Předmět Kapitoly z didaktiky literární výchovy (CJ2MP_LKDV)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CJ2MP_LKDV - Kapitoly z didaktiky literární výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Předmět volně navazuje na obsah předmětu Didaktika literární výchovy 1. Po absolvování předmětu student porozumí širším souvislostem literárněvýchovného procesu - dokáže vysvětlit a zhodnotit pojetí výuky literatury v obecné rovině i v kurikulárních dokumentech, dokáže vysvětlit základní problematiku uplatňování tradičních a moderních, aktivizujících výukových metod a forem ve výuce literatury na základní škole, roli tvořivosti a kritického myšlení ve výuce literatury, dokáže odůvodňovat metody hodnocení a klasifikace apod.
Osnova
1. Vývoj názorů na vyučování literatuře na základní škole, proměny učebních materiálů.2. Pojetí literární výchovy v platných vzdělávacích programech. Literární výchova v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání: terminologie RVP ZV ve vztahu k terminologii oboru; otázky struktury cílů dle RVP ZV - cíle literárního vyučování ve vztahu k vzdělávacímu oboru, oblasti a klíčovým kompetencím; literární výchova v RVP ZV a ŠVP ZV (očekávané výstupy a učivo a možnosti jejich konkretizace v učebních osnovách); literární výchova v kontextu průřezových témat a potenciální integrace předmětů.3. Modely literární výchovy, metodické systémy vyučování literatuře z pohledu současné teorie vyučování literatuře.4. Klasifikace vyučovacích metod. Metodologie výuky literatury na základní škole.5. Uplatnění slovních, situačních, inscenačních, brainstormingových aj. metod a didaktických her ve výuce literární výchovy.6. Motivační metody, specifičnost interpretační metody na 2. stupni základní školy.7. Hodnocení, zkoušení a klasifikace v literární výchově. Testy a jejich uplatnění ve výce literatury.8. Osobnost učitele, komunikace mezi učitelem a žáky v literární výchově.9. Problémové situace a úlohy v literární výchově, tvořivost. Intepretace a kritické myšlení.10. Vybrané literárněvědné teorie jako možná inspirace intepretační práce s textem.(Témata přednášek volně navazují za témata seminářů v předchozím semestru.)
Literatura
Lederbuchová, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1995.Jurčo, J., Obert, V. Didaktika literatúry. Bratislava, 1984.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupné z:http://www.vuppraha.czLEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Dítě a kniha :o čtenářství jedenáctiletých. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. 179 s. ISBN 80-86898-01-6. infoMAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC . Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. infoKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoObecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. infoAlternativní metody a postupy. Edited by Josef Maňák. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 90 s. ISBN 80-210-1549-7. infoLEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997. 120 s. ISBN 80-7082-364-X. infoKOŽMÍN, Zdeněk. Interpretace básní. Vyd. 2., přeprac. Brno: Masarykova univerzita, 1997. 186 s. ISBN 80-210-1694-9. infoVzdělávací program Národní škola :vzdělávací program pro 1.-9. ročník základního vzdělávání. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství, 1997. 162 s. ISBN 80-04-26683-5. infoMinisterstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR (Praha). Vzdělávací program Občanská škola : pojetí občanské školy : učební osnovy občanské školy. 3., upr. vyd. Praha: Portál, 1996. 474 s. ISBN 80-7178-107-X. infoJEŘÁBEK, Jaroslav. Vzdělávací program Základní škola. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996. 275 s. ISBN 80-7168-337-X. infoMAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. infoCHALOUPKA, Otakar. Systém literární výchovy a jeho perspektivy. 1. vyd. Praha: Academia, 1984. 238 s. : i. infoCHALOUPKA, Otakar. Rozvoj dětského čtenářství. 1. vyd. Praha: Albatros, 1982. 572 s. infoCENEK, Svatopluk. Úvod do teorie literární výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 231 s. info
Garant
doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Vyučující
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D.