aspekty, spolupráce s učiteli,rodiči a studenty). Po absolvování kurzu bude student schopen: a) popsat specifické technyky a metody používané školním psychologem v praxi; b) analyzovat problémy v obsalsti školní psychologie a zvolit vhodou diagnostickou techniku a metodu intervence; c) vytvořit roční plán školního psychologa; d) posoudit etický kodex školního psychologa

Osnova

(1) Školní psycholog v systému školy (historie školní psychologie, školní psychologie v systému psychologických věd, školní psychologie v systému školního poradenství, školní poradenské pracoviště a náplně práce jednotlivých poradenských pracovníků, podpůrná síť v práci školního psychologa, možnosti vzdělávání v oblasti školní psychologie, etické normy práce školního psychologa, legislativní předpisy důležité pro práci psychologa).(2) Spolupráce školního psychologa s učiteli (možné oblasti práce s učiteli, formulování zakázky, aspekty budování vztahu s učiteli, úskalí práce s učiteli, rozvojové a vzdělávací programy, bálintovské skupiny).(3) Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (specifické vývojové poruchy učení, nadané děti, poruchy artistického spektra, individuální vzdělávací program).(4) Poradenství pro profesní orientaci a volbu povolání (diagnostické metody používané pro profesní diagnostiku, techniky využitelné ve skupinové práci, poradenství pro rodiče a žáky, vedení poradenského rozhovoru).(5) Diagnostika třídních kolektivů (Školní třída jako malá sociální skupina. Cíle, postupy a fáze diagnostiky třídních kolektivů. Techniky a metody zjišťování skupinových procesů ve třídě – faktografické údaje, pozorování, rozhovor, sociometrie, nominační technika, dotazníkové a projektivní metody. Příklady používaných metod, jejich silné a slabé stránky. Administrace metod – navázání kontaktu se skupinou a motivace jejich členů, možné problémy při administraci, etické zásady. Zpracování a analýza diagnostických údajů, jejich interpretace a hodnocení, diagnostický závěr a prezentace výsledků. Příprava a realizace následných programů (intervenčních, preventivních, podpůrných) pro třídní kolektivy).(6) Problémové chování žáků (Motivace problémového chování žáků, práce s problémovým chováním v rovině intervence, podpory a prevence, intervenční strategie, dodávání odvahy. Vývoj šikany, proces změny zdravé sociální skupiny ve skupinu zasaženou šikanou. Vnější a vnitřní podmínky pro vznik šikany. Rozkrývání šikany – metodika dle PhDr. Michala Koláře. Technicko organizační podmínky pro efektivní rozkrytí šikany. Práce se získanými informacemi. Sdělení výsledků účastníkům, rodičům, třídě. Právní aspekty).(7) Krizová intervence na půdě školy (vedení rozhovoru krizové situace na půdě školy, projevy akutní reakce na stres, základní postupy krizové intervence).

Literatura

The handbook of school psychology. Edited by Cecil R. Reynolds - Terry B. Gutkin. 3rd ed. New York: Wiley, 1999. xiii, 1200. ISBN 0-471-12205-X. infoHAWKINS, Peter a Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 202 s. ISBN 80-7178-715-9. infoFONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 383 s. ISBN 8071780268. infoStrategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Edited by James S. Cangelosi. Vyd. 3. Praha: Portál, 2000. 289 s. ISBN 80-7178-406-0. infoPOKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000. 303 s. ISBN 80-7178-151-7. info

Garant

doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Věra Konečná, Ph.D.Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D.