Předmět Assessment centrum (PSY465)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY465 - Assessment centrum, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra.
Osnova
Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.A. Metoda assessment centrumMetoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práceMetoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.Základní stavební kameny metody assessment centraSrovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.Etické zásady realizace metody assessment centraB. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centraZákladní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centraAnalýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.Metody zařazené do assessment centraTvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centraPrůběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníkůD. Výsledky assessment centraTypy výsledků assessment centraTypy zpětných vazebIndividuální zpráva z assessment centraIndividuální zpětná vazba
Literatura
British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Burlington, VT :.: Gower, 2004. xii, 220 s. ISBN 0-566-08599-2. infoHow people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2001. xxiii, 397. ISBN 0-8058-3612-8. info
Požadavky
SOUHLAS
Garant
doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.Mgr. Marcela LeugnerováMgr. Jana Kostínková, Ph.D.