Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kritické teorie masových médií: masová kultura, média a společnost (ZUR402)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR402 - Kritické teorie masových médií: masová kultura, média a společnost, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurs se soustřeďuje na prezentaci a seminární analýzu základních kritických teorií masových médií, resp. masové kultury (Le Bon, Freud, Adorno, Habermas, Marcuse, Macdonald, Lasch atd.). V této souvislosti je věnována pozornost i problematice tzv. populární, televizní kultury a některým jejím produktům (Grippsrud, Ang).Na konci tohoto kurzu bude student schopen: zejména analyzovat specifické povahy elektronických sdělovacích prostředků, respektive nových médií (Benjamin, Innis, Mc Luhan, Flusser, Baudrillard).Hlavní tematické okruhy kursu: vymezení pojmů kritické teorie, masová kultura a masová společnost/, populární kultura, masa z pohledu psychoanalýzy/ kulturní narcismus/ frankfurtská škola a kulturní průmysl/ midcult vs. mass cult/ electronické komunikační technologie a extenze člověka/ realita a její simulace/ mýdlová opera jako typický produkt populární kultury.Hlavním cílem kurzu je:a/ vysvětlit a komparovat klíčové kritické sociální teorieb/ zvládnout "metody" různých kritických teorií při aplikaci na masová média, respektive na populární kulturu

Osnova

1. týden - Úvod do problematiky: kritická teorie médií – základní vymezení2. týden – Masová vs. Populární kultura3. týden – Kultura a masa optikou psychoanalýzy: (masová) kultura jako obranný mechanismus4.týden - Narcistická kultura optikou psychoanalýzy5. týden – Kulturní narcismus, masová kultura a masová média6. týden - Kulturní průmysl I. (Adorno, Horkheimer)7. týden - Kulturní průmysl II. (Benjamin, Marcuse)8. týden – Ideologie, hegemonie, kontragehemonie v masových mediích9. týden – Masová média a proměna veřejnosti10. týden – Technologický determinismus a jeho kritika /médium jako poselství?/11. týden - Od lineárního myšlení vizuálního prostoru k hodnotám multisenzorického života12. týden - Hyperrealita a simulace13. týden – Post-kritická perspektiva: nezamýšlené důsledky informatizace rizikové společnosti - pokus o ekologii informační technokultury

Literatura

Fiske, J.: Understanding popular culture. Routledge 1989Eco, U. (1995): Skeptikové a těšitelé. Svoboda.Lasch, Ch. (1979): The Culture of Narcisism. W.W. Norton.* Adorno, T.(1992). Culture Industry. Sage.McLuhan, M. (1991): Jak rozumět médiím. Odeon.Kloskowska, A. (1967): Masová kultura. Svoboda.

Požadavky

ZUR410 Teorie masové komunikace || ZUR110 Teorie masové komunikace

Garant

PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.

Vyučující

PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.Mgr. Jana GajdošováMgr. Johana Kotišová