Předmět Speciální pedagogika (ASPG_SPPG)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ASPG_SPPG - Speciální pedagogika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět uvádí do základů problematiky výchovy a vzdělávání jedinců vyžadujících zvláštní péči.Je zaměřen na vymezení oboru speciální pedagogika, jeho klasifikaci, odbornou terminologii, specifika práce a metod práce s handicapovanými a vztahy s pedagogikou sociální.Prakticky se student seznámí s vybraným speciálně-pedagogickým zařízením, které navštíví a seznámí se s posláním, se specifiky práce s postiženými jedinci, speciálními terapeutickými přístupy apod.Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen: - vymezit postavení oboru Speciální pedagogika v pedagogických a pomáhajících disciplích;- definovat základní oblasti odborného zájmu oboru a možnosti přístupu k jedincům se specifickými potřebami;- porozumět specifikům jednotlivých postižení a možnostem edukace jedinců s těmito postiženími.
Osnova
VYMEZENÍ PŘEDMĚTU, OKRUHY KE ZKOUŠCE:1. Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, postavení v systému vědních oborů.2. Nástin vývoje historie SP. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.3. Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (defekt, defektivita, socializace), komprehensivní rehabilitace, diagnostické a terapeutické metody.4. Socializace, integrace/inkluze. Legislativa k integraci jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR po roce 1989.5. Metody speciální pedagogiky. Komplexní rehabilitační péče.6. Integrovaný pedagogicko-psychologický poradenský systém. Výchovný poradce na školách, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogické centra, střediska výchovné péče, IPPP.7. Speciálně-pedagogická diagnostika.8. Psychopedie. Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR.9. Somatopedie. Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO formy, DMO jako kombinované postižení, LMD, chronická onemocnění charakteristika, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání dětí a mládeže s tělesným a zdravotním postižením. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie.10. Etopedie. Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče.11. Logopedie. Etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR.12. Surdopedie. Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu.13. Oftalmopedie. Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR.14. Kombinované vady. Definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace.15. Autismus. Etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem.16. Alternativní a augmentativní komunikace charakteristika, význam použití.17. Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd.18. Význam a úkoly školy při zdravotnických zařízeních, herní terapie. Dobrovolnictví v nemocnicích.19. Význam a pozice volného času v životě postiženého jedince. Styčné body speciální a sociální pedagogiky.20. Sociální pedagog, pedagog volného času ve speciálně-pedagogickém zařízení. Uplatnění, možnosti.
Literatura
povinná literaturaPIPEKOVÁ, Jarmila . Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. rozš. a uprav. vydání. Brno: Paido Brno, 2010. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. infodoporučená literaturaVÍTKOVÁ, Marie . Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. 2. vyd. Brno: MSD, spol.s.r.o, 2004. 248 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-22-5. infoneurčenoŠkolní speciální pedagog. ISBN 9788026204978. infoVzdělávání hluchoslepýchKLENKOVÁ, Jiřina , Barbora BOČKOVÁ , Ilona BYTEŠNÍKOVÁ , Lenka HRICOVÁ a Radka HORÁKOVÁ . Narušená komunikační schopnost, sluchové postižení. 2013. infoVÍTKOVÁ, Marie . Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004. 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. infoOtázky speciálně pedagogického poradenství :základy, teorie, praxe. Edited by Marie Vítková. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 261 s. ISBN 80-86633-08-X. infoLUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000. 74 s. ISBN 80-7183-225-1. infoDVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník : [terminologický a výkladový]. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998. 192 s. infoZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 1996. 206 s. ISBN 80-7184-203-6. info
Garant
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Sedláková