Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Metodologie vědecké práce v pedagogice 2 (DCJDR_IMP2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_IMP2 - Metodologie vědecké práce v pedagogice 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je, aby studenti porozuměli úloze vědeckého poznávání v rozvoji pedagogických věd, pochopili specifičnosti kvantitativní a kvalitativní metodologie a dovedli zpracovat projekt pedagogického výzkumu.

Osnova

0. Tematický okruh – uvedení do předmětuOd pedagogického výzkumu k výzkumu vzdělávání – vývoj, stav, perspektivyInstitucionální a informační základna výzkumu vzděláváníProces, design, metody výzkumu vzděláváníDisertační výzkum – od projektu k disertační práci1. Tematický okruh – prostředí edukaceModely edukační reality a edukačního prostředí – východiska pro výzkumVýzkumy kultury školy a jejich metodologieVýzkumy klimatu školy/třídy a jejich metodologieDesignování a výzkum učebních prostředí – instructional design2. Tematický okruh – cíle edukaceCíle všeobecného vzdělávání – historická, komparativní, teoretická reflexeCíle oborového vzdělávání – historická, komparativní, teoretická reflexeVýzkumy učitelova pojetí cílů a jejich metodologie3. Tematický okruh – obsah edukaceVýzkumy kurikulaModely didaktické transformace a rekonstrukceVýzkumy didaktické transformace a rekonstrukceObsahové analýzy kurikulárních dokumentů (vč. učebnic)Výzkumy realizovaného kurikula a jejich metodologie4. Tematický okruh – pedagogická komunikace a interakce: procesy vyučování a učení a jejich aktéřiVýzkumy pedagogické komunikace a interakce a jejich metodologieVýzkumy procesů vyučování a učení a jejich metodologieUčitelské a žákovské (pre)koncepty – výzkum, diagnostika, intervenceVýzkumy stylů a strategií učeníVýzkumy zaměřené na výukové koncepce a metodyEfektivity a kvalita výuky jako výzkumný problém5. Tematický okruh – kreativita jako zdroj rozvoje osobnostiZkoumání expresivity a tvořivostUčení objevováním a tvořivost – metodologie a výzkumy(Kognitivní) aktivizace ve výuce jako předpoklad rozvoje tvořivosti – metodologie a výzkumy

Literatura

povinná literaturaNěmec, J., & Vlčková, K. (2011). Vnímání sociálního klimatu žáky: srovnání 1. a 2. stupně základní školy. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 162–196). Praha: Karolinum.Šebestová, S. (2011). Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie. Brno: Masarykova univerzitaJaník, T., Najvar, P., Kubiatko, M. et al. (2011). Kvalita kurikula a výuky: výzkumné přístupy a nástroje. Brno: Masarykova univerzita.Vlček, P., & Janík, T. (2010). Školské reformy a tvorba kurikula tělesné výchovy v České republice, Spolkové republice Německo a Spojených státech amerických. Brno: Paido.Hejný, M., & Kuřina, F. (2001). Dítě, škola, matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál.Jelemenská, P. (2009). Model didaktické rekonstrukce z metodologického pohledu. In M. Janíková, & K. Vlčková et al., Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody (s. 145–167). Brno: Paido.Janík, T., Knecht, P., Kubiatko, M., Pavlas, T., Slavík, J., Solnička, D., & Vlček, P. (2011). Kvalita školy a kurikula: od expertního šetření ke standardu kvality. Praha: NÚV. (kap. 2.1).Janík, T., Lokajíčková, V., & Janko, T. (2012). Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky. Orbis scholae, 6(3).Hloušková, L. (2008). Proměny kultury školy v pedagogických diskurzech. Brno: FF MU.Janík, T., Maňák, J., & Knecht, P. (2009). Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido. (kap. 1, 4, 5).Pelikán, J. (2011). Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum.Knecht, P. (2011). Kontinuita kurikula mezi 1. a 2. stupněm v české ZŠ: pohledy do RVP ZV a žákovských sešitů. In E. Walterová et al., Dva světy základní školy? Úskalí přechodu z 1. na 2. stupeň (s. 103–136). Praha: Karolinum.Zounek, J. (2009). E-learning – jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: MU.Švec, Š. et al. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientistické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.Janík, T. (2007). Cílová orientace ve výuce fyziky: exkurz do subjektivních teorií učitelů. Pedagogická orientace, 17(1), 12–33.Maňák, J., Švec, V., & Švec, Š. (Eds.), (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno: Paido.Skalková, J. (2007). Kategorie cíle, kompetence, jejich vzájemný vztah a význam pro obsah vzdělávání v kontextu současnosti. Orbis scholae, 1(1), 7–20.Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.Dvořák, D. (2009). Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 59(2), 136–152.Janíková, M. & Vlčková, K. et al. (2009). Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno: Paido. (kap. 1 a 2).Píšová, M. et al. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie tvorby kurikula. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.Slavík, J., & Janík, T. (2012). Kvalita výuky: Obsahově zaměřený přístup ke studiu procesů vyučování a učení. Pedagogika, 60(3), 262–287.Najvar, P., Najvarová, V., Janík, T. & Šebestová, S. (2011). Videostudie v pedagogickém výzkumu. Brno: Paido.Slavík, J. (2011). K předmětu didaktik v estetických oborech vzdělávání. Pedagogická orientace, 21(2), 207–225.

Požadavky

DCJDR_IMP1 Metodologie v pedagogice 1

Garant

doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.

Vyučující

doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.