Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Etnopsychologie (PSY490)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY490 - Etnopsychologie, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz nabízí seznámení se základními teoretickými a metodologickými východisky etnopsychologie, interdisciplinárního oboru zkoumajícího psychické jevy v různých sociálních skupinách a kulturách. V jednotlivých přednáškách jsou konkrétně dokumentovány vybrané teoretické přístupy se specifickým zaměřením na zvolená témata: etika a hodnoty; duševní zdraví a nemoc; smrt. Studenti by měli po skončení kurzu být schopni využít základních dovedností kvalitativní metodologie užívané v etnopsychologii: vedení a facilitace rozhovoru, příprava a záznam pozorování jakož i analytické zpracování dat vytvářených výzkumníkem. Kurz nabízí jednak prozkoumání studenty přijímaných kulturních reprezentací vybraných témat jednak ukazuje alternativní možnosti vycházející jak ze studia relevantní literatury, tak i z výsledků terénního výzkumu lektora kurzu v tradičně buddhistických kulturách Srí Lanky a Barmy v letech 2002-2004.

Osnova

1. Úvodní přehled problematiky, cíle kurzu a uzavření kontraktu se studenty. Modely osoby, jak lze vysvětlit chování a jednání osob v závislosti na sociálním a kulturním kontextu dané osoby a osoby pozorovatele, vědce? ? Láska, sex a erotika v kulturních odlišnostech.2. Odlišné reprezentace předmětu výzkumu jako predeterminanty přístupu k problematice. I vědecké modely mají svůj kulturní kontext. Diskutovány budou otázky etiky výzkumu; vlivu výzkumníka na zaznamenávané skutečnosti výzkumu (bias); vlivu zdrojů financování výzkumu na otázky řešené vědou (vested interests of science); módní trendy ve vědě; kulturní zásobárna vědění a sdílené sociální reprezentace vědecké obce a zkoumané populace.3. Metodologické principy zkoumání psychických jevů v odlišných sociálních skupinách a kulturách. Podrobněji bude diskutována otázka práce s odlišností, explorace relevantní kulturní zásobárny vědění a zpracování vlastních předpokladů zdravého rozumu. Jako nedílnou součástí etnopsychologického výzkumu je postulován rozvoj sebepoznání osoby výzkumníka, metodický trénink introspekce a nácvik pozorováníZávazné přihlášení k tématům seminárních prací.4. Psychoanalýza a hledání odpovědí na povahu vztahu kultury a osoby. Vývoj dítěte. Jakou roli při vývoji dítěte hrají kulturní vzorce, výchovné styly rodiny, vrozené dispozice a tendence dítěte. Jak se dítě vyvíjí? Existují obecné zákonitosti či významné kulturní a sociální variace?Seminář je věnován nácviku vedení a facilitace skupinového rozhovoru (téma vývoj dítěte), záznamu pozorování a analytickému zpracování vytvářených dat. Jednotliví studenti se trénují v rolích facilitátora, pozorovatele, účastníka a zároveň ve skupinové diskusi mapují své vlastní pojetí diskutovaného tématu. Skupinové rozhovory jsou zaznamenány a jsou podkladem pro seminární práce studentů. V přednášce jsou poté nabídnuty alternativní možnosti pohledu na diskutované psychické jevy. V týdnu 4-5 je kladen větší důraz na seznámení se základními teoretickými přístupy, v týdnech následujících naopak na způsoby facilitování, zaznamenání a zpracování skupinové diskuse studentů.5. Krize antropologie; je řešením užití nástrojů statistiky, zaměření se na strukturu či pozorovatelné chování? Svoboda jednání či programy chování? Vůle, jednání, chování, svoboda, podmíněnost, sociální a kulturní tlak.6. Kognitivní přístupy či kulturní relativismus? Emoce a identita.Definování identity, prožívání, exprese emocí a jejich kognitivní zaznamenání. Role jazyku.7. Etika a hodnoty. Role etiky v každodenním životě, profesy psychologa, psychoterapeuta a vědce. Zdroje definice etiky, kulturní odlišnosti. Existuje variace hodnotové hierarchie v různých kulturách? Jakou roli pro mě hraje etika, jaké jsou mé cíle, jaké jsou preferované hodnoty české společnosti? Mohou nás obohatit alternativní pohledy mimoevropských kultur?8. Duševní zdraví a nemoc I. Co je zdravé a co nezdravé? Norma a vybočení z normy. Norma a ideál, na statistice založené střední hodnoty souboru versus kvalitativní rozlišení typů. Explorace reprezentace duševního zdraví a nemoci studentů semináře. Diskuse tradičního pojetí duševní nemoci a zdraví dle manuálů MKN 10, DSM IV.9. Duševní zdraví a nemoc II. Příklady pojetí duševního zdraví a nemoci v neevropských kulturách, diskuse odlišností, podobností, možných důsledků rozdílného pojetí psychických jevů.10. Prezentace seminárních prací I. Studenti mají 10 min k prezentaci své práce, po níž následuje krátká diskuse. Písemně zpracovaná seminární práce je po prezentaci odevzdána v minimálním rozsahu 7 normostran.11. Smrt I. Smrt a umírání v realitě střední Evropy. Vývoj pojímání smrti. Křesťanské kořeny, postmoderní konzum, institucionalizace, medikalizace a profesionalizace umírání. Staronové trendy, domy bolesti, hospice. Explorace reprezentace smrti studentů semináře. Vztah smrti a života. Má téma smrti i blahodárné účinky, například v psychoterapii?12. Smrt II. Příklady pojetí smrti v neevropských kulturách, diskuse odlišností, podobností, možných důsledků rozdílného pojetí psychických jevů. Existuje jediná pravda?13. Prezentace seminárních prací II., reflektování kurzu. Studenti mají 10 min k prezentaci své práce, po níž následuje krátká diskuse. Písemně zpracovaná seminární práce je po prezentaci odevzdána v minimálním rozsahu 7 normostran.

Literatura

HYTYCH, Roman . Smrt a nesmrtelnost: Sociální reprezentace smrti. první. Praha: TRITON, 2008. 231 s. Edice Psyché, svazek č. 56. ISBN 978-80-7387-092-8. infoMIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4. infoHYTYCH, Roman . Využití principů zakotvené teorie při etnopsychologickém výzkumu: Sociální reprezentace smrti v České republice a na Srí Lance. In MIOVSKÝ, Michal, Ivo ČERMÁK a Vladimír CHRZ. Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku IV. – vybrané aspekty teorie a praxe. první. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. s. 339-351, 13 s. ISBN 80-244-1159-8. infoWhy do men barbecue? :recipes for cultural psychology. Edited by Richard A. Shweder. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 2003. viii, 419. ISBN 0-674-01135-X. infoPLICHTOVÁ, Jana. Metódy sociálnej épsychológie zblízka: Kavlitatívne a kvantitatívne skúmanie sociálnych reprezentácií. Bratislava: Média, 2002. 350 s. ISBN 80-967525-5-3. infoMOSCOVICI, Serge. Social representations :explorations in social psychology. Edited by Gerard Duveen. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000. viii, 313. ISBN 0-7456-2226-7. infoBOCK, Phil. Rethinking Psychological Anthropology: Continue and Change in the Study of Human Action. New York: W.H. Freeman and Company, 1999. 309 s. 2nd edition. ISBN 978-1-57766-055-2. infoFOUCAULT, Michel. Psychologie a duševní nemoc [Foucault, 1971]. Praha: Horizont, 1971. info

Garant

PhDr. Roman Hytych, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Roman Hytych, Ph.D.