Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Základy zoologie bezobratlých (Bi2BP_ZZBL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu Bi2BP_ZZBL - Základy zoologie bezobratlých, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni: (1) porozumět a vysvětlit základní znalosti o fylogenetických vztazích, bionomii, etologii, ekologii a rozšíření modelových druhů bezobratlých živočichů; (2) poznat nejdůležitějších zástupců naší fauny a (3) orientovat se v morfologii a anatomii jejich těl; (4) spojit si získané znalosti o této části živočišné říše se znalostmi získanými v obecné zoologii; (5) použít informace k tomu, aby jako učitelé byli příkladem, který budou žáci následovat, živočichy musí nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin. Důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia. Student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky.Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, zařadit je do systému, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody.

Osnova

1. Prvoci (Protozoa): pozorování živých prvoků ze senného nálevu, barvení trepky velké2. Žahavci (Cnidaria): fototaktizmus nezmara hnědého, reakce nezmara na podráždění, přijímání potravy nezmarem3. Ploštěnci (Platyhelminthes): pozorování živých ploštěnek potočních - reakce ploštěnek na světlo, vystřelování rhabditů, regenerace4. Hlístice (Nematoda): mikroskopické pozorování drobných hlístic (háďat a háďátek), pitva škrkavky prasečí5. Měkkýši (Mollusca) I - plži (Gastropoda): morfologie ulity hlemýždě zahradního, přijímání potravy u suchozemských plžů, přijímání potravy u vodních plžů, pohyb plžů, pitva hlemýždě zahradního, příprava trvalého preparátu jazykové pásky hlemýždě6. Měkkýši (Mollusca) II - mlži (Bivalvia) a hlavonožci (Cephalopoda): morfologická stavba lastury mlžů, chemická stavba lastury mlžů, dýchání škeble rybničné, pitva škeble rybničné (slávky jedlé, ústřice jedlé), pitva olihně obecné7. Kroužkovci (Annelida): pozorování stavby těla žížaly obecné, fototaxe žížaly, pitva žížaly, pozorování štětinek u vodních máloštětinatců (nitěnka obecná)8. Členovci (Arthropoda) I - klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, sběr pavouků, chov křižáka, pozorování vnější stavby těla pavouka9. Korýši (Crustacea) I - nižší korýši (Entomostraca): pozorování hrotnatky obecné v akváriu - fototaxe, pozorování hrotnatky pod mikroskopem, příjem potravy u hrotnatky, účinek jedu na srdeční činnost hrotnatky, pozorování buchanky obecné pod mikroskopem10. Korýši (Crustacea) II - rakovci (Malacostraca): preparace a příprava trvalého preparátu končetin blešivce potočního, pitva raka říčního (krevety červené), poznávání hlavních zástupců desetinožců11. Hmyz (Insecta, =Ectognatha) I - Hemimetabola: preparace švába obecného - pozorování vnější stavby těla, rozlišení dvou základních řádů rovnokřídlého hmyzu, preparace škvora - pozorování vnější stavby a sexuálního dimorfismu, poznávání hlavních zástupců hemimetabolního hmyzu12. Hmyz (Insecta, =Ectognatha) II - Holometabola: preparace včely medonosné - pozorování vnější stavby těla, rozlišování řádů hmyzu podle počtu a stavby křídel, pozorování stavby jednotlivých typů hmyzích křídel, poznávání hlavních zástupců holometabolního hmyzu13. Ostnokožci (Echinodermata): poznávání hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře)

Literatura

KUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.Příroda České republiky :průvodce faunou. Edited by Karel Hudec. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007. 439 s. ISBN 978-80-200-1569-3. infoVelká kniha živočichů :hmyz - ryby - obojživelníci - plazi - ptáci - savci. 3. vyd. Bratislava: Príroda, 2001. 344 s.: 15. ISBN 80-07-00863-2. infoANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997. 344 s. ISBN 80-07-00991-4. infoBUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995. 285 s. ISBN 80-85827-81-6. info

Požadavky

Bi2BP_ZOZP Základy obecné zoologie

Garant

Mgr. Robert Vlk, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Robert Vlk, Ph.D.