Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Speciální pedagogika - přednáška (MPSP071p)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MPSP071p - Speciální pedagogika - přednáška, Lékařská fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je získání základních vědomostí o současném pojetí speciální pedagogiky a jejím postavení v systému věd, základní terminologie, kategorie, metody a diagnostika ve speciální pedagogice, integrativní/inkluzivní vzdělávání, legislativa, RVP pro základní vzdělávání, klasifikace jednotlivých poruch a vad, etiologie, přehled speciálních škola a školských zařízeních, pedagogicko-psychologické poradenské služby.

Osnova

1.Speciální pedagogika - terminologie, předmět, cíle, klasifikace oboru, interdisciplinární vztahy.2.Integrativní a inkluzivní vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.3.Legislativa, RVP pro základní vzdělávání.4.Rodina s dítětem se zdravotním postižením.5.Pedagogicko-psychologický poradenský systém - pedagogicko-psychologické poradenské služby ve škole, školní poradenská pracoviště, pedagogicko-psychologické poradny, speciálněpedagogická centra, střediska výchovné péče.6.Speciálněpedagogická diagnostika – pojem, předmět, cíle, metody, terminologie.7.Mentální postižení – charakteristika, klasifikace dle WHO, etiologie, možnosti vzdělávání, pseudooligofrenie, demence, Downův syndrom.8.Autismus – charakteristika, etiologie, možnosti vzdělávání.9.Tělesné postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.10.Dětská mozková obrna.11.Zrakové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti léčby, možnosti vzdělávání.12.Komunikace se zrakově postiženými.13.Sluchové postižení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.14.Sluchová protetika, kochleární implantát, komunikace se sluchově postiženými.15.Narušená komunikační schopnost – charakteristika, klasifikace, etiologie, náprava, možnosti vzdělávání.16.Alternativní a augmentativní komunikace – charakteristika jednotlivých systémů a jejich využití.17.Specifické poruchy učení – charakteristika, klasifikace, etiologie, možnosti vzdělávání.18.Reedukace specifických poruch učení.19.Poruchy chování – charakteristika, klasifikace, možnosti nápravy, zařízení.20.Terapie ve speciálně pedagogické péči – hipoterapie, canisterapie, muzikoterapie, arteterapie, ergoterapie, dramaterapie.

Literatura

CHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením po deseti letech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 146 s., 16. ISBN 9788026200864. infoEdukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami :zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Edited by Miroslava Bartoňová. Vyd. 1. Brno: MSD Brno, 2005. 267 s. ISBN 80-86633-38-1. infoCHVÁTALOVÁ, Helena. Jak se žije dětem s postižením :problematika pěti typů zdravotního postižení. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 182 s. ISBN 80-7367-013-5. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava . Kapitoly ze specifických poruch učení II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 152 s. ISBN 80-210-3822-5. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Vyd. 1. Brno: MSD, 2005. 420 s. ISBN 80-86633-37-3. infoBARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. 128 s. ISBN 80-210-3613-3. info

Garant

prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.

Vyučující

PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D.