Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Obecná didaktika chemie (CH2RC_3P3P)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CH2RC_3P3P - Obecná didaktika chemie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cíle předmětu:- osvojení si základních poznatků z obecné didaktiky chemie;- porozumění základním didaktickým principům výuky předmětu chemie na ZŠ;- porozumění a analýza obecných zákonitostí didaktiky chemie;- odvození možností aplikací didaktické teorii chemie na praktickou výuku chemických témat na ZŠ.

Osnova

1. Didaktika chemie jako věda, její srovnání s přírodovědnými a jinými obory.2. Informace - komunikace – humanizace ve výuce předmětu chemie.3. Didaktické zásady a učivo chemie na ZŠ.4. Výchovně vzdělávací systém, jeho morfologie a funkce a jeho univerzální aplikace ve všech fázích vyučovacího předmětu chemie. Profesionalita učitele chemie, role učitele chemie.5. Didaktické principy a jejich aplikace ve výuce chemie.6. Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Smysl plánování a mechanismy jeho realizace. Motivace, jako permanentní činnost učitele, zvláštnost a jedinečnost motivace ve výuce chemie.7. Základní didaktické funkce a jejich konkrétní uplatnění ve výuce chemie. Komunikace ve výuce chemie a její zvláštnosti. Chemický jazyk, vizuální komunikace za účasti informačních technologií, komunikace prostřednictvím školního chemického pokusu. Řízení a kontrola ve výuce chemie.8. Fáze vyučovací hodiny chemie a jejich naplnění.9. Systém řízení a rozhodování ve výuce chemie, systémový a situační přístup. Pedagogické klima ve vyučování, jeho tvorba a kultivace.10. Objekt a subjekt v chemické školní práci, vyučování a učení, konkurence a kooperace, význam týmové práce. Nutnost rovnováhy reproduktivních a produktivních aktivit žáka.11. Poznatková báze ve výuce chemie na ZŠ a její strukturace. Standardizace chemických informací, základní učivo, invarianty, varianty. Strukturní linie chemického učiva. Kompatibilita chemických informací na 1. a 2. stupni ZŠ a SŠ.12. Mezipředmětové vztahy a integrační tendence v oblasti přírodovědných předmětů na ZŠ.13. Možnosti a hranice výukových technologií. Metody, formy a prostředky s důrazem na aplikace videotechniky a počítačů ve výuce chemie.14. Materiálně technické zabezpečení výuky chemie. Zásady bezpečné školní práce.15. Školní chemický pokus, klasifikace, aplikace a didaktické dopady.16. Typy vyučovacích hodin, jejich strukturace a nasazení. Uplatňování standardních situací, identifikace, kvalifikace a řešení nestandardních (neočekávaných, problémových a konfliktních) situací ve výuce chemie.17. Problémová metoda ve výuce chemie. Participace žáka, rozvoj jeho kreativity, imaginativní přístupy, představivost a fantazie.18. Ekologické aktivity ve výuce chemie na ZŠ.

Literatura

Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. infoDLUHOŠ, Luděk. Vybrané kapitoly z didaktiky chemie. 1. vyd. Ostrava: Pedagogická fakulta OU, 1995. 101 s. ISBN 80-7042-082-0. infoPACHMANN, Eduard. Speciální didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 350 s. infoPACHMANN, Eduard a Eduard HOFMANN. Obecná didaktika chemie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 334 s. info

Garant

doc. RNDr. Petr Sládek, CSc.

Vyučující

Mgr. Irena Plucková, Ph.D.