Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Psychologie výchovy a vzdělávání (PSY710)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu PSY710 - Psychologie výchovy a vzdělávání, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurs je koncipován jako úvod do základních teoretických a metodologických otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny.Hlavní cíle kurzu jsou následující:porozumět a vysvětlit základní pojmy a teorie pedagogické psychologie;porozumět vývoji disciplíny a hlavně současným vlivným teoriím týkajícím se výchovy a vzdělávání;reflektovat vlastní zkušenost s institucionálním vzděláváním.

Osnova

Problémové okruhy1. Psychologie ve výchově a vzdělávání - Význam psychologických poznatků pro oblast výchovy a vzdělávání. Předmět pedagogické psychologie, školní psychologie. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, psychologické testy (s důrazem na výkonové a didaktické), dotazníky, analýza produktů činnosti. (zopakovat poznatky z PSY722 Metody výzkumu v psychologii s přihlédnutím ke specifičnosti prostředí rodiny a školy) workload: cca 230 stranLiteratura:Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 19-243 výběrově)Doplňující literatura:Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5.Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997.internetové zdroje2. Psychologie výchovy - Aktuální otázky psychologie výchovy, kladení požadavků a kontrola plnění, odměny a tresty, slovní působení, osobní příklad, učitel v interakci se žáky, sociální skupiny a komunikace, výchova v činnostech, sebedeterminace a sebevýchova. Výchova v rodině. Modely způsobu výchovy, výchovný styl, podmínky ovlivňující způsob (styl) výchovy, efekty způsobů výchovy, zjišťování způsobu výchovy. Výchova a vybrané aspekty osobnosti. (zopakovat poznatky z PSY707,PSY708 Sociální psychologie I a II témata sociální skupina, sociální učení atd.) workload: min. 117 stranLiteratura:Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 245-362)3. Psychologie učení - Senzomotorické učení a dovednosti. Učení ve školním kontextu. Dětské interpretace světa. Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. Učení z textu. Učení z obrazového materiálu. Autoregulace učení. (zopakovat poznatky z PSY705 Obecná psychologie I téma učení) workload: min. 152 stranLiteratura:Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 373-525)Doplňující literatura:Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4.Mareš, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-74. Zvládání školní zátěže - Psychosociální stres, zvládání zátěže, vnímání a hodnocení zátěže žákem, faktory usnadňující a faktory komplikující zvládání zátěže, interakce učitel-žák, žáci-rodiče jako zdroj zátěže, diagnostika zvládání zátěže, typy žákovských zvládacích strategií, žákovské zvládání zátěže v širším kontextu, nácvik zvládacích strategií. (zopakovat poznatky z PSY748 Člověk v obtížných životních situacích) workload: min. 37 stranLiteratura:Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 527-564)Doplňující literatura:Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál 2001. 278 s. ISBN: 80-71785-51-2 Řehulka, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 92 s.5. Vztah mezi učitelem a žákem - Sociální interakce učitele a žáka. Golem efekt (Galathea, Pygmalion efekt). Humor ve školní třídě. (zopakovat relevantní poznatky z PSY702 Základy psychologie osobnosti a PSY707,PSY708 Sociální psychologie I a II) workload: min. 37 stranLiteratura:Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 365-372)Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3. (s. 116-179)Doplňující literatura:Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997.Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5.Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.6. Pedagogicko-psychologická diagnostikaObtíže a chyby při poznávání silných a slabých stránek žáka ve vztahu k edukaci. Shromažďování a zpracování údajů o žákovi. Pedagogickopsychologická diagnostika. Individuální a skupinová diagnostika. Autoevaluace. Evaluace. Srovnávací testy.workload: min. 30 stranLiteratura:Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 365-372)Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997.Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostikažáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5.Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad KarelBalcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.7. Sociální prostředí školy a třídy - Sociální klima školní třídy: vymezení, terminologie, teoretické otázky, současné přístupy, využití poznatků, výzkumy v ČR, ovlivňování. Sociální klima školy: vymezení, terminologie, současné přístupy, metody měření, ovlivňování (zopakovat poznatky z PSY707,PSY708 Sociální psychologie I a II témata sociální skupina, sociální učení atd.) workload: min. 31 stranLiteratura:Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 565-596)Doplňující literatura:Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3.Lašek, J.: Klima tříd základních a středních škol a možnosti jeho měření. Aktuální otázky pedagogiky a psychologie (sborník), VŠP Hradec Králové 1997, s. 73 -84.8. Pedagogická psychologie v souvislostech - Vývoj pedagogické psychologie, vztahy pedagogické psychologie k jiným vědám, zejména pedagogice. Struktura pedagogické psychologie. Vztahy mezi pedagogickou psychologií, školní psychologií a psychologií pro učitele. Výzkum v pedagogické psychologii, aplikace poznatků pedagogické psychologie v praxi. workload: dle vlastní úvahy; min. 40 stran.Litratura:Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-XPrůcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997.Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.internetové zdrojeLiteraturaČáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-XFontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). Translated by Karel Balcar. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4.Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5.Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno : Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání učitelů. ISBN 80-210-1070-3.Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997.Slavin, Robert, E. Educational Psychology: Theory and Practice. Vyd. 8. Boston: Pearson, 2006. ISBN 0-205-45531-X. (ukázky budou dostupné v ISu).Sternberg, Robert, J., Williams, Wendy, M. Educational Psychology. Boston, Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-321-01184-8. (ukázky budou dostupné v ISu).

Literatura

Psychologie pro učitele. Edited by Jan Čáp - Jiří Mareš. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7. infoFONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. infoMAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. infoPsychologie výchovy a vyučování. Edited by Jan Čáp. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova - Vydavatelství Karolinum, 1993. 413 s. ISBN 80-7066-534-3. infodalší - viz Studijní materiály / more - see Study materials

Garant

doc. PhDr. Šárka Portešová, Ph.D.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.Mgr. Alexandra KecováMgr. Kamila DufkováMgr. Martina Kotková