Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání (Bi2MP_ZBEL)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu Bi2MP_ZBEL - Zoologie bezobratlých pro základní vzdělávání, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení
PRVOCI-čtvrtek Neznámý 01.05.2018 14:32 4

Další informace

Cíl

Na konci tohoto kurzu bude student schopen interpretovat (1) hlubší taxonomické znalosti spojené se znalostmi (2) fylogenetických vztahů; (3) znalostmi o bionomii a etologii; (4) ekologii a (5) rozšíření bezobratlých živočichů.Studenti zvládnou poznávání a determinaci nejdůležitějších zástupců zejména naší fauny a seznámí se s morfologií a anatomií jejich těla a s určovacími znaky; získané znalosti o této části živočišné říše si studenti sami spojí se znalostmi získanými v obecné zoologii a v základech zoologie bezobratlých (2. ročník).Programový cíl spočívá v získání takových znalostí, které umožní pochopení významu bezobratlých živočichů v životě člověka a způsobů, jak integrovat životní požadavky člověka a svébytnost jednotlivých živočišných skupin; důraz je kladen na znalost druhů, se kterými se budoucí učitel a jeho žáci budou setkávat při zajišťování výuky přírodopisu na základní škole a v nižších ročnících gymnázia; student, budoucí učitel, musí být vybaven takovým množstvím znalostí a dovedností, které v praxi zajistí jeho prestiž a autoritu před žáky.Činnostní potenciál představuje v zoologii ty dovednosti, které umožní učiteli orientovat se v přírodě, najít živočichy v jejich přírodním prostředí, determinovat je, umět je žákům ukázat pod mikroskopem, poznat chráněné druhy a vést žáky k ochraně přírody; učitel musí být příkladem, který budou žáci následovat, musí živočichy nejen poznat či určit, ale také vysvětlit jejich nezastupitelné místo v biocenóze.

Osnova

1. Prvoci (Protozoa): pozorování prvoků z mechu a humusu, pozorování živých prvoků ze senného nálevu, pozorování a zakreslení trvalých preparátů prvoků2. Houbovci (Porifera): určování běžných druhů sladkovodních houbovců podle jehlic a gemulí, pozorování a zakreslení trvalých preparátů houbovců3. Žahavci (Cnidaria): pozorování a zakreslení trvalých preparátů žahavců4. Ploštěnci (Platyhelminthes): určování našich druhů ploštěnek, pozorování a zakreslení trvalých preparátů ploštěnců5. Pseudocoelomata: vířníci (Rotifera), břichobrvky (Gastrotricha), vrtejši (Acanthocephala), hlístice (Nematoda), strunovci (Nematomorpha): mikroskopické pozorování vířníků a břichobrvek, mikroskopické pozorování drobných hlístic (háďat a háďátek), pozorování a zakreslení trvalých preparátů hlístů6. Měkkýši (Mollusca) I - plži (Gastropoda): poznávání a zakreslení ulit nejběžnějších druhů našich plžů a nejběžnějších druhů mořských plžů (Jaderské moře)7. Měkkýši (Mollusca) II - mlži (Bivalvia) a hlavonožci (Cephalopoda): poznávání a zakreslení lastur našich mlžů a vybraných zástupců mořských mlžů a hlavonožců (Jaderské moře)8. Kroužkovci (Annelida): poznávání a zakreslení vybraných zástupců našich máloštětinatců a pijavic a vybraných zástupců mořských mnohoštětinatců (Jaderské moře)9. Členovci (Arthropoda) I - klepítkatci (Chelicerata): rozlišení jednotlivých podkmenů členovců, rozlišení jednotlivých řádů pavoukovců, poznávání hlavních zástupců klepítkatců10. Korýši (Crustacea) I - nižší korýši (Entomostraca): pozorování a zakreslení trvalých preparátů nižších korýšů11. Korýši (Crustacea) II - rakovci (Malacostraca): rozlišení jednotlivých řádů třídy lupenonožci (Branchiopoda), pozorování a zakreslení našich zástupců řádů stejnonožci (Isopoda) a různonožci (Amphipoda), poznávání hlavních zástupců desetinožců sladkovodních i mořských (Jaderské moře)12. Stonožkovci (Myriapoda) + hmyz (Insecta) I: rozlišení dvou základních tříd podkmene stonožkovci (Myriapoda), poznávání hlavních zástupců stonožkovců a hemimetabolního hmyzu13. Hmyz (Insecta, =Ectognatha) II - Holometabola: rozlišování řádů hmyzu podle počtu a stavby křídel, pozorování stavby jednotlivých typů hmyzích křídel, poznávání hlavních zástupců holometabolního hmyzu14. Ostnokožci (Echinodermata): poznávání hlavních zástupců hvězdic, hadic, ježovek a sumýšů (Jaderské moře)

Literatura

ANDĚRA, Miloš. Velká kniha živočichů :hmyz, ryby, obojživelníci, plazi, ptáci, savci : [1582 barevných ilustrací]. Edited by Ladislav Korbel, Illustrated by Jindřich Krejča. Vyd. 2. Bratislava: Príroda, 1997. 344 s. ISBN 80-07-00991-4. infoPříroda České republiky :průvodce faunou. Edited by Karel Hudec. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007. 439 s. ISBN 978-80-200-1569-3. infoBUCHAR, Jan. Klíč k určování bezobratlých. 1. vyd. Praha: Scientia, 1995. 285 s. ISBN 80-85827-81-6. infoKUNST M., ZPĚVÁK J.: Atlas bezobratlých, SPN, Praha, l978. 80 s.

Garant

Mgr. Robert Vlk, Ph.D.

Vyučující

Mgr. Robert Vlk, Ph.D.