Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do komunikačních a mediálních studií (ZUR731)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ZUR731 - Úvod do komunikačních a mediálních studií, Fakulta sociálních studií, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem kurzu je představit základní témata oboru mediální komunikační studia. Kurz nabízí multidisciplinární přístup syntetizující základní oborově relevantní poznatky ze sociologie psychologie, teorie komunikace, jazykovědy. Základní východisko představuje analýzu role masové komunikace a masových médií v moderní, respektive postmoderní společnosti. První polovina kurzu si klade za cíl objasnit znakovou podstatu interpersonální i masové komunikace. Posluchači se v této souvislosti seznámí se základními východisky sémiotické analýzy mediálních sdělení. V druhé polovině soustřeďuje kurz pozornost na problematiku působení masových médií. Zaměřuje se tak především na otázku zpracování mediálních obsahů z pohledu percepce, na problematiku efektivity mediálního působení, na modely mediální distribuce informací a působení médií formou politické komunikace, respektive na jejich socializační funkci.Kurz je rozčleněn do dvanácti tematických celků, jejichž zvládnutí je průběžně testováno.

Osnova

1. Communication and media studies (interpersonal vs. mass communication)2.Signs, meanings and their organization3.Codes4. Two steps of signification (model of Roland Barthes)5. Semiotic analysis and its application on popular culture6. Types of media address: media impacts, media influence and media effects7. Media content and its processing: perception theory I.8. Media content and its processing: perception theory I.9. Media and mechanisms of persuasion10.Media effects and interpersonal communication: models of distribution of information11. Media effects on political communication12. Media socialization

Literatura

EYSENCK, H.: Conclusions and Recomendations. In: Sex, Violence and the Media. Blackwell 1982, pp. 252-274.SELWYN, N.: Reconsidering political and popular understandings of the digital divide. In: New Media and Society. Sage , London vol 6 (3): 341-362.WILLIAMS, J.: Effects of Media Erotica. in: Theory of Mass Communication. Univ. of Illinois, 1992 (str. 273-285).GERBNER, G.: Toward „cultural indicators“: the analysis of mass mediated public message systems. In: AllenW.D. (ed.): AV Communication Review. Vol 17, no. 2, pp. 137-48.- CONNELL, Barbara: Exploring the Media: Text, Audience, and Representation. Columbia Univ. Press. 2009MCCOMBS, M., SHAW, D.: The Agenda-Setting Function of the Press. in: The Emergence of American Political Issues. Columbia Univ. Press.1977. str. 72 -82.WILLIAMS, J.: Television Violence and Agression in: Theory of Mass Communication. Univ. of Illinois 1992, pp. 251-271.MCQUAIL, D., WINDHALL, S.: Information gaps as effects. In: Mass Communication Models. Longman.1996 str. 122-127.FOSTER, Steven: Political Communication. Edinburgh University Press. 2010MCCOMBS, M.:News Influence on Our Pictures of the World. in: Media Effects Research, Sage 1989, str. 1-16.MORGAN, M., SIGNORELLI, N.: Cultivation Analysis. Sage 1990 str. 13- 34.MCCOMBS, M., Shaw, D.: The Agenda-Setting Function of the Mass media.In: Public Opinion Quarterly, vol. 36, No. 2, pp. 176-87.BARTHES, Roland. Mytologie. 1. vyd. Praha: Dokořán, 2004. 170 s. ISBN 80-86569-73-X. infoLOHISSE, Jean. Komunikační systémy :socioantropologický pohled. Translated by Milada Hanáková. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova, 2003. 198 s. ISBN 80-246-0301-2. infoJIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 207 s. ISBN 80-7178-697-7. infoBRYANT, Jennings a Susan THOMPSON. Fundamentals of media effects. Boston: McGraw-Hill, 2002. xix, 395 s. ISBN 0-07-243576-3. infoVybrané texty pro studijní předmět (ZUR 104, 704) Úvod do komunikačních studií : (Teorie masové komunikace I.). Edited by Jaromír Volek. Brno, 2002. 1 sv. (růz. infoBURTON, G. a J. JIRÁK. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001. infoPolitická komunikace a média. Edited by Jan Jirák - Blanka Říchová. Vyd. 1. V Praze: Univerzita Karlova, 2000. 163 s. ISBN 80-246-0182-6. infoSociální psychologie. Edited by Milan Nakonečný. 1. vyd. Praha: Academia, 1999. 287 s. ISBN 80-200-0690-7. infoMCQUAIL, Denis. Úvod do teorie masové komunikace. Translated by Jan Jirák - Marcel Kabát. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999. 447 s. ISBN 80-7178-200-9. infoBARRY, Ann Marie Seward. Visual intelligence : perception, image, and manipulation in visual communication. New York: State University of New York Press, 1997. viii, 425. ISBN 0-7914-3435-4. infoDE FLEUR, M. a S. BALL-ROKEACHOVÁ. Teorie masové komunikace. Praha: Karolinum, 1996. infoApproaches to media : a reader. Edited by Oliver Boyd-Barrett - Chris Newbold. 1st pub. London: Arnold, 1995. xiv, 562 s. ISBN 0-340-65229-2. infoKUNCZIK, Michael. Základy masové komunikace. Translated by Štěpánka Kudrnáčová - Milan Šmíd. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1995. 307 s. : g. ISBN 80-7184-134-X. infoLEEDS-HURWITZ, Wendy. Semiotics and communication : signs, codes, cultures. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1993. xxx, 222 s. ISBN 0-8058-1139-7. infoNOELLE-NEUMANN, Elisabeth. The spiral of silence : public opinion - our social skin : Schweigespirale : öffentliche Meinung - unsere soziale Haut (Orig.). 2nd ed. Chicago: University of Chicago Press, 1993. xii, 269 s. ISBN 0-226-58936-6. infoFISKE, John. Introduction to communication studies. 2nd ed. London: Routledge, 1990. 203 s. ISBN 0-415-04672-6. infoSAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Tullio De Mauro - Albert Sechehaye - Charles Bally, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989. 467 s. ISBN 80-207-0070-6. infoHARTLEY, John. Understanding news. London: Routledge, 1982. xiii, 203. ISBN 0-415-03933-9. infoReader in public opinion and communication : Public opinion and communication (Variant.). Edited by Bernard Berelson - Morris Janowitz. London: Collier-Macmillan Limited, 1966. infoKLAPPER, Joseph T. The effects of mass communication : The effects of mass communication : an analysis of research on the effectiveness and limitations of mass media in influencing the opinions, values, and behavior of their audiences (Variant.). 8th print. New York: Free Press, 1966. xviii, 302. infoKATZ, Elihu a Paul F. LAZARSFELD. Personal influence : the part played by people in the flow of mass communications. 2nd ed. New York: Free Press, 1965. 400 s. info

Garant

prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.

Vyučující

PhDr. Jaromír Volek, Ph.D.Mgr. Jana GajdošováMgr. et Mgr. Kateřina KirkosováMgr. Johana KotišováMgr. Jana Pokorná