Předmět Proces práce s klientem v praxi (SPP144)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPP144 - Proces práce s klientem v praxi, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat prvky na řešení orientovaného přístupu do práce s různými typy klientů sociální práce,Formulovat takovou strategii práce s klientem, která bude adekvátní životní situaci klienta a jeho aktuálním možnostem.Identifikovat možné alternativní přístupy ke konkrétnímu klientovi, posoudit vhodnost jejich aplikace v kontextu konkrétního případu i v kontextu vlastního stylu práce s klientem.
Osnova
1 ) Seznámení s způsobem práce v kurzu, reflexe očekávání účastníků. Invemntura zdrojů, které mají pro práci s klientem k dispozici.2)Vymezení základních teoretických pojmů a konceptů na řešení orientovaného přístupu3) Příprava na kontakt s klientem:Obsahem tohoto tématu jsou dovednosti umožňující identifikovat zdroje pracovníka,rozlišit adekvátní kontexty spolupráce a umožňující a orientovat se na řešení, jehož zadavatelem je klient jako držitel problému4) První seminář s hraním rolí5)Obsahem tohoto tématu jsou dovednosti potřebné pro navázání kontaktu s klientem a pro rozvoj spolupráce6)Druhý seminář spojený s hraním rolí7)Zakázka + model orientovaný na řešení ( princip užitečně zformulovaného cíle)Obsahem tohoto tématu jsou dovednosti potřebné pro dojednání zakázky, na které mohu klient s pracovníkem společně pracovat. Prvním z nich je jak vytvořit bezpečný prostor pro pracovníka i klienta. Druhým tématem jsou konstruktivní otázky jako efektivní nástroj vedení rozhovoru a jejich využití v procesu dojednávání zakázky a formulování cílů spolupráce8)Průběžná práce s klientemObsahem tohoto tématu je především adekvátní volba způsobu práce klientem vztažená k dilematu pomoc/kontrola. Druhým tématem je udržení kontaktu s klientem průběžná kontrola a reformulace dohodnutých cílů spolupráce. Téma uzavírají dovednosti pro řešení specifických situací, které se vymykají zakázkovému modelu .9)Třetí seminář s hraním rolí10)Ukončení práce s klientemTéma je věnováno dovednostem potřebným pro uzavření kontaktu s klientem. Zhodnocení průběhu spolupráce, supervizi.11) Čtvrtý seminář s hraním rolí12)Závěrečné setkání, zhodnocení kurzu, reformulace katalogu dovedností
Literatura
Berg, Insoo Kim Posílení rodiny : příručka krátké terapie / Insoo Kim Berg ; přel. Ivan Úlehla. -- Písek : Renesance, 1992. -- 138 s. ISBN 80-900962-5-5KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ;. ISBN 80-7367-181-6. infoSCHLIPPE, Arist von. Systemická terapie a poradenství. Edited by Jochen Schweitzer. Brno: Cesta, 2006. 251 s. ISBN 80-7295-082-7. infoÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat :učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. ISBN 8086429369. info
Garant
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.
Vyučující
Mgr. Miloš Votoupal, Ph.D.Mgr. Petra Votoupalová