Předmět Teorie osvojování cizího jazyka I (DCJDR_ATO1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_ATO1 - Teorie osvojování cizího jazyka I, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování mateřského i nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě.
Osnova
Studijní předmět Teorie osvojování cizího jazyka je jádrovým předmětem didaktického bloku, jeho absolvování je základem pro další výběr volitelných předmětů v daném bloku. Cílem předmětu je seznámení se současným stavem bádání v oblasti teorie osvojování mateřského i nemateřského jazyka v přirozeném prostředí i ve školní třídě. Studenti budou seznámeni s jednotlivými hypotézami a teoriemi osvojování jazyka a s rolí významných faktorů, které tyto procesy ovlivňují. Budou diskutovat implikace teorií osvojování jazyka pro edukační praxi a zejména možnosti výzkumu dané problematiky z lingvodidaktického hlediska.Tematické okruhy:• Behaviorismus, nativismus, konstruktivismus, sociální interakcionismus, konekcionismus, teorie zpracování informací.• Bilingvní osvojování jazyků.• Kritické období.• Faktory ovlivňující proces osvojování jazyka.
Literatura
SORGER, Brigitte . Beschreibung der methodischen Vorgangsweise in der fachhistorischen Dissertation zum Thema: Der Internationale Deutschlehrerverband im Spannungsfeld von sprachenpolitischen Konzepten und fachlicher Interessensvertretung. In Janíková V., Sorger B.: Methoden der Sprachlehr- und Sprachlernforschung Band 2. Masarykova univerzita. Brno: Masarykova univerzita, 2009. s. 33-44, 12 s. ISBN 978-80-210-5075-4. infoHow languages are learned. Edited by Patsy M. Lightbown - Nina Spada. 3rd ed. Oxford: Oxford University Press, 2006. ix, 233 s. ISBN 0-19-442224-0. infoLEAVER, Betty Lou, Madeline EHRMAN a Boris SHEKHTMAN. Achieving success in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2005. xiv, 265 s. ISBN 0-521-54663-X. infoRYAN, Lisa. Language acquisition :the age factor. Edited by D. M. Singleton. 2nd ed. Buffalo: Multilingual Matters, 2004. viii, 289. ISBN 1-85359-757-0. infoThe handbook of second language acquisition. Edited by Catherine J. Doughty - Michael H. Long. Malden: Blackwell Publishing, 2003. ix, 888 s. ISBN 1-4051-3281-7. infoCOOK, Vivian. Second language learning and language teaching. 3rd ed. New York: Oxford University Press, 2001. vii, 262 s. ISBN 0-340-76192-X. infoELLIS, Rod. Second language acquisition. Oxford: Oxford University Press, 1997. x, 147 s. ISBN 0-19-437212-X. infoELLIS, Rod. Instructed Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell, 1994. 230 s. ISBN 0-631-16202-X. infoBUTZKAMM, Wolfgang. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts : natürliche Künstlichkeit : von der Muttersprache zur Fremdsprache [Butzkamm, 1993]. 2. verbesserte und erweitert. Tübingen: Francke Verlag, 1993. xvi, 334 s. ISBN 3-85215-059-0. info
Garant
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.