Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Assessment centrum (PSY465)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY465 - Assessment centrum, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět PSY465 je předmět kreditu ECTS B. Patří mezi předměty, které náležejí do oblasti personální psychologie. Předmět je věnován metodě assessment centra, která se v personální práci zpravidla využívá ke třem základním účelům: a) k výběru zaměstnanců nebo jejich povyšování (selection / promotion assessment center), b) k diagnostice dovedností a schopností (diagnostic assessment center), c) k rozvoji dovedností a schopností důležitých pro pracovní pozici (developmental assessment center).Práce v předmětu obsahuje dvě části: a) teoretická příprava, b) sebezkušenostní a tréninková část. Cílem předmětu je osvojení si základních pojmů, poznatků a teorií, které jsou důležité pro úspěšnou realizaci metody assessment centra. Metoda assessment centra bude zasazena do teoretického rámce, ze kterého vychází (behaviorální diagnostika, angl. behavioral assessment), bude představena v kontextu jiných metod personální práce určených k hodnocení lidí, budou prezentovány teoretické koncepty důležité pro uchování validity metody assessment centra.Součástí předmětu je také trénink dovedností, které souvisí s přípravou a realizací metody assessment centra. Účastníci budou mít příležitost vyzkoušet si roli účastníka assessment centra, stejně jako budou mít možnost nacvičit dovednosti, které souvisí s rolí posuzovatele v assessment centru. Mezi tyto činnosti patří např. pořizování vzorků chování prostřednictvím pozorování, záznam pozorovaného chování, klasifikace a hodnocení pozorovaného chování a poskytování zpětné vazby o výsledcích assessment centra.

Osnova

Předmět tvoří 4 tematické bloky, které jsou rozděleny do 6 studijních setkání, které se konají zpravidla jednou za 14 dní.A. Metoda assessment centrumMetoda assessment centra a její využití pro různé cíle personální práceMetoda assessment centra jako odraz organizační kultury - vztah mezi organizační kulturou a metodou assessment centrum, vliv metody assessment centra na účastníky.Realizace metody assessment centra - činnosti před konáním vlastního assessment centra, samotné assessment centrum a činnosti následující po konání vlastního assessment centra.Základní stavební kameny metody assessment centraSrovnání metody assessment centra s jinými metodami hodnocení lidí - vícezdrojová zpětná vazba, rozhovor, individuální assessment, psychodiagnostické metody. Argumenty pro a proti realizaci metody assessment centra.Etické zásady realizace metody assessment centraB. Hodnocení chování prostřednictvím metody assessment centraZákladní východiska hodnocení v assessment centru - klinický přístup, behaviorální diagnostika.Pořizování vzorků chování - kompetence a kompetenční model, kritéria hodnocení.Hodnocení chování v assessment centru - model ORCE (pozorování chování, záznam pozorovaného chování, klasifikace pozorovaného chování, hodnocení pozorovaného chování).Hodnocení chování v assessment centru jako součást interpersonálního poznávání, chyby v interpersonálním poznávání a atribuční tendence, které ovlivňují validitu výsledků assessment centra.C. Tvorba designu assessment centra a realizace assessment centraAnalýza pracovní pozice a její význam pro metodu assessment centra.Metody zařazené do assessment centraTvorba designu assessment centra - výběr kompetencí, počet sledovaných kompetencí, počet měření kompetencí, počet posuzovatelů, počet účastníků assessment centraPrůběh assessment centra - administrace metod, „péče“ o účastníky, integrace pozorování a hodnotící diskuse, celkové hodnocení účastníkůD. Výsledky assessment centraTypy výsledků assessment centraTypy zpětných vazebIndividuální zpráva z assessment centraIndividuální zpětná vazba

Literatura

British Psychological Society (2003). Design, Implementation and Evaluation of Assessment and Development Center - Best Praktice Guidelines. Leicester: BSP.Gaugler, B. B., Rosenthal, D. B., Thornton G. C., Bentson, C. (1987). Meta-analysis of Assessment Center Validity, Journal of Applied Psychology, 72, 4, 493 - 511.Lievens, F. (1998). Factors with Improve the Construct Validity of Assessment Centers: A Review. International Journal of Selection and Assessment, 6, 3, 141 - 152.Caldwell, C., Thortnton, G. C., Gruys, M. L. (2003). Ten Classic Assessment Center Errors: Challenges to Selection Validity. Public Personnel Management, 32, 1, 73 - 88.International Task Force on Assessment Center Guidelines (2000). Guidelines and ethical considerations for assessment center operation. Public Personnel Management, 29, 315-331.BALLANTYNE, Iain a Nigel POVAH. Assessment and development centers. 2nd ed. Burlington, VT :.: Gower, 2004. xii, 220 s. ISBN 0-566-08599-2. infoHow people evaluate others in organizations. Edited by Manuel London. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 2001. xxiii, 397. ISBN 0-8058-3612-8. info

Požadavky

SOUHLAS

Garant

doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.Mgr. Marcela LeugnerováMgr. Jana Kostínková, Ph.D.