Předmět Odborná praxe (ZUR144)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR144 - Odborná praxe, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurz nabízí studentům významnou možnost propojení předchozí teoretické výuky i prakticky zaměřených cvičných kurzů na katedře se skutečnou prací v reálných podmínkách.Cílem tedy je v době tříměsíční praxe v médiích (redakce novin, internetových zpravodajských portálů, rozhlasu televize – pro specializaci Žurnalistika), případně ve studiích zabývajících se postprodukcí, v reklamních agenturách a agenturách public relations (pro specializaci Digitální média) naučit studenty reálné práci v oboru. Posluchači se seznámí s každodenním fungováním konkrétní redakce, studia, webového portálu nebo reklamní agentury tak, aby si mohli vyzkoušet vlastní schopnosti a předpoklady k profesi. Dalším cílem je, aby se posluchači v době praxe „osamostatnili“ a nejen plnili zadané úkoly, ale přicházeli rovněž s vlastními nápady.Výstupem z kurzu budou v případě specializace Žurnalistika autorské zpravodajské a publicistické materiály publikované v médiích, kde studenti budou na praxi. V případě specializace Digitální média bude výstupem reálně odvedená práce využitá v organizacích, kde budou působit (například postprodukční výstupy).Studenti se při praxi komplexně seznámí a osvojí si s každodenní pracovní rutinu v určené instituci, naučí se pracovat „uvnitř“ instituce i (pokud je to součástí náplně práce určené instituce) v terénu. V teoretické rovině studenti nabudou podle zaměření instituce patřičné vědomosti nejen o vlastní organizaci, ale podle zaměření instituce také o fungování firem, státní správy, místní samosprávy a dalších složek veřejného života nejméně na okresní úrovni. Na konci praxe studenti bez problémů zvládnou kompletní práci na úrovni určené funkce v konkrétní instituci.Účastníci kurzu získají a upevní si nejen praktické dovednosti a rutinní postupy, ale reflexí a konfrontací teorie a praxe se jejich znalosti povýší na další kvalitativní úroveň, což výrazně rozšíří a podpoří možnost jejich uplatnění po absolutoriu a významně zvýší jejich konkurenceschopnost v porovnání se studenty, kteří takový cyklus – provázání teorie a praxe (navíc po poměrně dlouhou dobu tří měsíců dennodenní práce v médiích a dalších institucích) – neabsolvují.
Osnova
1. Pod vedením garanta (pracovníka organizace, v níž bude student na praxi) komplexní seznámení s každodenní redakční, agenturní či firemní rutinou, s náplní práce instituce i náplní práce příslušné funkce, v níž bude student působit.2. Zvládnutí nejen rutinních obsahových a organizačních věcí, ale i technických znalostí a postupů v konkrétní organizaci3. Postupné plnění nejen zadaných úkolů, ale také (po dohodě s garantem praxe) uskutečňování vlastních nápadů.4. Postupné zvládnutí samostatné práce nejen uvnitř organizace, ale i v terénu (například výjezdy na tiskové konference apod.).5. Závěrečné zhodnocení studentovy práce garantem, případná doporučení garanta pro zlepšení práce studenta v budoucnu.Poznámka: Praxi lze konat pouze v instituci, která se zaváže, že studentovi poskytne potřebné podmínky – pracovní prostor, počítač a podobně a bude hradit případné pracovní výjezdy studenta mimo místo působení. Pokud nejde o praxi v instituci, s níž má katedra či fakulta příslušnou rámcovou dohodu o výkonu praxe, domlouvá si student vše po předběžném souhlasu vyučujícího samostatně. Instituce se v tom případě musí zavázat k zajištění praxe v požadovaném rozsahu a kvalitě, k tomu, že umožní „inspekci“ vyučujícího a že po skončení praxe dodá vyučujícímu písemné zhodnocení praxe v požadovaném rozsahu.
Literatura
BARTOŠEK, Jaroslav. Žurnalistika : úvod do studia. Vyd. 1. Olomouc: Středisko distančního vzdělávání FF UP, 1997. 130 s. infoBECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991. 208 s. ISBN 82-7147-094-9. infoBROOKS, Brian S. News reporting and writing. 6th ed. Boston: Bedford/St. Martin's, 1999. xxiv, 579. ISBN 0-312-18019-5. infoBURNS, Lynette Sheridan. Žurnalistika :[praktická příručka pro novináře]. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 186 s. ISBN 80-7178-871-6. infoCAPPON, René J. The Associated Press guide to news writing. 3rd ed. Forest City, CA: IDG Books Worldwide, 2000. vii, 136 s. ISBN 0-02-863755-0. infoOnline journalism :reporting, writing, and editing for new media. Edited by Richard Craig. Belmont, Calif.: Thomson/Wadsworth, 2005. xiv, 284 p. ISBN 0-534-53146-6. infoMINÁŘOVÁ, Eva , Marie KRČMOVÁ , Jan CHLOUPEK a Marie ČECHOVÁ. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003. 342 s. none. ISBN 80-86642-00-3. infoMaking the local news : local journalism in context. Edited by Bob Franklin - David Murphy. 1st pub. London: Routledge, 1998. xi, 273 s. ISBN 0-415-16802-3. infoHALLER, Michael. Die Reportage :ein Handbuch für Journalisten. 2., überarbeitete Aufl. München: Ölschläger, 1990. 332 s. ISBN 3-88295-143-5. infoHALLER, Michael. Das Interview :ein Handbuch für Journalisten. 1. Aufl. München: Ölschläger, 1991. 421 s. ISBN 3-88295-085-4. infoHARCUP, Tony. Journalism :principles and practice. Thousand Oaks, Calif. :.: Sage Publications, 2004. 179 s. ;. ISBN 0-7619-7499-7. infoJAMIESON, Kathleen Hall a Paul WALDMAN. The press effect : politicians, journalists, and the stories that shape the political world. New York :.: Oxford University Press, 2003. xvii, 220. ISBN 0-19-517329-5. infoKŘÍŽEK, Zdeněk a Ivan CRHA. Jak psát reklamní text. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 220 s. ;. ISBN 978-80-247-2452-2. infoMALLETTE, Malcolm F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Lidové noviny, 1994. 161 s. ISBN 80-7106-045-3. infoMENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003. 1 sv. (rů. ISBN 0-07-249194-9. infoMUSIL, Josef. Elektronická média v informační společnosti. Praha: Votobia, 2003. 261 s. ISBN 80-7220-157-3. infoOSVALDOVÁ, Barbora a Alena LÁBOVÁ. Zpravodajství v médiích. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2001. 155 s. ISBN 80-246-0248-2. infoOSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Encyklopedie praktické žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Libri, 1999. 256 s. ISBN 80-85983-76-1. infoRUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika :komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Translated by Hana Bakičová. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 292 s., [2. ISBN 80-247-0158-8. infoSTOVALL, James Glen. Web journalism :practice and promise of a new medium. Boston: Pearson Education, 2004. xv, 239 s. ISBN 0-205-35398-3. infoTELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. 602 s. ISBN 80-7169-997-7. infoTUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. 2., upr. vyd. Bratislava: SOFA, 2003. 163 s. ISBN 80-89033-26-1. infoTUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001. 106 s. ISBN 80-223-1555-9. infoVEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000. 66 s. ISBN 80-223-1493-5. infoVYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama :jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2003. 122 s. ISBN 80-247-0557-5. info
Požadavky
ZUR109 STISK || ZUR141 IT
Garant
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Vyučující
Mgr. Jaroslav Čuřík, PhD.