Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Aplikace poradenství při práci s handicapem (SPP813)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu SPP813 - Aplikace poradenství při práci s handicapem, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

K hlavním cílům kurzu patří:- porozumění místu a významu poradenské práce v kontextu sociální práce;- pochopení teoretických i praktických východisek poradenské práce s lidmi s handicapem;- osvojení základních dovedností v jednání klienty a zásad dobré praxe v přístupech i komunikaci s lidmi s různými typy postižení v poradenské praxi;- získání orientace v kompetencích a poslání jednotlivých poradenských institucí;- uvědomění si časoprostorových, metodologických a personálních aspektů poradenské práce.

Osnova

Osnova, základní teze kurzu:- Organizace výuky – pokyny ke studiu a uzavření kurzu. Úvod; představení kurzu.- Charakteristika handicapu (nemoc-porucha-postižení-handicap), jeho osobní i sociální dimenze. Komparace předmětné terminologie- Poradenství jako služba eliminující znevýhodnění a sociální vyloučení. Poradenství v systému sociálních služeb a ve sféře rehabilitace či readaptace osob s handicapem.- Základní principy poradenské služby; druhy a způsoby poskytování služeb (informace, po / rady, vedení, longituidní podpora, hájení – zastupování - zprostředkování, předávání, akutní intervence atd.). Primární – sekundární - terciární prevence v poradenství.- Osobnost poradenského pracovníka – odbornost, lidská vyzrálost, komunikativnost, schopnost empatie a autentičnosti; vliv sebepojetí, hodnotové orientace a zkušenosti, kompetence vs. kompetentnost,“ soft skills“ ap..- Metodika práce poradce (navázání kontaktu, sjednávání schůzek předcházení nedorozuměním, "přetlumočení" zákonných aj. norem do jazyka klienta, odkazování na jiné instituce, zpětná vazba, monitoring, interakce a provázení klienta dalším vývojem, kooperace s blízkými klienta, rodinou). problematika funkční negramotnosti.- Časoprostorové aspekty poradenské služby.- Poradenská specifika (klient a práce s ním) – Klient s tělesným, smyslovým (zrakovým, sluchovým), řečovým (komunikačním) a mentálním postižením; kienti s psychickými poruchami (psychiatricky nemocní); seniuoři; pečující rodiny.- Další specifické situace v poradenské práci – sdělování a podpora přijetí špatných zpráv, svízelný klient (agresivita, mlčenlivost, manipulativnost...). Poradenské pasti.- Meziinstitucionální komunikace a kooperace v poradenství.- Typologie poradenských služeb v pomáhajících profesích:Sociální práce – sociální poradenství, odborné sociální poradenství, poradenství jako integrální součást jednotlivých sociálních služeb, sociálně právní poradenství,Oobčanské poradenství – občanské poradny, SOS, SON atd.,Pedagogika (PPP, VP, VŠP),Speciální pedagogika (SPC, SVP),Sociální pedagogika (SVČ, SVP, PKC aj.),Státní správa, trh práce, justice, zdravotnictví aj.,NNO a svépomocné organizace, peer counselling,Internetové poradenství. Krizová intervence a TKI.- Metodologie zpracování poradenské kasuistiky. Příklady z praxe.

Literatura

Seznam Literatury je uveden v informacích učitele

Požadavky

Znalostními předpoklady pro absolvování předmětu je studentova orientace v oblasti aplikované psychologie, mezilidských vztahů, tematiky zdravotního handicapu, sociální práce v mikro dimenzi a práce s lidmi ve sféře poradenských sluižeb.

Garant

prof. PhDr. Libor Musil, CSc.

Vyučující

PhDr. Mgr. Libor Novosád, Ph.D.