Předmět Zaměření na žáka v cizojazyčném vyučování (DCJDR_AZZ)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_AZZ - Zaměření na žáka v cizojazyčném vyučování, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky přístupu k výuce cizího jazyka zaměřeného na žáka.
Osnova
Tento studijní předmět patří mezi volitelné předměty didaktického bloku (podblok Aktuální kapitoly didaktiky cizích jazyků); vodítkem pro volbu je zaměření disertační práce doktoranda.Cílem předmětu je hlubší vhled do problematiky přístupu k výuce cizího jazyka zaměřeného na žáka. Tato problematika je teoreticky rozpracována, ale je nedostatek výzkumných studií propojujících teoretické poznatky se školní praxí, případě zkoumajících procesu učení a vyučování cizímu jazyku ve školním prostředí. Pozornost proto bude věnována možnostem zkoumání dané problematiky ve školní praxi.Tematické okruhy:• Individuální zvláštnosti žáka (motivace, věk, inteligence, jazyková způsobilost, učební styly a strategie, sebepojetí, atribuce, přesvědčení žáka).• Autonomie žáka a její rozvoj.• Principy individualizace a diferenciace cizojazyčného vyučování a jejich zkoumání.
Literatura
doporučená literaturaDörnyei, Z., Skehan, P. Individual Differences in Second Language Learning. In The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford: Blackwell Publishing, 2003.Riding, R. J., Rayner, S. Personal Style and Effective Teaching. Birmingham: Learning and Training Technology, 1995.Tudor, I. Learner-centredness as Language Education. Cambridge. CUP, 1996.Benson, P., Voller, P. Autonomy and Independence in Language Learning. London: Longman, 1997.JANÍKOVÁ, Věra. Autonomní učení a lexikální strategie při osvojování cizích jazyků :teoretická východiska, doporučení pro praxi, styly a strategie učení, lexikální strategie v teorii a výzkumu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 210 s. ISBN 978-80-210-4433-3. infoLanguage learner strategies: thirty years of research and practice. Edited by Andrew D. Cohen - Ernesto Macaro. Oxford: Oxford University Press, 2007. viii, 336. ISBN 978-0-19-442254-3. infoVLČKOVÁ, Kateřina. Strategie učení cizímu jazyku :výsledky výzkumu používání strategií a jejich efektivity na gymnáziích. Brno: Paido, 2007. 217 s. ISBN 978-80-7315-155-3. infoROCHE, Jörg. Fremdsprachenerwerb, Fremdsprachendidaktik. Tübingen: A. Francke, 2005. 282 s. ISBN 3-8252-2691-3. infoNEUNER-ANFINDSEN, Stefanie. Fremdsprachenlernen und Lernerautonomie :Sprachlernbewusstsein, Lernprozessorganisation und Lernstrategien zum Wortschatzlernen in Deutsch als Fremdsprache. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 2005. 436 s. ISBN 3-89676-972-3. infoLOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005. 197 s. ISBN 80-223-2069-2. infoHEACOX, Diane. Differentiating instruction in the regular classroom :how to reach and teach all learners, grades 3-12. Minneapolis: Free Spirit, 2002. x, 163 4. ISBN 1-57542-105-4. infoMAREŠ, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7. infoRIEMER, Claudia. Individuelle Unterschiede im Fremdsprachenerwerb :eine Longitudinalstudie über die Wechselwirksamkeit ausgewählter Einflußfaktoren. Baltmannsweiler: Schneider Verlag Hohengehren, 1997. 321 s. ISBN 3-87116-878-5. infoYULE, George a Elaine TARONE. Focus on the language learner : approaches to identifying and meeting the needs of second language learners. Oxford: Oxford University Press, 1989. v, 206 p. ISBN 0-19-437061-582. info
Garant
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.
Vyučující
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D.prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.