Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Lexikální a morfologický rozbor textu (CJ3BP_JRTx)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu CJ3BP_JRTx - Lexikální a morfologický rozbor textu, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je syntéza znalostí ze současného českého jazyka získaných především při studiu morfologie, lexikologie a tvoření slov. Studenti vycházejí z konkrétních textů psaných i ze záznamů projevů mluvených a po absolvování kurzu jsou schopni:- identifikovat v textu vybrané jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné;- posoudit jevy tvaroslovné, lexikální a slovotvorné z hlediska jazykové správnosti;- vysvětlit proměny morfologické charakteristiky slova v závislosti jeho zapojení do věty a textu (např. v souvislosti s jeho syntaktickou funkcí);- opravovat jazykové chyby v textu a vysvětlit podstatu jazykových chyb nebo stylizačních nedostatků.

Osnova

1. Slovo a jeho význam. Víceslovná pojmenování v textu. Sousloví. Frazémy. Synonymie frazeologických a nefrazeologických pojmenování. Možnosti přechodu frazeologických pojmenování v kompozitum.2. Změny významu slova v textu. Významové vztahy synonymie a antonymie v textu, jejich možné využití při tvorbě textu.3. Významové souvislosti lexikálních jednotek v textu. Vztahy hyperonymicko-hyponymické a jejich funkce pro textovou soudržnost.4. Význam slova a slovní druhy. Funkce slovních druhů ve větě.5. Slovnědruhové transpozice a jejich možné gramatické důsledky.Souvislosti slovnědruhových transpozic a syntaktické funkce slovních druhů. Složená zájmena, víceslovné předložky a výrazy předložkové povahy; komplexní spojovací výrazy.6. Tvarotvorný rozbor substantiv, adjektiv a sloves. Termíny kořen, tvarotvorný základ, kmen, gramatický morf.7. Poznávání původu slova provedením slovotvorné analýzy. Nejčastější potíže při určování základového slova pro slovo nově utvořené. Rozdíl mezi tvarotvornou a slovotvornou analýzou.8. Význam formantů. Produktivita formantů a její změny v průběhu vývoje jazyka.9. Slovo a jeho stavba. Souvislosti rozboru stavby slova, tvoření slov a morfologických vlastností. Nejčastější problémy při rozboru stavby slova.10. Slovotvorné a lexikální prostředky v projevech mluvených a psaných, jejich srovnání. Kritéria hodnocení těchto jevů v projevech psaných a mluvených.

Literatura

HAUSER, Přemysl . Jazykové rozbory. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 48 s. ISBN 80-210-2557-3. infoKNESELOVÁ, Helena a Květoslava KLÍMOVÁ . Texty ke korekturám. Pro studenty učitelství českého jazyka na všech stupních škol. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2001. 70 s. ISBN 80-210-2540-9. infoUHER, František a Helena KNESELOVÁ . Nauka o tvoření slov. Tematické okruhy a cvičení. 1. vyd. Brno: PdF MU v Brně, 1999. 74 s. ISBN 80-210-2183-7. infoČECHOVÁ, Marie a František DANEŠ. Komplexní jazykové rozbory. 2., upr. vyd., v SPN 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1996. 263 s. ISBN 80-85937-27-1. infoUHER, František. Cvičení ze současného českého jazyka. 1. vyd. Brno: Paido, 1995. 37 s. ISBN 80-85931-10-9. info

Garant

doc. PhDr. Eva Minářová, CSc.

Vyučující

Mgr. et Mgr. Marek Lollok