Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Odborná praxe (ZUR144a)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR144a - Odborná praxe, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz nabízí studentům významnou možnost propojení předchozí teoretické výuky i prakticky zaměřených cvičných kurzů na katedře se skutečnou prací v reálných podmínkách. Cílem tedy je v době tříměsíční praxe v médiích (redakce novin, internetových zpravodajských portálů, rozhlasu televize naučit studenty reálné práci v oboru. Posluchači se seznámí s každodenním fungováním konkrétní redakce, studia, webového portálu tak, aby si mohli vyzkoušet vlastní schopnosti a předpoklady k profesi. Dalším cílem je, aby se posluchači v době praxe „osamostatnili“ a nejen plnili zadané úkoly, ale přicházeli rovněž s vlastními nápady. Výstupem z kurzu budou autorské zpravodajské a publicistické materiály publikované v médiích, kde studenti budou na praxi. Studenti se při praxi komplexně seznámí a osvojí si s každodenní pracovní rutinu v určené instituci, naučí se pracovat „uvnitř“ instituce i (pokud je to součástí náplně práce určené instituce) v terénu. V teoretické rovině studenti nabudou podle zaměření instituce patřičné vědomosti nejen o vlastní organizaci, ale podle zaměření instituce také o fungování firem, státní správy, místní samosprávy a dalších složek veřejného života nejméně na okresní úrovni. Na konci praxe studenti bez problémů zvládnou kompletní práci na úrovni určené funkce v konkrétní instituci. Účastníci kurzu získají a upevní si nejen praktické dovednosti a rutinní postupy, ale reflexí a konfrontací teorie a praxe se jejich znalosti povýší na další kvalitativní úroveň, což výrazně rozšíří a podpoří možnost jejich uplatnění po absolutoriu a významně zvýší jejich konkurenceschopnost v porovnání se studenty, kteří takový cyklus – provázání teorie a praxe (navíc po poměrně dlouhou dobu tří měsíců dennodenní práce v médiích – neabsolvují.Součástí kurzu jsou tři celodenní semináře. Cílem seminářů je poskytnout reflexi vlastní dvanáctitýdenní odborné praxi, výměna zkušeností mezi studenty působícími v různých institucích, moderovaná řízená diskuse nad poznatky a vyhodnocení těchto poznatků vzhledem k příslušné odborné literatuře, teorii a obsahu kurzů vyučovaných na katedře. Studenti se tedy na seminářích naučí srovnávat praktické poznatky své i svých kolegů s tím, co se při předchozím studiu naučili v různých kurzech a vyvozovat z komparace příslušné závěry. Reflexí vlastních poznatků a konfrontací teorie a praxe se znalosti posluchačů povýší na další kvalitativní úroveň, což výrazně rozšíří a podpoří možnost uplatnění po absolutoriu a významně zvýší konkurenceschopnost v porovnání se studenty, kteří takový cyklus – provázání teorie a praxe neabsolvují.

Osnova

1. Pod vedením garanta (pracovníka organizace, v níž bude student na praxi) komplexní seznámení s každodenní redakční, agenturní či firemní rutinou, s náplní práce instituce i náplní práce příslušné funkce, v níž bude student působit. 2. Zvládnutí nejen rutinních obsahových a organizačních věcí, ale i technických znalostí a postupů v konkrétní organizaci 3. Postupné plnění nejen zadaných úkolů, ale také (po dohodě s garantem praxe) uskutečňování vlastních nápadů. 4. Postupné zvládnutí samostatné práce nejen uvnitř organizace, ale i v terénu (například výjezdy na tiskové konference apod.). 5. Závěrečné zhodnocení studentovy práce garantem, případná doporučení garanta pro zlepšení práce studenta v budoucnu.Poznámka: Praxi lze konat pouze v instituci, která se zaváže, že studentovi poskytne potřebné podmínky – pracovní prostor, počítač a podobně a bude hradit případné pracovní výjezdy studenta mimo místo působení. Pokud nejde o praxi v instituci, s níž má katedra či fakulta příslušnou rámcovou dohodu o výkonu praxe, domlouvá si student vše po předběžném souhlasu vyučujícího samostatně. Instituce se v tom případě musí zavázat k zajištění praxe v požadovaném rozsahu a kvalitě, k tomu, že umožní „inspekci“ vyučujícího a že po skončení praxe dodá vyučujícímu písemné zhodnocení praxe v požadovaném rozsahu.Úvodní seminář – seznámení s organizací a obsahem kurzu, stanovení hlavních pravidel a zásad, které je nutno při praxi plnit a dodržovat (využívána je metodická příručka); seznámení se zkušenostmi studentů, kteří byli na praxi v minulých obdobích (prezentační materiál), promítání didakticko-prezentačního videozáznamu natočeného v médiích při dřívějších praxích. Průběžný seminář – reflexe zkušeností studentů z dosavadní praxe a konfrontace těchto poznatků s teorií, kterou se zabývali dříve ve výuce i s poznatky z praktických kurzů na katedře (prezentace esejů studentů, prezentace výsledků jejich práce, řízená diskuse s výměnou zkušeností mezi studenty působícími v různých institucích). Závěrečný seminář – závěrečná reflexe zkušeností studentů z celé praxe a konfrontace těchto poznatků s teorií, kterou se zabývali dříve ve výuce i s poznatky z praktických kurzů na katedře (prezentace závěrečných esejů studentů, prezentace konečných výsledků jejich práce, řízená diskuse s výměnou zkušeností mezi studenty působícími v různých institucích).

Literatura

ČUŘÍK, Jaroslav . Zpravodajské žánry v tištěných a online médiích. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 156 s. ISBN 978-80-210-7589-4. URL infoBEDNÁŘ, Vojtěch. Internetová publicistika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 210 s. ISBN 9788024734521. infoBULL, Andy. Multimedia journalism :a practical guide. New York: Routledge, 2010. xiii, 491. ISBN 9780415478236. infoCARROLL, Brian J. Writing for digital media. New York, NY: Routledge, 2010. x, 313 p. ISBN 9780415992015. infoČECHOVÁ, Marie. Současná česká stylistika. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2003. 342 s. ISBN 80-86642-00-3. infoČUŘÍK, Jaroslav . Nové trendy v médiích I : Online a tištěná média. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 240 s. ISBN 978-80-210-5825-5. URL infoKEEBLE, Richard. The newspapers handbook. 4th ed. London: Routledge ; New York : Taylor & Francis, 2006. x, 299 s. ISBN 0-415-33114-5. infoKROUPA, Jiří , Kateřina ŠIMÁČKOVÁ , Pavel MOLEK , Ondřej MORAVEC , Ladislav VYHNÁNEK a Klára RUJBROVÁ . Mediální právo. 2. vyd. dotisk. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 248 s. Edice učebnic PrF MU č. 478. ISBN 978-80-210-4884-3. infoLÁBOVÁ, Alena a Filip LÁB. Soumrak fotožurnalismu :manipulace fotografií v digitální éře. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. 155 s. ISBN 978-80-246-1647-6. infoMINÁŘOVÁ, Eva . Stylistika pro žurnalisty. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., 2011. 296 s. Žurnalistika a komunikace. ISBN 978-80-247-2979-4. infoMOTAL, Jan . Nové trendy v médiích II. Rozhlas a televize. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 223 s. ISBN 978-80-210-5826-2. infoOSVALDOVÁ, Barbora. Zpravodajství v médiích. 2., uprav. vyd. Praha: Karolinum, 2011. 144 s. ISBN 9788024618999. infoROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2012. 399 s. ISBN 9788073803827. infoRUSS-MOHL, Stephan. Žurnalistika :komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Translated by Hana Bakičová. 1. vyd. Praha: Grada, 2005. 292 s., [2. ISBN 80-247-0158-8. infoOnline news :journalism and the internet. Edited by Stuart Allan. 1st pub. Maidenhead: Open University Press, 2006. 208 s. ISBN 0-335-22121-1. infoTUŠER, Andrej. Ako sa robia noviny. 2., upr. vyd. Bratislava: SOFA, 2003. 163 s. ISBN 80-89033-26-1. infoWHEELER, Sharon. Feature writing for journalists. New York, NY: Routledge, 2009. 198 s. ISBN 978-0-415-33635-2. infoTRAMPOTA, Tomáš. Zpravodajství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 191 s. ISBN 80-7367-096-8. info

Požadavky

ZUR109 STISK

Garant

prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.

Vyučující

Mgr. Jaroslav Čuřík, PhD.