Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Odborná praxe (ZUR144)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR144 - Odborná praxe, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz nabízí studentům významnou možnost propojení předchozí teoretické výuky i prakticky zaměřených cvičných kurzů na katedře se skutečnou prací v reálných podmínkách.Cílem tedy je v době tříměsíční praxe v médiích (redakce novin, internetových zpravodajských portálů, rozhlasu televize – pro specializaci Žurnalistika), případně ve studiích zabývajících se postprodukcí, v reklamních agenturách a agenturách public relations (pro specializaci Digitální média) naučit studenty reálné práci v oboru. Posluchači se seznámí s každodenním fungováním konkrétní redakce, studia, webového portálu nebo reklamní agentury tak, aby si mohli vyzkoušet vlastní schopnosti a předpoklady k profesi. Dalším cílem je, aby se posluchači v době praxe „osamostatnili“ a nejen plnili zadané úkoly, ale přicházeli rovněž s vlastními nápady.Výstupem z kurzu budou v případě specializace Žurnalistika autorské zpravodajské a publicistické materiály publikované v médiích, kde studenti budou na praxi. V případě specializace Digitální média bude výstupem reálně odvedená práce využitá v organizacích, kde budou působit (například postprodukční výstupy).Studenti se při praxi komplexně seznámí a osvojí si s každodenní pracovní rutinu v určené instituci, naučí se pracovat „uvnitř“ instituce i (pokud je to součástí náplně práce určené instituce) v terénu. V teoretické rovině studenti nabudou podle zaměření instituce patřičné vědomosti nejen o vlastní organizaci, ale podle zaměření instituce také o fungování firem, státní správy, místní samosprávy a dalších složek veřejného života nejméně na okresní úrovni. Na konci praxe studenti bez problémů zvládnou kompletní práci na úrovni určené funkce v konkrétní instituci.Účastníci kurzu získají a upevní si nejen praktické dovednosti a rutinní postupy, ale reflexí a konfrontací teorie a praxe se jejich znalosti povýší na další kvalitativní úroveň, což výrazně rozšíří a podpoří možnost jejich uplatnění po absolutoriu a významně zvýší jejich konkurenceschopnost v porovnání se studenty, kteří takový cyklus – provázání teorie a praxe (navíc po poměrně dlouhou dobu tří měsíců dennodenní práce v médiích a dalších institucích) – neabsolvují.

Osnova

1. Pod vedením garanta (pracovníka organizace, v níž bude student na praxi) komplexní seznámení s každodenní redakční, agenturní či firemní rutinou, s náplní práce instituce i náplní práce příslušné funkce, v níž bude student působit.2. Zvládnutí nejen rutinních obsahových a organizačních věcí, ale i technických znalostí a postupů v konkrétní organizaci3. Postupné plnění nejen zadaných úkolů, ale také (po dohodě s garantem praxe) uskutečňování vlastních nápadů.4. Postupné zvládnutí samostatné práce nejen uvnitř organizace, ale i v terénu (například výjezdy na tiskové konference apod.).5. Závěrečné zhodnocení studentovy práce garantem, případná doporučení garanta pro zlepšení práce studenta v budoucnu.Poznámka: Praxi lze konat pouze v instituci, která se zaváže, že studentovi poskytne potřebné podmínky – pracovní prostor, počítač a podobně a bude hradit případné pracovní výjezdy studenta mimo místo působení. Pokud nejde o praxi v instituci, s níž má katedra či fakulta příslušnou rámcovou dohodu o výkonu praxe, domlouvá si student vše po předběžném souhlasu vyučujícího samostatně. Instituce se v tom případě musí zavázat k zajištění praxe v požadovaném rozsahu a kvalitě, k tomu, že umožní „inspekci“ vyučujícího a že po skončení praxe dodá vyučujícímu písemné zhodnocení praxe v požadovaném rozsahu.

Literatura

BARTOŠEK, Jaroslav. Žurnalistika : úvod do studia. Vyd. 1. Olomouc: Středisko distančního vzdělávání FF UP, 1997. 130 s. infoBECH-KARLSEN, Jo. Být přitom :reportáž jako žánr a metoda. 1. vyd. Oslo: Universitetsforlaget, 1991. 208 s. ISBN 82-7147-094-9. infoBROOKS, Brian S. News reporting and writing. 6th ed. Boston: Bedford/St. Martin's, 1999. xxiv, 579. ISBN 0-312-18019-5. infoBURNS, Lynette Sheridan. Žurnalistika :[praktická příručka pro novináře]. Translated by Hana Loupová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 186 s. ISBN 80-7178-871-6. infoCAPPON, René J. The Associated Press guide to news writing. 3rd ed. Forest City, CA: IDG Books Worldwide, 2000. vii, 136 s. ISBN 0-02-863755-0. infoOnline journalism :reporting, writing, and editing for new media. Edited by Richard Craig. Belmont, Calif.: Thomson/Wadsworth, 2005. xiv, 284 p. ISBN 0-534-53146-6. infoMINÁŘOVÁ, Eva , Marie KRČMOVÁ , Jan CHLOUPEK a Marie ČECHOVÁ. Současná česká stylistika. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 2003. 342 s. none. ISBN 80-86642-00-3. infoMaking the local news : local journalism in context. Edited by Bob Franklin - David Murphy. 1st pub. London: Routledge, 1998. xi, 273 s. ISBN 0-415-16802-3. infoHALLER, Michael. Die Reportage :ein Handbuch für Journalisten. 2., überarbeitete Aufl. München: Ölschläger, 1990. 332 s. ISBN 3-88295-143-5. infoHALLER, Michael. Das Interview :ein Handbuch für Journalisten. 1. Aufl. München: Ölschläger, 1991. 421 s. ISBN 3-88295-085-4. infoHARCUP, Tony. Journalism :principles and practice. Thousand Oaks, Calif. :.: Sage Publications, 2004. 179 s. ;. ISBN 0-7619-7499-7. infoJAMIESON, Kathleen Hall a Paul WALDMAN. The press effect : politicians, journalists, and the stories that shape the political world. New York :.: Oxford University Press, 2003. xvii, 220. ISBN 0-19-517329-5. infoKŘÍŽEK, Zdeněk a Ivan CRHA. Jak psát reklamní text. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 220 s. ;. ISBN 978-80-247-2452-2. infoMALLETTE, Malcolm F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Lidové noviny, 1994. 161 s. ISBN 80-7106-045-3. infoMENCHER, Melvin. News reporting and writing. 9th ed. Boston: McGraw-Hill, 2003. 1 sv. (rů. ISBN 0-07-249194-9. infoMUSIL, Josef. Elektronická média v informační společnosti. Praha: Votobia, 2003. 261 s. ISBN 80-7220-157-3. infoOSVALDOVÁ, Barbora a Alena LÁBOVÁ. Zpravodajství v médiích. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2001. 155 s. ISBN 80-246-0248-2. infoOSVALDOVÁ, Barbora a Jan HALADA. Encyklopedie praktické žurnalistiky. 1. vyd. Praha: Libri, 1999. 256 s. ISBN 80-85983-76-1. infoRUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika :komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Translated by Hana Bakičová. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 292 s., [2. ISBN 80-247-0158-8. infoSTOVALL, James Glen. Web journalism :practice and promise of a new medium. Boston: Pearson Education, 2004. xv, 239 s. ISBN 0-205-35398-3. infoTELLIS, Gerard J. Reklama a podpora prodeje. 1. vyd. Praha: Grada, 2000. 602 s. ISBN 80-7169-997-7. infoTUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. 2., upr. vyd. Bratislava: SOFA, 2003. 163 s. ISBN 80-89033-26-1. infoTUŠER, Andrej a Mária FOLLRICHOVÁ. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2001. 106 s. ISBN 80-223-1555-9. infoVEĽAS, Štefan. Teória a prax novinárskych žánrov. 2. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2000. 66 s. ISBN 80-223-1493-5. infoVYSEKALOVÁ, Jitka a Jiří MIKEŠ. Reklama :jak dělat reklamu. Praha: Grada, 2003. 122 s. ISBN 80-247-0557-5. info

Požadavky

ZUR109 STISK || ZUR141 IT

Garant

prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.

Vyučující

Mgr. Jaroslav Čuřík, PhD.