Předmět Přístup k práci s klientem a kultura organizace (VPL803)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu VPL803 - Přístup k práci s klientem a kultura organizace, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Díky kursu by měli studenti získat základní poznatky a dovednosti potřebné pro samostatnou reflexi kultury organizací, které poskytují osobní sociální služby. Za tímto účelem se studenti seznámí s pojmy kultura v organizaci a dilemata práce s klientem a s principy jejich užití při poznávání přístupu ke klientům na osobních sociálních služeb. S logiku zkoumání kultury v organizaci se studenti seznámí prakticky tím, že samostatně, dle zadání, zpracují případovou studii přístupu pracovníků jim známé organizace ke klientům.
Osnova
Základní pojmy: organizace a kultura/Základní pojmy: dilema práce s klientem a přístup ke klientům jako součást kultury organizace služeb sociální práceTeoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Zvládání nesourodých pracovních podmínek (Lipsky)Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: Systém a životní svět, vnitřní a vnější perspektiva (Laan)Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: moc manažerů a profesionálů v organizaci (Howe)Teoretické přístupy k reflexi práce s klienty služeb sociální práce: kolektivní nevědomí (Tavistock Institute of Human Relations)Všední dilemata práce s klientemStrategická dilemata práce s klientem / Operační strategie / Výzkum přístupu ke klientům z hlediska kultury
Literatura
REDMOND, B.: Reflecting on Practice: Exploring Individual and Organizational Learning through a Reflective Teaching Model. In: Gould, N., Baldwin, M. (eds.), Social Work, Critical Reflection and the Learning Organization, Ashgate, Aldershot 2004.ARGYRIS, CH., SCHÖN, D.A. Organizational Learning II. Theory, Metod, and Praktice. Addison-Wesley, Reading – Massachusetts tec. 1996.MUSIL, Libor . Coping with Dilemmas. Working Conditions and Interactions of Social Workeres with their Clients. Stassfurt: ISIS, 2006. 130 s. Comparative Social Work Science Vol. 6. ISBN 80-7326-090-5. infoNEČASOVÁ, Mirka a Libor MUSIL . PRACOVNÍ PODMÍNKY A DILEMATA POMÁHAJÍCÍCH PRACOVNÍKŮ. Sociální práce|Sociálna práca, Brno: ASVSP, 2006, roč. 2006, č. 3, s. 57 - 71. ISSN 1213-6204. infoMUSIL, Libor . "Ráda bych Vám pomohla, ale ..." Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. 243 s. ISBN 80-903070-1-9. infoGEERTZ, Clifford. Interpretace kultur :vybrané eseje. Translated by Hana Červinková - Václav Hubinger - Hedvika Humlíčková. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000. 565 s. ISBN 80-85850-89-3. infoLAAN, Geert van der. Otázky legitimace sociální práce :(pomoc není zboží). Translated by Eva Kušová. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1998. 260 s. ISBN 80-85834-41-3. infoThe unconscious at work :individual and organizational stress in the human services. Edited by Anton Obholzer - Vega Zagier Roberts. 1st pub. Hove: Brunner-Routledge, 1994. xviii, 224. ISBN 0-415-10206-5. infoMARTIN, Joanne. Cultures in organizations : three perspectives. New York: Oxford University Press, 1992. xi, 228 s. ISBN 0-19-507163-8. infoGOFFMAN, Erving. Asylums :essays on the social situation of mental patients and other inmates. 1st pub. London: Penguin Books, 1991. 336 s. ISBN 0-14-013739-4. infoHOWE, David. Social workers and their practice in welfare bureaucracies. Aldershot: Gower, 1986. vi, 174 s. ISBN 0-566-05091-9. infoLIPSKY, Michael. Street-level bureaucracy :dilemmas of the individual in public services. New York: Russell Sage Foundation, 1980. xviii, 244. ISBN 0-87154-526-8. info
Požadavky
! SPP803 Organizace a kultura
Garant
prof. PhDr. Tomáš Sirovátka, CSc.
Vyučující
prof. PhDr. Libor Musil, CSc.Mgr. Ladislav OtavaMgr. et Mgr. Lenka Kříčková