Předmět Úvod do teorie masové komunikace: historické proměny výzkumu mediálních účinků (ZUR110)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR110 - Úvod do teorie masové komunikace: historické proměny výzkumu mediálních účinků, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurs navazuje na úvodní přednášky z oblasti komunikační teorie (Úvod do komunikačních studií) a soustřeďuje pozornost na speciální problematiku výzkumu účinků masových médií, a to především z pohledu sociálně psychologického a sociologického. Kurs je rozčleněn do tří tematických bloků: etapa „silných účinků“ (teorie injekční stříkačky), etapa „omezených účinků“ (teorie persuaze, teorie selektivní percepce, dvoustupňová komunikace, teorie posílení apod.). Hlavním cílem kurzu je přiblížení současného vývoje výzkumu mediálních účinků, respektive koncepce „návratu silných mediálních účinků“ (konstrukce mediální agendy, kultivační analýza, spirála mlčení, vědomostní propast, teorie závislosti, atd.). V této souvislosti věnuje kurs speciální pozornost problematice násilí a pornografie v masových médiích a zvláště na televizní obrazovce. Posluchači se též seznámí se základními metodologickými přístupy a výzkumnými technikami využívanými při analýze účinků masových médií.Na konci tohoto kurzu bude student schopen:A/porozumět základním mechanismům mediálního působeníB/vysvětlit základní výzkumné strategie užívané pro analýzu mediálího působení
Osnova
1.týden – Mediální dopady, vlivy a účinky: základní vymezení2. týden – Hlavní témata diskuse o mediálních účincích3. týden – Studium percepce a mediální obsahy I.4.týden – Studium percepce a mediální obsahy II.5. týden - Role sociální percepce v masové komunikaci6. týden - Teorie přesvědčování a výzkum účinků masových médií7. týden - Dvoustupňová komunikace a názoroví vůdci8. týden – Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)9. týden - Konstrukce (nastolování) mediální agendy (agenda setting)10. týden - Teorie vědomostní propasti11. týden - Spirála mlčení12. týden - Kultivační teorie13. týden - Násilí a erotika na televizní obrazovce
Literatura
McCombs, M.: News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989Kunczik, M.: Základy masové komunikace. Karolinum. 1995.Klapper, J.: Reinforcement, Minor Change and Related Phenomena. In: The Effects of Mass Communication. Glencoe, Illinois 1960McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace. Portál 1999.
Požadavky
ZUR104 Úvod do komunikačních studií || TYP_STUDIA ( N )
Garant
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.Mgr. et Mgr. Kateřina KirkosováMgr. Johana KotišováMgr. et Mgr. Michal Tkaczyk