Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 2 (Bi2BP_ABZP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu Bi2BP_ABZP - Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Kurz navazuje na cíle Bi2BP_AEKC, je součástí programu "Biologie pro život a zdraví" a je realizován blokově v terénu a na pracovišti "Kejbaly".Hlavním cílem kurzu je aktivní zkušenostní učení ve výuce o přírodě a společnosti v základním vzdělávání. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;- porozumět a vysvětlit: biologické hospodaření a permakultura, biologie pro „Zelenou školu“ aj. (na základě dalšího rozšíření gnozeologického základu z oblasti moderních biologických věd (pro potřeby výuky dle RVP ZV), jejichž pochopení vyžaduje integrované znalosti.- obhájit skupinový projekt "Den Země".- vytvořit seminární skupinovou práci "kalendář pro bio pěstování"- vytvořit portfolio prací;- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti ze základních poznatků věd aplikované biologie k pochopení základních zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro praktické využití v osobním životě, pro základní vzdělávání, pro TUŽ a UR.Cílem kurzu je:1, Pomocí teorií vedených aktivizujících praktických cvičení (na základě již vytvořeného vědomostního základu a teoretického uvažování - bázového vědění v problematice environmentálního vzdělávání pro potřeby studovaného oboru) připravit studenty tak, aby absolventi SP prokázali dovednost postupovat od fenologického a environmentálního pozorování všedního dne přes teoretické uvažování až ke kvalitativnímu porozumění jevů modelových situací v přírodě.2, Aby uměli pomocí dostupného technického a mentálního vybavení abstrahovat a formulovat jádro problému jako prostředek transformace abstraktních souvislostí zpět do reality vlastního odpovědného jednání.;3, Na základě sebereflexního a situačního učení absolventi dokáží diskutovat a vyhodnotit na cvičení prezentovanou a změněnou kulturu učení, důležitou pro environmentální vzdělávání4.Absolventi zvládají základy pozorování a experimentálních dovedností na školní zahradě, didaktický koncept skupinové práce.V praktické a heuristické výuce na principu sebereflexe se v terénu hlouběji zabývá základním paradigmatem současné společnosti - využíváním přírodních zdrojů živé i neživé přírody a přeměnou životního prostředí. Výstupem je upevnění znalostí pojmů ( klíčových pro základní vzdělávání), rozšíření znalostí a dovedností (nezbytných v environmentálním vzdělávání) a praktické řešení problémů (včetně prezentace výsledků), které jsou důležité pro pochopení principů udržitelného života (UR), pro ochranu přírody a vytváření kladného postoje k řešení problémů UR ve škole (organizace „Dne Země“, „Studentská zahrada“, akce:„ Biologické pěstování, zdravá příroda a zdraví člověka, projekty „Globe“, „Ozon“, „Máme rádi zvířata“ aj.). Nedílnou součástí je osobnostní rozvoj studenta - asistenta učitele přírodopisu.

Osnova

1. Poznávání a pozorování organismů - fenologické proměny přírody: jaro, léto2. Mezinárodní ekologické vzdělávací programy - Globe, Modré z nebe…měření, vyhodnocování výsledků, Den Země.4. Zemědělství, genetické inženýrství, permakultura a valeologie5. Založení, realizace a vyhodnocení vlastního agro-pokusu na principech biologického pěstování – skupinová seminární práce s žáky, osobní odpovědnost6. Význam praktických činností žáků pro pochopení základních podmínek života, souvislost zdravé přírody a zdraví člověka7. Pokojové rostliny na ZŠ ovlivňující pozitivně zdraví ve školách-pěstování jaro, léto9. Využití botanických zahrad MU: “léčivé rostliny“

Literatura

e-learningové texty v IS MU předmětu.GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521734-1REICHHOLF.J.: Žít a přežít v přírodě.Praha: Ikar. 2002, 221s., ISBN 80-249-0040-8HEITZOVÁ, Halina,: Pokojové rostliny.Praha: Svojtka a Vašut, 1995, 239 s.,JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia :(teoretická a praktická část). 8., aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005. 575 s., [8. ISBN 80-7182-177-2. infoPRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 349 s. ISBN 80-7178-552-0. infoOPLETAL, Lubomír a Jan VOLÁK. Rostliny pro zdraví. Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 1. Praha: Aventinum, 1999. 176 s. ISBN 80-7151-074-2. infoVODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990. 238 s. ISBN 80-04-23976-5. info

Požadavky

Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 1Bi2BP_AEKC. Předmět bude realizován blokově, součástí je asistentská práce s žáky v terénu. Předmět připravované specializace.

Garant

Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Vyučující

Ing. Helena Jedličková, Ph.D.