Předmět Metodika tělesné výchovy I - přednáška (aBFMT0151p)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu aBFMT0151p - Metodika tělesné výchovy I - přednáška, Lékařská fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Student zná teoretické postupy metodiky tělesné výchovy. Úspěšný absolvent tohoto předmětu se bude orientovat v historickém vývoji tělesné kultury na našem území i ve světě a bude rozumět významu tohoto oboru pro dnešní dobu. Bude chápat zákonitosti procesu výchovy a vzdělávání v interakci mezi učitelem, žákem, výchovně-vzdělávacím projektem a podmínkami vyučování. Bude respektovat fyzický, funkční a psycho-socio-spirituální vývoj žáka ve vztahu k tělesné výchově, pohybu a jeho ontogenezi. Dále bude schopen definovat, diferenciovat a klasifikovat jednotlivé pohybové schopnosti a podmiňující faktory včetně metod jejich rozvoje. Bude schopen správně strukturovat výukovou jednotku tělesné výchovy, správně se na ni připravit a také objektivně evaluovat její výsledky. Naučí se správně rozumět a používat názvosloví tělesných cvičení.
Osnova
Úvod do metodiky tělesné výchovy; přehled vývoje tělesné kultury na našem území a ve světě, struktura a didaktika tělesné výchovy.Podmínky pro tělesnou výchovu, systém didaktického procesu a cíle tělesné výchovy, charakteristika učiva v tělesné výchově, jeho obsah, strukturace, osnování a učební plány.Druhy učení a jejich uspořádání, průběh a fáze v procesu motorického učení.Tělesný, funkční, psychosociální a spirituální vývoj žáka ve vztahu k tělesné výchově, pohybu a ontogenezi.Silové schopnosti, jejich definice, diferenciace a klasifikace a podmiňující faktory a metody rozvoje včetně základů testování.Rychlostní schopnosti, jejich definice, diferenciace a klasifikace a podmiňující faktory a metody rozvoje včetně základů testování.Vytrvalostní schopnosti, jejich definice, diferenciace a klasifikace a podmiňující faktory a metody rozvoje včetně základů testování.Ohebnostní schopnosti, jejich definice, diferenciace a klasifikace a podmiňující faktory a metody rozvoje včetně základů testování.Koordinační schopnosti, jejich definice, diferenciace a klasifikace a podmiňující faktory a metody rozvoje včetně základů testování.Učitel tělesné výchovy, struktura předpokladů a vlastností pedagoga, typologie a testování osobnosti učitele.Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy, uplatňování didaktických zásad v tělesné výchově.Vyučovací a výchovné metody v tělesné výchově, organizační formy práce a bezpečnost v hodinách tělesné výchovy.Struktura výukové jednotky tělesné výchovy a příprava na výuku. Efektivita a intenzita hodiny tělesné výchovy, testování v tělesné výchově, výzkumné metody v didaktice tělesné výchovy.Úvod do názvosloví tělesných cvičení; postoje a pohyby do postojů, kleky a pohyby do kleků, lehy a pohyby do lehů, sedy a pohyby do sedů, podpory a pohyby do podporů. Pohyby celého těla, pohyby částí těla.
Literatura
APPELT, K., LIBRA, M.: Gymnastické názvosloví. Praha: Karolinum, 1998. 1. vyd. 88 s. (ISBN 80-7184-714-3)HURYCHOVÁ, A., VILÍMOVÁ, V. Didaktika tělesné výchovy. Brno: MU, 1997. 71 s. (ISBN 80-210-1525-X)RYCHTECKÝ, A., FIALOVÁ, L. Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum, 2002. 171 s.DOVALIL, J. et al. Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia, 2005, 2. vyd., 336 stran. (ISBN 80-7033-928-4)VILÍMOVÁ, V.: Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido, 2002. 103 s. (ISBN 80-7315-033-6)NOVÁČEK, V., MUŽÍK, V., KOPŘIVOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z teorie a didaktiky tělesné výchovy. Brno: Masarykova Univerzita, 2001 (ISBN 80-210-2642-1)APPELT, K. et al: Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia, 1989. 247 s. (ISBN 80-7033-011-2)
Garant
prof. MUDr. Jarmila Siegelová, DrSc.
Vyučující
MUDr. Pavel Vank