Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy studia kultury (sémiotická, narativní a diskurzivní analýza) (ZUR401)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR401 - Základy studia kultury (sémiotická, narativní a diskurzivní analýza), Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Předmět poskytuje teoreticko-metodologickou bázi pro komunikační, kulturní a mediální studia. Navazuje na sumu poznatků a dovedností, které účastníci kurzu získali na bakalářském stupni v předmětu Úvod do studia kultury (Paradigmatické systémy kultury). Cílem kurzu je vyložit a na konkrétních případech ukázat, že mediální produkty představují text, který je možné číst a kterému je možné rozumět, pokud jsou známy principy a předpoklady lidského dorozumívání v oblasti kultury, tzn. jejich produkční systémy a kulturní kódy a diskurzivní formace (paradigmatické systémy kultury), v jejichž rámci dané produkty vznikly.Studenti se seznámí se sumou informací z dějin a teorie kultury potřebných pro pracovníky působící v masových médiích. Získají orientaci v oblasti konceptů, teorií a metod, pomocí kterých společenské a humanitní vědy analyzují a interpretují mediální produkty. Získají zejména znalosti týkající se tří analytických metod: sémiotické, naratologické a diskurzivní analýzy, dále dovednosti analyzovat pomocí těchto metod mediální produkty a v důsledku toho možnost porozumět kulturním rozdílům mezi kulturními oblastmi a jednotlivými subkulturami kulturních oblastí.Výstupy kurzu jsou jeden referát (bude odevzdán v písemné formě), jedna rešerše odborné literatury, jejichž cílem je poskytnout teoreticko-metodologické východisko pro vypracování seminární práce, a jedna závěrečná seminární práce.

Osnova

Kulturní a sociální antropologie (vznik kategorie „kultura“, základní koncepty kultury)1. Koncept kultury, redukcionistické a antropologické pojetí kultury. Svět / kultura jako text. Paradigma. Restriktivní a antropologické pojetí kultury. Etnografie, etnologie, sociální a kulturní antropologie. Biologický a kulturní determinismus. Základní náměty a představitelé sociální a kulturní antropologie (Tylor, Morgan, Boas, Sapir, Frazer, Malinowski, Meadová, Lévi-Strauss).2. Teoreticko-metodologický rámec výzkumu, antropologický a lingvistický obrat ve společenských a humanitních vědách. Komunikačně pragmatický přístup ke kultuře realitě jako směr a metodologická orientace výzkumu v oblasti humanitních a společenských věd. Komunikace a média. Typologie komunikačních teorií. Komunikační technologie. Strukturalistický přístup ke kultuře.3. Metodologie společenských věd. Předpoklady a problémy výzkumu sociálně kulturních produktů - teorie, výzkumná metoda a realita. Předmětný svět a zkušenostní svět. Přístupy a metody výzkumu kultury (strukturalismus, biologický funkcionalismus, behaviorismus, kognitivní vědy, fenomenologie, hermeneutika, marxismus, feminismus). Jazyk a kultura (kulturní antropologie, pragmatika, recepční estetika, sociální konstrukce reality, kulturní studia). Sociologie jazyka4. Kulturní tradice, kulturní normy a hodnoty. Dominantní kultura a alternativní kultury (subkultury). Kontrakultury. Kultura pro elity, pro lid a pro masy. Kultura každodenní a sváteční. Lidová, pololidová a elitní kultura. Nízká a vysoká kultura. Národní a kosmopolitní kultura. Nové komunikační technologie a masové publikum. Masová kultura. Globalizace společnosti a vznik populární kultury. Postmoderna a masová a populární kultura. Globální a etnická kultura. Komerční a alternativní kultura.5. Komunikačně pragmatický přístup ke kultuře. Kulturní paradigma a kultura jako předpoklad a společnost a dějiny jako finální produkt lidského komunikativního jednání. Paradigmatické systémy jako paradigmatické osy a komunikační systémy jako syntagmatické osy lidského dorozumívání. Druhy lidského komunikativního jednání. Paradigmatické systémy kultury a teorie dorozumívání jako gramatika kultury.6. Sémiotická analýza mediálních textů. Definice, druhy, charakteristiky a funkce znaku a klasifikace znakových systémů. Reprezentace, stereotypy, význam. Struktura a roviny znakových systémů a kódů, klasifikace komunikačních systémů a charakteristiky producentů komunikačních textů. Výrazové prostředky textu - symbol, symbolické okruhy, metafora a jejich funkce. Dva způsoby katalogizace symbolů – v symbolických okruzích a v příbězích. Synkretičnost znaků a propojenost komunikačních systémů.7. Naratologie. Příběh jako rezultát a prostředek lidského dorozumívání. Koncepty světa jako příběhy tvořené a konzervované ve „světech ze slov“. „Hrdinové“ příběhu – autor, vypravěč, postava, hrdina, adresát, konzument. Narativní čas a prostor. Fabule a syžet. Narativní struktury. Základní naratologické kategorie a klasifikace narativních textů Funkce narativů - alegorie (přísloví, bajka) a mýtus8. Teorie diskurzu (diskursologie). Pojetí diskurzu – diskurzivní konstrukty. Základní kategorie (diskurzivní jednotka, formace, pole, řád). Pragmatické předpoklady komunikace. Komunikační prostor a čas, účastníci komunikace. Komunikační předpoklady a kompetence jako základní danosti, bariéry a limity lidského dorozumívání. Cílové publikum.9. Aplikace sociokognitivního přístupu. Analýza a interpretace (dětská kresba).10. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace I (středověký oltářní cyklus).11. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace II (sociální reklama).12. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace III (literární žurnalistický žánr).13. Aplikace komunikačně pragmatického přístupu. Analýza a interpretace IV (reklamní produkt).

Literatura

Fay, Brian (2002): Současná filosofie sociálních věd. Praha: Sociologické nakladatelství.Pavelka, Jiří (2004): Kultura, média a literatura. Brno: Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony.Pavelka, Jiří (1998): Předpoklady literárního dorozumívání. Brno: Masarykova univerzita.Studia vizuální kultury. ISBN 9788073675561. infoUmění ilustrace :vizuální myšlení. ISBN 9788025129708. infoBALON, Jan. Sociální teorie a kulturální studia: dva typy interdisciplinárního přístupu. In: http://sreview.soc.cas.cz/uploads/0b2f0a2cc5bad53a214aa9c482be9f85ab3423d6_513_14balon24.pdfHertzler, Joyce O. (1965). A Sociology of Language. New York: University of Nebraska – A. Random House Book. S. 38–57.PAVELKA, Jiří. Jazyková komunikace v tištěných médiích z pohledu diskurzivní analýzy. S. 301–310. In P. Odaloš, ed.: Zborník materiálov zo 6. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie.Chandler, Daniel: „Semiotic for Beginners“, přístupné z 9. http://www.aber.ac.uk/media/sections/textan07.phpEco, Umberto: Interpretacia a dejiny. S. 30–45. In: Eco, Umberto a Rorty, Richard - Culler, Jonathan - Brook-Roseová, Christine (1995). Interpretácia a nadinterpretácia. Bratislava: Archa, ed. Stefan ColliniPAVELKA, Jiří. Text jako interkulturní dialog. S. 80-99. In Marta B. Zágoršeková, Peter Barát, eds: Medzikultúrny dialóg - nástroj stability a rozvoja európskeho priestoru. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm, 2009. ISBN 978-80-225-2726-2.PAVELKA, Jiří. Knižní obálka jako forma sémiotického a interkulturního transferu – na příkladu ilustrace obálky knihy Mcdonaldizace společnosti. Bulletin Moravské galerie, R 66, 2010, s. 152–165. ISBN 978-80-7027-216-9.PAVELKA, Jiří. Možnosti a limity sémiotické a naratologické analýzy jako nástrojů interpretace. S.158-171. In Michal Bočák , Juraj Rusnák, eds.: Média a text II. Acta Facultatis philosophicae Universitatis Prešoviensis.Kulturální teorie :klasické a současné přístupy. Edited by Tim Edwards, Translated by David Vichnar. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010. 364 s. ISBN 9788073676858. infoHOCHGERNER, Josef a Irena ČORNEJOVÁ . Communication in International R&D Projects. A Perspective from Social Sciences and Humanities. 1. vyd. Brno: Společnost pro odbornou literaturu - Barrister & Principal, o.s, 2008. 210 s. ISBN 978-80-87029-28-2. infoPARKER, Robert Dale. How to interpret literature :critical theory for literary and cultural studies. New York: Oxford University Press, 2008. x, 319 s. ISBN 978-0-19-533471-5. infoLiteratura a filozofie :(Zdeněk Mathauser) : kolektivní monografie. Edited by Ivo Pospíšil - Jan Zouhar. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, 2008. 206 s. ISBN 978-80-210-4546-0. infoMCROBBIE, Angela. Aktuální témata kulturálních studií. Translated by Denisa Šmejkalová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 236 s. ;. ISBN 80-7367-156-5. infoBARKER, Chris. Slovník kulturálních studií. Translated by Irena Reifová - Kateřina Gillárová - Michal Pospíšil. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 206 s. ISBN 80-7367-099-2. infoŠTĚPÁN, Ludvík a A KOLEKTIV. Cesta k realitě - LIteratura a kultura v druhé polovině 19. století. Ludvík Štěpán - vedoucí autorského kolektivu a editor. první. Brno: SCSS - Středoevropské vydavatelství a nakladatelství Regiony, 2003. 230 s. edice Laboratoř. ISBN 80-86735-00-1. infoTHWAITES, Tony, Lloyd DAVID a Warwick MULES. Introducing cultural and media studies :a semiotic approach. Basingstoke: Palgrave, 2002. xii, 240 s. ISBN 0-333-97247-3. infoFLUSSER, Vilém. Komunikológia. Bratislava: Mediálný inštitut, 2002. 253 s. ISBN 80-968770-0-3. infoThe visual culture reader. Edited by Nicholas Mirzoeff. 2nd ed. London: Routledge, 2002. xix, 737 s. ISBN 0-415-25222-9. infoGlobalizace :důsledky pro člověka. Edited by Zygmunt Bauman - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Mladá fronta, 2000. 157 s. ISBN 80-204-0817-7. infoSOUKUP, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 229 s. ISBN 80-7178-328-5. infoMCQUAIL, Denis a Sven WINDAHL. Communication models : for the study of mass communications. 2nd ed. London: Longman, 1993. viii, 229. ISBN 0-582-03650-X. infoJENKS, Chris. Culture. 1st pub. London: Routledge, 1993. vi, 182 s. ISBN 0-415-07278-6. infoFOUCAULT, Michel. Za zrkadlom moderny :filozofia posledného dvadsaťročia. Edited by Egon Gál - Miroslav Marcelli. 1. vyd. Bratislava: Archa, 1991. 320 s. ISBN 80-7115-025-8. info

Garant

prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.

Vyučující

prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.Mgr. Jan MiškovMgr. et Mgr. Michal TkaczykMgr. Pavel SedláčekMgr. Tomáš Bártek