Předmět Aplikovaná psycholingvistika I (DCJDR_AAP1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_AAP1 - Aplikovaná psycholingvistika I, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je poskytnout doktorandům nejnovější poznatky z aplikované psycholingvistiky a rozvíjet jejich profesionální dovednosti; vést je k chápání psychologických a neurofyziologických mechanizmů a zákonitostí rozvíjení cizojazyčných dovedností.
Osnova
Studijní předmět Aplikovaná psycholingvistika je jádrovým předmětem lingvistického bloku a zároveň východiskem pro jeho integraci s blokem didaktickým a pedagogicko-psychologickým. Cílem předmětu je poskytnout doktorandům nejnovější poznatky z aplikované psycholingvistiky a rozvíjet jejich profesionální dovednosti; vést je k chápání psychologických a neurofyziologických mechanizmů a zákonitostí rozvíjení cizojazyčných dovedností, chápat roli kognitivních, emocionálních a osobnostních činitelů ovlivňujících efektivitu těchto procesů.Obsahové zaměření:Neurofyziologické a psychologické faktory ovlivňující vytváření jazykových reprezentací a rozvíjení řečových dovedností. Vývojové a individuální odlišnosti při osvojování / učení se cizího jazyka. Řečová percepce, produkce a komunikace. Humanizace výuky cizích jazyků.Tematické okruhy:• Činnost mozku a učení se cizích jazyků• Kognitivní procesy (percepce, paměť) a učení se cizích jazyků• Vývojové zvláštnosti při učení se cizích jazyků• Individuální zvláštnosti při učení se cizích jazyků• Proces komunikace• Přístup zaměřený na žáka ve výuce cizích jazyků
Literatura
Wode, H. Psycholingvistik: eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprachen. Ismaning: Hueber, 1993.Butzkamm, W. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts: natürliche Künstlichkeit: von der Muttersprache zu Fremdsprache. Tübingen: Francke, 1993.Ries, L., Kollárová, E. (eds.) Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce. Bratislava: Didaktik, 2004.ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2008. xxvii, 114. ISBN 978-0-19-442257-4. infoLOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005. 197 s. ISBN 80-223-2069-2. infoDÖRNYEI, Zoltán. The psychology of the language learner :individual differences in second language acquisition. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. xii, 270 s. ISBN 0-8058-4729-4. infoSTERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 636 s. ISBN 80-7178-376-5. infoBROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching. 4th ed. White Plains: Longman, 2000. vii, 352 s. ISBN 0-13-017816-0. infoMULTHAUP, Uwe. Psycholinguistik und fremdsprachliches Lernen :von Lehrplänen zu Lernprozessen. 1. Aufl. Ismaning: Hueber, 1995. 275 s. ISBN 3-19-006616-7. infoNEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. 1. vyd. Praha: H & H, 1992. 127 s. infoSKEHAN, Peter. Individual differences in second-language learning. London: Arnold, 1989. vi, 168 s. ISBN 0-7131-6602-9. infoNOIZET, Georges. De la perception a la comprehension du langage :contribution a un modele psycholinguistique du locuteur. Paris: Univesite de Lille, 1983. 348 s. ISBN 2-7295-0015-4. info
Garant
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Gabriela Lojová, Ph.D.