Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Kvantitativní metody výzkumu médií (ZUR559)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR559 - Kvantitativní metody výzkumu médií, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu mediální komunikace a s vybranými kvantitativními výzkumnými technikami, používanými v tomto oboru (dotazníkové šetření, obsahová analýza a pod.). Po stručném úvodu do historie mediálního výzkumu a jeho epistemologických základů provede kurz studenty jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby tématu přes výběr vzorku (včetně problému reprezentativity), operacionalizaci, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků; současně se bude věnovat také problémům a rizikům, s nimiž se výzkumníci nejčastěji setkávají. Součástí kurzu je také úvod do deskriptivní a inferenční statistiky a do zpracování dat v programu SPSS. V průběhu kurzu budou studenti zpracovávat projekt vlastního empirického výzkumu, kterému budou věnovány praktické workshopy v polovině semestru a na konci semestru, a který bude rovněž hlavním výstupem z kurzu.

Osnova

1. Úvod do kurzu – struktura a požadavky. Co lze čekat od metodologie výzkumu? Mediální studia jako vědecká disciplína, její místo v systému věd.2. Co je věda (vědecký přístup) a jakou má strukturu. Vědecká metoda jako nástroj poznání. Specifika a limity sociálních věd v porovnání s přírodními vědami. Věda jako kumulace nebo sled vědeckých revolucí? Co jsou to paradigma? Hlavní výzkumná paradigmata (pozitivismus, konstruktivismus/interpretativní přístupy, pragmatismus/kritický realismus).3. Logika sociálně-vědného výzkumu (deduktivní/induktivní přístup ke zkoumání sociální reality); účel výzkumu (explorativní, deskriptivní, explanační); přehled hlavních kvantitativních, kvalitativních a smíšených výzkumných technik; metodologická triangulace.4. Design empirického výzkumu I.: výzkumný problém, výzkumné téma a cíl výzkumu; kontext výzkumu a práce s literaturou; volba výzkumné strategie; výzkumné otázky a výzkumné hypotézy. Návrh a projekt empirického výzkumu.5. Design empirického výzkumu II: operacionalizace: hledání indikátorů. Praktické příklady designu empirických výzkumů z oblasti mediálních a komunikačních studií.6. Výběr vzorku, problematika validity, reliability a reprezentativity, pilotáž.7. Workshop I.: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů.8. Survey I.: použitelnost techniky, omezení; konstrukce dotazníku, typy otázek, rizika zkreslení.9. Survey II.: konstrukce dotazníku, škálovací techniky.10. Obsahová analýza I.: definice, charakteristika, aplikace; historie obsahové analýzy mediálním výzkumu; design, výběr výzkumného souboru pro OA; formy obsahu a typy jednotek v obsahové analýze.11. Obsahová analýza II.: validita a reliabilita v obsahové analýze; výstupy a prezentace dat z obsahové analýzy; praktické příklady výzkumů využívajících techniku obsahové analýzy.12. Volný týden – domácí příprava projektu mediálního výzkumu.13. Workshop II.: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů.

Literatura

Constructing social research :the unity and diversity of method. Edited by Charles C. Ragin - Lisa M. Amoroso. 2nd ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2011. xii, 235 p. ISBN 9781412960182. infoNORUŠIS, M. J. PASW statistics 18 :statistical procedures companion. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2009. 630 s. +. ISBN 9780321673367. infoZáklady kvantitativního šetření. Edited by Keith Punch, Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 150 s. ISBN 978-80-7367-381-9. infoPractical research methods for media and cultural studies :making people count. Edited by Maire Messenger Davies - Nick Mosdell. Athens: University of Georgia Press, 2006. 202 s. ISBN 0-8203-2924-X. infoKRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis :an introduction to its methodology. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage, 2004. xxiii, 413. ISBN 9780761915454. infoPřehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Edited by Jan Hendl. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 583 s. ISBN 80-7178-820-1. infoCRESWELL, John W. Research design :qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003. xxvi, 246. ISBN 0-7619-2442-6. infoA handbook of media and communication research :qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Bruhn Jensen. 1st pub. London: Routledge, 2002. x, 332 s. ISBN 0-415-22588-4. infoNEUENDORF, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002. xviii, 301. ISBN 0-7619-1978-3. infoBABBIE, Earl R. The practice of social research. 9th ed. Belmont: Wadsworth, 2001. 1 sv. (rů. ISBN 0-534-57474-2. infoBLAIKIE, Norman. Designing social research :the logic of anticipation. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000. xiv, 338 s. ISBN 0-7456-1767-0. infoJak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. infoGUNTER, Barrie. Media research methods :measuring audiences, reactions and impact. 1st pub. London: SAGE Publications, 2000. 314 s. ISBN 0-7619-5659-X. infoVAUS, D.A. de. Surveys in social research. 4th ed. London: UCL press, 1998. xii, 411 s. ISBN 1-85728-542-5. info

Garant

prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Marína Urbániková