Předmět Aplikovaná speciální pedagogika (ASPG_APSP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ASPG_APSP - Aplikovaná speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je tvorba krátkých videí pro děti s poruchou autistického spektra dle instrukcí rodičů dítěte. Studenti konzultují s rodiči stav dítěte, jeho záliby, stereotypní chování, oblasti, kterých se dítě obává a snaží se spolu vymyslet koncepci, která by byla nejvhodnější pro konkrétní dítě. Poté se studenti scházejí v týmech a natáčejí krátká videa v domácnostech dítěte nebo na místech potřebných dle konzultací rodičů. Snímek je pak zpracován a upraven studenty a předán rodiči, který pak videa představuje svému dítěti. Od rodiče se očekává zpětná vazba. Reflexe rodičů jsou předkládány studentům a jsou konzultovány další vhodné postupy, díky nim se v práci natáčení videí pokračuje. Studenti si mohou přerozdělit role mezi sebou – konzultace s rodiči, hraní rolí dle scénáře, stříhání snímků a jejich finální úprava, vytvoření vhodných kostýmů. Učitel oslovuje vhodné rodiče dětí s PAS, vysvětluje strategie metod a alternativních technik, garantuje aktivity studentů.
Osnova
1. Seznámení se s dítětem a rodiči2. Představení charakteru dítěte, záliby, stereotypního chování, spouštěče amoků, komunikace dítěte, jeho obavy3. Zvolení vhodné strategie pro vybrané dítě, výroba kostýmu a příprava rolí a scénářů, samotné natáčení snímků, úprava filmů.4. Předání snímků rodičů, očekáváná zpětná vazba od rodičů.5. Reflexní setkání studentů, nejlépe i s rodičem, zhodnocení, domluva na další spolupráci.
Literatura
PEJČOCHOVÁ, Jana a Zuzana MAKOVSKÁ. Dětský autismus; základní projevy a význam časné diagnostiky. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi, Praha: Academia, 2009, roč. 53, č. 1, s. 92-99. ISSN 0009-062X. infoTHOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra :dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006. 453 s. ISBN 80-7367-091-7. infoSROKOVÁ, Eva a Pavla OLŠÁKOVÁ. Autismus ve školní praxi. Ostrava: Montanex, 2004. 47 s. ISBN 8072251449. infoDětský autismus :přehled současných poznatků. Edited by Michal Hrdlička - Vladimír Komárek. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 206 s. ISBN 80-7178-813-9. infoMOSESOVÁ, Jana . Autismus a dětská kresba. Brno, 2002. 75 l., pří. infoJELÍNKOVÁ, Miroslava a Radovan NETUŠIL. Autismus. V., Hra a hračka v životě dítěte s autismem. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001. 36 s. infoVÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. 181 s. ISBN 80-85931-51-6. info
Garant
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.