Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Úvod do pěstitelských prací a chovatelství (Bi2BP_UPCH)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu Bi2BP_UPCH - Úvod do pěstitelských prací a chovatelství, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci tohoto kurzu by studenti měli být schopni- volit a používat vhodné metody studia živých organismů;- využívat metod výzkumu studia živých organismů - pozorování experiment v biologii, pěstitelství a chovatelství;- popsat a srovnat základní projevy živých organismů;- navrhnout, realizovat a vyhodnocovat vzdělávací záměr na poznávání zvířat a práce s výrobky z přírody;Předmět je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století" a výzkumného programu „Biologie pro život a zdraví“ realizovaného na středisku MU „Kejbaly“.;Obsahem kurzu je:- kontaktní výuka v terénu s přírodninami a situační učení studentů, kteří na základě praktické a heuristické výuky na principu sebereflexe, aktivizujících metod a forem vzdělávání, dosáhnou sjednocení požadované úrovně středoškolských vědomostí (klíčových v základním vzdělávání pro obor pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV) a propojení s průřezovými tématy ( především environmentální výchova), důležitých pro pochopení souvislostí uvedeného oboru s principy udržitelného života, rozvoje (TUR) a zdraví;- nedílnou součástí je rozvoj dovedností poznávacích (pozorování, pokus a diskuze v terénu), pracovních (praktické činnosti), sociální komunikace a jednání (týmová spolupráce, řízení, organizace a úvod k postupnému osvojování profesních návyků a dovedností pro práci asistenta učitele i učitele s žáky v terénu);- důležitá je i informační databáze, bezpečnostní předpisy a řády pro práci s žáky v terénu a specializované pracovně;Nejdůležitější je vytvoření kladného postoje k biologickému hospodaření v krajině (umět využívat školní zahradu nebo terén okolí školy), k péči a ochraně zvířat, k vytváření podmínek prevence proti vzniku fobií z přírody u dětí, jako základ ochrany zdravé přírody - základního zdroje vlastního zdraví i zdravé společnosti.

Osnova

1. Pěstitelské práce a chovatelství dle RVP ZV jako obor environmentálního vzdělávání pro TUR, život a zdraví. Úloha pedagogických pracovníků v základním vzdělávání.2. Pěstitelské práce dle RVP ZV, biologické hospodaření, školní biotopová zahrada, bezpečnost práce.3. Chovatelství dle RVP ZV, podmínky v základním vzdělávání, bezpečnost práce.4. „Škola hrou“ aneb kontaktní výuka pro environmentální vzdělávání a výchovu.5. Biologické hospodaření a prvky permakultury, biotopová školní zahrada a možnosti chovů v základním vzdělávání.6. „Jak na to“ – situační učení a skupinové vytváření podmínek pro aktivizující výuku.7. „Kde to dělají dobře“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti.8. „Máme rádi zvířata“ – exkurze a aktivní účast na výuce ve specializovaném pracovišti.9. „Den pro Zemi 1“ – příprava a realizace skupinových seminárních prací10. „Den pro Zemi 2“ – prezentace a analýza skupinových seminárních prací, reflexe, závěr

Literatura

The atlas world wildlife (Orig.) : Velký atlas živočichů : jedinečný obraz života na Zemi.Pěstujeme bylinky. Edited by Gabriela Kliková - Zuzana Pavelková. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, 2007. 110 s. ISBN 978-80-247-1902-3. infoDOSTÁLEK, Petr. Česká biozahrada. Olomouc: Fontana, 2000. 184 s. : f. ISBN 80-86179-46-X. infoNOORDHUIS, Klaas T. Zahrada po celý rok. Translated by Miroslav Volf. 1. vyd. Praha: Rebo Productions, 1994. 479 s. : i. ISBN 80-85815-10-9. infoKLIKOVÁ, Gabriela. Biozahrada. 1. vyd. Praha: Zemědělské nakladatelství Brázda, 1992. 383 s. info

Požadavky

Studenti musí mít před nástupem zajištěno platné očkování proti tetanu!- Na pracoviště "Kejbaly" si musí studenti přinést oblečení a obuv do terénu!!Předmět připravované specializace.

Garant

Ing. Helena Jedličková, Ph.D.

Vyučující

Ing. Helena Jedličková, Ph.D.