Předmět Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků 1 (DCJDR_IMV1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_IMV1 - Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků 1, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je umožnit studentům proniknout hlouběji do problematiky výzkumu v oblasti cizího jazyka:a) do výzkumných témat a otázekb) výzkumných metodc) výzkumného vzorku, validity a reliabilityd) zpracování dat a prezentace výsledků.
Osnova
Předmět je úvodem k východiskům, postupům a metodám výzkumu a zpracování dat v oblasti osvojování cizího jazyka. Ukazuje specifika tohoto oborového výzkumu, představuje základní tematické okruhy zkoumané v současnosti v dané oblasti. Cílem předmětu je umožnit studentům proniknout hlouběji do problematiky výzkumu v oblasti cizího jazyka: a) do výzkumných témat a otázek b) výzkumných metod c) výzkumného vzorku, validity a reliability d) zpracování dat a prezentace výsledků.Tematické okruhy:•Metodologie výzkumu v didaktice cizích jazyků: Metodologie pedagogiky, psychologie, sociologie a dalších sociálních věd a jejich vztah k metodologii výzkumu v didaktice cizích jazyků. Základní pojmy. Předmět. Význam a využití výzkumu v didaktice cizích jazyků. Vybrané teorie v lingvistickém a pedagogicko-psychologickém výzkumu jako jeho východiska.•Obory ve výzkumu cizích jazyků: Lingvistický, sociolingvistický, psycholingvistický aj. výzkum. Výzkumná témata.•Specifika výzkumu v didaktice cizích jazyků: Specifika výzkumu v didaktice angličtiny, němčiny, ruštiny, francouzštiny a dalších jazyků. Výzkum v oblasti osvojování prvního jazyka, druhého a cizího jazyka, bilingvismu.•Zdroje výzkumu v didaktice cizích jazyků: Časopisy, on-line databáze. Instituce. Doktorské studium a výzkum. Základní výzkumná terminologie v cizích jazycích.•Aplikace výzkumných designů ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Ukázky výzkumů. Mezinárodní komparativní výzkum.•Specifika metod sběru, zpracování a analýzy dat ve výzkumu v didaktice cizích jazyků. Software.•Formát a struktura zprávy z výzkumu APA. Standardy výzkumu. Citační norma.
Literatura
doporučená literaturaDörnyei, Z. Research Methods in Applied Linguistics: Quantitative, Qualitative, and Mixed Methodologies (Oxford Applied Linguistics). Oxford : Oxford University Press, 2007.Методы и методология психолого-педагогического исследованияHandbook of research in second language teaching and learning. Edited by Eli Hinkel. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. xxii, 1144. ISBN 0-8058-4181-4. infoneurčenoStudie z časopisů: Language Learning, Applied Psycholinguistics, The Modern Language Journal, Journal of Pragmatics, Sociolinguistics and Language Acquisition, Language Learning Journal, Linguistics and EducationDörnyei, Z. Questionnaires in Second Language Research: Construction, Administration and Processing (SLA Research: Theoretical & Methodological Issues). Mahwah, NJ : Erlbaum, 2003.Winzer-Kiontke, B. Subjektive Theorien in der Fremdsprachenforschung, SRN : VDM Verlag, 2008.Образцов П. И. Методы и методология психолого-педагогического исследования. Издательство Питер, 2004Duff, P. A. Case Study Research in Applied Linguistics. New York : Erlbaum, 2008.GASS, Susan M. a Alison MACKEY. Data elicitation for second and foreign language research. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2007. x, 212 s. ISBN 978-0-8058-6035-1. infoMACKEY, Alison a Susan M. GASS. Second language research :methodology and design. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. xv, 405 s. ISBN 0-8058-4249-7. infoGUIDÈRE, Mathieu. Méthodologie de la recherche :guide du jeune chercheur en lettres, langues, sciences humaines et sociales : maîtrise, DEA, master, doctorat. Nouv. éd. rev. et augm. Paris: Ellipses, 2004. 127 s. ISBN 2-7298-2176-7. infoSELIGER, Herbert W. a Elana SHOHAMY. Second language research methods. Oxford: Oxford University Press, 1989. 270 s. ISBN 0-19-437067-4. info
Požadavky
DCJDR_IMP2 Metodologie v pedagogice 2
Garant
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Vyučující
Mgr. František Tůma, Ph.D.doc. Mgr. et Mgr. Kateřina Vlčková, Ph.D.