Předmět Alternativní metody výuky ČJ 2 (CJ2MP_JAM2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CJ2MP_JAM2 - Alternativní metody výuky ČJ 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:1. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení, dále rozvoj práce s textem, rozvoj tvořivosti;2. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na všech stupních škol;3. užívat metody kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti.Předmět rozvíjí vědomosti a zejména praktické dovednosti, které studenti získali absolvováním předmětu Alternativní metody výuky ČJ I. Osvojené metody výuky odpovídají požadavkům Rámcového vzdělávacího programu pro ZŠ.
Osnova
1. Metody evokační fáze vyučovací hodiny (klíčová slova, párová diskuse apod.).2. Metody fáze uvědomění (diskusní pavučina, učíme se navzájem apod.).3. Metody fáze reflexe (myšlenková mapa, volné psaní).4. Hra jako vyučovací metoda v českém jazyce.5. Využití metod kritického myšlení pro rozvoj čtenářské gramotnosti.6. Vliv metod výuky na školní klima.7. Postup při přípravě vyučovacích hodin.
Literatura
doporučená literaturaGRECMANOVÁ, Helena. Klima školy. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2008. 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3. infoAktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Edited by Helena Grecmanová - Eva Urbanovská. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2007. 178 s. ISBN 978-80-85783-73-5. infoneurčenoRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, Praha : VÚP 2004TUŠKOVÁ, Jana Marie . Kritické myšlení jako prostředek rozvoje čtenářské gramotnosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 11 s. ISBN 978-80-210-5714-2. infoGRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ . Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000. 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. infoFISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 172 s. ISBN 80-7178-120-7. infoSILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. 311 s. ISBN 80-7178-124-X. infoKOŽMÍN, Zdeněk . Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995. 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
Požadavky
Předpokladem je absolvování discipliny CJ2MP_JAM1 Alternativní metody výuky ČJ 1.
Garant
doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.