Předmět Kvantitativní metody výzkumu médií (ZUR559)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR559 - Kvantitativní metody výzkumu médií, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními metodologickými principy výzkumu mediální komunikace a s vybranými kvantitativními výzkumnými technikami, používanými v tomto oboru (dotazníkové šetření, obsahová analýza a pod.). Po stručném úvodu do historie mediálního výzkumu a jeho epistemologických základů provede kurz studenty jednotlivými fázemi výzkumného procesu – od volby tématu přes výběr vzorku (včetně problému reprezentativity), operacionalizaci, analýzu až po interpretaci dat a prezentaci výsledků; současně se bude věnovat také problémům a rizikům, s nimiž se výzkumníci nejčastěji setkávají. Součástí kurzu je také úvod do deskriptivní a inferenční statistiky a do zpracování dat v programu SPSS. V průběhu kurzu budou studenti zpracovávat projekt vlastního empirického výzkumu, kterému budou věnovány praktické workshopy v polovině semestru a na konci semestru, a který bude rovněž hlavním výstupem z kurzu.
Osnova
1. Úvod do kurzu – struktura a požadavky. Co lze čekat od metodologie výzkumu? Mediální studia jako vědecká disciplína, její místo v systému věd.2. Co je věda (vědecký přístup) a jakou má strukturu. Vědecká metoda jako nástroj poznání. Specifika a limity sociálních věd v porovnání s přírodními vědami. Věda jako kumulace nebo sled vědeckých revolucí? Co jsou to paradigma? Hlavní výzkumná paradigmata (pozitivismus, konstruktivismus/interpretativní přístupy, pragmatismus/kritický realismus).3. Logika sociálně-vědného výzkumu (deduktivní/induktivní přístup ke zkoumání sociální reality); účel výzkumu (explorativní, deskriptivní, explanační); přehled hlavních kvantitativních, kvalitativních a smíšených výzkumných technik; metodologická triangulace.4. Design empirického výzkumu I.: výzkumný problém, výzkumné téma a cíl výzkumu; kontext výzkumu a práce s literaturou; volba výzkumné strategie; výzkumné otázky a výzkumné hypotézy. Návrh a projekt empirického výzkumu.5. Design empirického výzkumu II: operacionalizace: hledání indikátorů. Praktické příklady designu empirických výzkumů z oblasti mediálních a komunikačních studií.6. Výběr vzorku, problematika validity, reliability a reprezentativity, pilotáž.7. Workshop I.: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů.8. Survey I.: použitelnost techniky, omezení; konstrukce dotazníku, typy otázek, rizika zkreslení.9. Survey II.: konstrukce dotazníku, škálovací techniky.10. Obsahová analýza I.: definice, charakteristika, aplikace; historie obsahové analýzy mediálním výzkumu; design, výběr výzkumného souboru pro OA; formy obsahu a typy jednotek v obsahové analýze.11. Obsahová analýza II.: validita a reliabilita v obsahové analýze; výstupy a prezentace dat z obsahové analýzy; praktické příklady výzkumů využívajících techniku obsahové analýzy.12. Volný týden – domácí příprava projektu mediálního výzkumu.13. Workshop II.: Příprava projektu mediálního výzkumu; hodnocení a diskuse nad návrhy témat projektů.
Literatura
Constructing social research :the unity and diversity of method. Edited by Charles C. Ragin - Lisa M. Amoroso. 2nd ed. Los Angeles: SAGE Publications, 2011. xii, 235 p. ISBN 9781412960182. infoNORUŠIS, M. J. PASW statistics 18 :statistical procedures companion. Upper Saddle River: Prentice Hall, 2009. 630 s. +. ISBN 9780321673367. infoZáklady kvantitativního šetření. Edited by Keith Punch, Translated by Jan Hendl. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 150 s. ISBN 978-80-7367-381-9. infoPractical research methods for media and cultural studies :making people count. Edited by Maire Messenger Davies - Nick Mosdell. Athens: University of Georgia Press, 2006. 202 s. ISBN 0-8203-2924-X. infoKRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis :an introduction to its methodology. 2nd ed. Thousand Oaks: Sage, 2004. xxiii, 413. ISBN 9780761915454. infoPřehled statistických metod zpracování dat :analýza a metaanalýza dat. Edited by Jan Hendl. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 583 s. ISBN 80-7178-820-1. infoCRESWELL, John W. Research design :qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003. xxvi, 246. ISBN 0-7619-2442-6. infoA handbook of media and communication research :qualitative and quantitative methodologies. Edited by Klaus Bruhn Jensen. 1st pub. London: Routledge, 2002. x, 332 s. ISBN 0-415-22588-4. infoNEUENDORF, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2002. xviii, 301. ISBN 0-7619-1978-3. infoBABBIE, Earl R. The practice of social research. 9th ed. Belmont: Wadsworth, 2001. 1 sv. (rů. ISBN 0-534-57474-2. infoBLAIKIE, Norman. Designing social research :the logic of anticipation. 1st pub. Cambridge: Polity Press, 2000. xiv, 338 s. ISBN 0-7456-1767-0. infoJak se vyrábí sociologická znalost :příručka pro uživatele. Edited by Miroslav Disman. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. ISBN 978-80-246-0139-7. infoGUNTER, Barrie. Media research methods :measuring audiences, reactions and impact. 1st pub. London: SAGE Publications, 2000. 314 s. ISBN 0-7619-5659-X. infoVAUS, D.A. de. Surveys in social research. 4th ed. London: UCL press, 1998. xii, 411 s. ISBN 1-85728-542-5. info
Garant
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marína Urbániková