Předmět Základy pedagogiky (ASPG_ZAPE)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu ASPG_ZAPE - Základy pedagogiky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Účelem přednášek v předmětu Základy pedagogiky je zmapovat základní pedagogické disciplíny, pojmy, metody a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří analýza současných výchovně-vzdělávacích problémů a proces edukační transformace českého školství po r. 1989. Cílem přednášek je vytvořit u studentů klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy.Na konci tohoto kurzu bude student schopen:- definovat základní pedagogické pojmy,- vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru,- vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby a z vlastní zkušenosti,- zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
Osnova
1. Pedagogika jako věda: pojetí a předmět pedagogiky, její struktura, členění pedagogických disciplín, vědy pomocné a hraniční. Pojmy: výchova, vzdělání, socializace, enkulturace, subjekt – objekt ve výchově. Význam filozofie výchovy.2. Základní pedagogické kategorie (cíl, obsah, prostředky, podmínky, metody, organizační formy).3. Česká výchovně vzdělávací soustava. Preprimární, primární, sekundární a terciární školství. Charakteristika vybraných klíčových problémů české vzdělávací soustavy. Transformace české školy po r. 1989.4. Podstata hnutí nové výchovy, reformní pedagogika. Pojmy, představitelé, směry, díla, koncepce.5. Významné výchovně vzdělávací dokumenty v polistopadové české pedagogice (Bílá kniha, Doporučení examinátorů OECD, školský zákon, RVP, projekty). Kurikulum.6. Individuální a sociální význam vzdělání, právo na vzdělání, rovný přístup ke vzdělání, sociální nerovnost ve vzdělání, vzdělání a sociální spravedlnost.7. Hodnocení dítěte. Přístupy posuzování a hodnocení dítěte v edukačním procesu. Podpora sebehodnocení a sebeúcty dítěte. Výchova k hodnotám.8. Rodina z pedagogického hlediska. Spolupráce školy a rodiny. Současné problémy v rodičovské výchově.9. Výchovné koncepce vybraných pedagogů (A. S. Makarenko, A. S. Neill, J. Korczak, H. von Schoenebeck, V. Příhoda ad.)
Literatura
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. 481 s. ISBN 978-80-7367-503-5. infoRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005. 113 s. ISBN 80-86666-24-7. infoKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoBREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. Translated by Alexandr Tuček. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001. 310 s. ISBN 80-86263. infoTONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Translated by Stanislav Štech. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1991. 65 s. ISBN 80-901065-1-X. info
Garant
Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Dušan Klapko, Ph.D.