Předmět Vývojová psychologie (ASPG_VYPS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ASPG_VYPS - Vývojová psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Student si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti. Na základě nabytých znalostí bude student schopen rozumět zvlášnostem v lidském chování na základě věkových specifik.
Osnova
• 1. Jedinečnost člověka• 2. Postavení vývojové psychologie v systému psychologických disciplin, metody vývojové psychologie• 3. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje)• 4. Periodizace vývoje člověka• 5. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení)• 6. Prenatální období aneb Život před porodem (schopnosti plodu, reakce nenarozeného dítěte na negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod, psychická situace matky a nenarozené dítě, role otce,porod)• 7. Biologické zákonitosti psychického vývoje (genotyp a fenotyp)• 8. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké)• 9. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči, psychický svět batolete, kognitivní výkonnost, hra a její význam, dětská kresba).• 10. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj)• 11. Mladší školní věk (otázka školní zralosti,vývoj řeči,vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby,úroveň aspirace a výkonnová motivace,emocionální vývoj, formy komunikace)• 12. Dospívání, (puberta a adolescence,problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam)• 13. Dospělost (mladší dospělost, střední dospělost, starší dospělost)• 14. Stárnutí a stáří (mechanismy stárnutí, životní integrita)
Literatura
LANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. infoŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 247 s. ISBN 80-246-0877-4. infoMACEK, Petr . Adolescence. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003. 143 s. ISBN 80-7178-747-7. infoPIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 4., v Portálu 3. Praha: Portál, 2001. 143 s. ISBN 80-7178-608-X. infoVÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. 1. vydání. Praha: Portál, 2000. 522 s. ISBN 80-7178-308-0. infoPsychologie stárnutí. Edited by Ian Stuart-Hamilton - Jiří Krejčí. 1. vyd. Praha: Portál, 1999. 319 s. ISBN 80-7178-274-2. infoŠVANCARA, Josef . Psychologie stárnutí a stáří. In Z. Kalvach a kol., Úvod do gerontologie a geriatrie. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, 1997. s. 57-77. Učebnice. ISBN 80-7184-366-0. infoŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. 1. vyd. Praha: Panorama, 1990. 435 s. : i. info
Garant
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Barbara Strobachová