Předmět Kvalitativní metody výzkumu médií (ZUR583)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR583 - Kvalitativní metody výzkumu médií, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty se základními principy a postupy uznávanými v rámci kvalita-tivního výzkumu v mediálních studiích. Kurz se přitom primárně soustředí na metody kvalitativní texto-vé analýzy, ačkoli se dotkneme i tématu kvalitativních technik sběru dat (např. hloubkové rozhovory, focus groups atp.).Úvodem se budeme věnovat obecnější problematice kvalitativní metodologie a soustředíme se mimo jiné na specifika při stanovení výzkumného problému, při budování výzkumného korpusu či na kritéria hodnocení (pojetí reliability, validity a reprezentativity a odlišnosti oproti jejich použití v kvantitativnímu výzkumu). V návaznosti na to si přiblížíme několik základních teoretických konceptů, které jsou klíčové pro užší vymezení prostoru, v němž se, sledujíce principy kritické diskurzivní analýzy, budeme pohybovat (diskurz, sociální konstruktivismus, ideologie, hegemonie). V další části se budeme zabývat explikaci jednotlivých modelů diskurzivní analýzy (N. Fairclough, J. P. Gee a R. Wodak aj.), jejich předpokladů, technik a možností využití. Tyto teoretické poznatky budeme doplňovat množstvím praktických příkladů, kdy budeme jednak pracovat s vybranými ukázkami práce jmenovaných analytiků či s příslušnými, již obhájenými závěrečnými pracemi studentů, jednak si účastníci kurzu vyzkouší aplikovat získané poznatky při vlastní analýze krátkých mediálních textů.
Osnova
1. Úvod do kurzu2. Kvalitativní a kvantitativní přístup v sociálních vědách3. Kritická diskurzivní analýza: pojmy, modely, interpretace4. Diskurz jako sociální praxe: CDA podle Normana Fairclougha5. Cvičení k modelu CDA podle Normana Fairclougha6. Sociokognitivní přístup k diskurzu: CDA podle T.A. van Dijka7. Cvičení k modelu CDA podle T.A. van Dijka8. Racionalita, argumentace a politická rétorika: CDA podle Ruth Wodak9. Cvičení k modelu CDA podle Ruth Wodak10. Čtecí týden11. Multimodální diskurz, vizuální sémiotika, sociální sémiotika: DA podle J.P.Geeho, podle Thea van Leeuwena12. Cvičení k DA podle J.P. Geeho13. Etnografický přístup v mediálních studiích: focus groups, hloubkové rozhovory, pozorování
Literatura
povinná literaturaQualitative discourse analysis in the social sciences. Edited by Ruth Wodak - Michal Krzyznowski. New York: Palgrave Macmillan, 2008. xi, 216 s. ISBN 0230019862. infoFAIRCLOUGH, Norman. Media discourse. 1st pub. London: Hodder Arnold, 1995. viii, 214. ISBN 0-340-58889-6. infodoporučená literaturaGEE, James Paul. An introduction to discourse analysis: theory and method. New York: Routledge, 2005. 224 s. ISBN 978-0-415-32861-6. infoMILLS, Sara. Discourse. 2nd ed. London: Routledge, 2004. vi, 168 s. ISBN 0-415-29014-7. infoMethods of critical discourse analysis. Edited by Ruth Wodak - Michael Meyer. 1st pub. London: SAGE Publications, 2001. viii, 200. ISBN 0-7619-6154-2. infoFAIRCLOUGH, Norman. New Labour, new language? New York: Routledge, 2000. x, 178 s. ISBN 0-415-21827-6. infoFAIRCLOUGH, Norman. Discourse and social change. Cambridge, MA :.: Polity Press, 1992. 259 s. ;. ISBN 0-7456-1218-0. infoTHOMPSON, John B. Ideology and modern culture :critical social theory in the era of mass communication. Cambridge: Polity Press, 1990. viii, 362. ISBN 0-7456-0082-4. info
Požadavky
KREDITY_MIN ( 20 )
Garant
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Kateřina Kirkosová