Předmět Sociální media - teorie a praxe (ZUR356)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR356 - Sociální media - teorie a praxe, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Kurz se bude ve třech blocích věnovat socio-kulturním aspektům sociálních médií, praktickým ukázkám a práci s jednotlivým internetovými službami. Po teoretické části budou studenti umět pojednat o sítích a síťových efektech, historii předchůdců sociálních médií, otázce elitní (one-to-many) versus amatérské (many-to-many) produkce, teorii "dlouhého chvostu", kritice sociálních médií a jejich umělecké reflexi. Po druhém bloku budou studenti schopni detailněji charakterizovat vybrané typy amatérské produkce (blogy, občanská žurnalistika) a proměny konceptů duševního vlastnictví a soukromí ve věku sociálních médií. Ve třetím bloku se studenti naučí analyzovat konkrétní příklady služeb, které bývají označovány jako web 2.0 (del.icio.us, last.fm). Kromě toho budou schopni diskutovat nad možnostmi vytváření virtuální identity a komunit; zhodnotit význam vyhledávačů a prakticky využít projektů v akademické i osobní každodennosti.
Osnova
1. blok: pojednání o sítích a síťových efektech, historii předchůdců sociálních médií, otázce elitní (one-to-many) versus amatérské (many-to-many) produkce, teorii „dlouhého chvostu“, kritice sociálních médií a jejich umělecké reflexi2. blok: vybrané typy amatérské produkce (blogy, občanská žurnalistika), proměna konceptů duševního vlastnictví a soukromí ve věku sociálních médií3. blok: příklady služeb, které bývají označovány jako web 2.0 (del.icio.us, last.fm); diskuse nad možnostmi vytváření virtuální identity a komunit, významem vyhledávačů a ukázky praktického využití projektů v akademické i osobní každodennosti; virální marketing a nové obchodní modely
Literatura
Lessig, Lawrence: Free Culture. New York: Penguin Press, 2004Barabási, Albert-László: V pavučině sítí. Praha: Paseka, 2005.Benkler, Yochai: The Wealth of Networks: How Social Production Transforms Markets and Freedom. New Haven, London: Yale University Press, 2006.Scholz, T. (2005) The Participatory Challenge. In: Krysa, J. ed. Curating Immateriality. DATA browser 3. New York, Autonomedia. p.Zbiejczuk, Adam: Web 2.0 - charakteristiky a služby. 2007Lanier, Jaron: Digital Maoism: The Hazards of the New Online Collectivism. Edge.org, 2006Crosbie, Vin. What is 'New Media'? 2006Anderson, Chris: The Long Tail. Wired 10/04.Gillmor, Dan: We the Media. 2004
Garant
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Vyučující
Mgr. Štěpán NeubauerMgr. Pavol Fabuš