Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Proces práce s klientem v praxi (SPP144)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPP144 - Proces práce s klientem v praxi, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat prvky na řešení orientovaného přístupu do práce s různými typy klientů sociální práce,Formulovat takovou strategii práce s klientem, která bude adekvátní životní situaci klienta a jeho aktuálním možnostem.Identifikovat možné alternativní přístupy ke konkrétnímu klientovi, posoudit vhodnost jejich aplikace v kontextu konkrétního případu i v kontextu vlastního stylu práce s klientem.

Osnova

1 ) Seznámení s způsobem práce v kurzu, reflexe očekávání účastníků. Invemntura zdrojů, které mají pro práci s klientem k dispozici.2)Vymezení základních teoretických pojmů a konceptů na řešení orientovaného přístupu3) Příprava na kontakt s klientem:Obsahem tohoto tématu jsou dovednosti umožňující identifikovat zdroje pracovníka,rozlišit adekvátní kontexty spolupráce a umožňující a orientovat se na řešení, jehož zadavatelem je klient jako držitel problému4) První seminář s hraním rolí5)Obsahem tohoto tématu jsou dovednosti potřebné pro navázání kontaktu s klientem a pro rozvoj spolupráce6)Druhý seminář spojený s hraním rolí7)Zakázka + model orientovaný na řešení ( princip užitečně zformulovaného cíle)Obsahem tohoto tématu jsou dovednosti potřebné pro dojednání zakázky, na které mohu klient s pracovníkem společně pracovat. Prvním z nich je jak vytvořit bezpečný prostor pro pracovníka i klienta. Druhým tématem jsou konstruktivní otázky jako efektivní nástroj vedení rozhovoru a jejich využití v procesu dojednávání zakázky a formulování cílů spolupráce8)Průběžná práce s klientemObsahem tohoto tématu je především adekvátní volba způsobu práce klientem vztažená k dilematu pomoc/kontrola. Druhým tématem je udržení kontaktu s klientem průběžná kontrola a reformulace dohodnutých cílů spolupráce. Téma uzavírají dovednosti pro řešení specifických situací, které se vymykají zakázkovému modelu .9)Třetí seminář s hraním rolí10)Ukončení práce s klientemTéma je věnováno dovednostem potřebným pro uzavření kontaktu s klientem. Zhodnocení průběhu spolupráce, supervizi.11) Čtvrtý seminář s hraním rolí12)Závěrečné setkání, zhodnocení kurzu, reformulace katalogu dovedností

Literatura

Berg, Insoo Kim Posílení rodiny : příručka krátké terapie / Insoo Kim Berg ; přel. Ivan Úlehla. -- Písek : Renesance, 1992. -- 138 s. ISBN 80-900962-5-5KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ;. ISBN 80-7367-181-6. infoSCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006. 251 s. ISBN 80-7295-082-7. infoÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat :učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. ISBN 8086429369. info

Garant

prof. PhDr. Libor Musil, CSc.

Vyučující

Mgr. Miloš Votoupal, Ph.D.Mgr. Petra Votoupalová