Předmět Školní pedagogika (DCJDR_ISP)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_ISP - Školní pedagogika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integruje poznatky: (a) z teorie školy, tj. instituce, která prostřednictvím vyučování a učení naplňuje funkce personalizační, socializační a enkulturační; (b) z teorie kurikula, tj. nástroje řízení školy zejména v rovině vzdělávacích cílů a obsahů; (c) z teorie výuky, tj. z oblasti plánování, realizace a hodnocení procesů vyučování a učení. Jako takový je stěžejním studijním předmětem pedagogicko-psychologického bloku.Cílem předmětu je, aby student hlouběji porozuměli problémům školního vzdělávání a kladli si otázky, které mohou vést k jejich dalšímu zkoumání v návaznosti na širší kontext disertační práce.
Osnova
Škola jako instituce a organizace (škola a její funkce – personalizační, social, řízení, vedení a správa školy, edukační prostředí školy – kultura, klima apod.)Kurikulum (teorie a pojetí kurikula, tvorba a výzkum kurikula, kurikulární problematika, kurikulární dokumenty, formy existence kurikula, kurikulární procesy – implementace, tvorba, realizace, revize kurikula, cílové a obsahové kategorie školního vzdělávání apod.)Aktéři a procesy školní výuky (učitel, žáci, vyučování, učení, výuka, didaktická transformace vzdělávacího obsahu, učivo – sekvencování, reprezentace apod.)
Literatura
doporučená literaturaJANÍK, Tomáš , Jan SLAVÍK , Vladislav MUŽÍK , Josef TRNA , Tomáš JANKO , Veronika LOKAJÍČKOVÁ , Eva MINAŘÍKOVÁ , Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY , Zuzana ŠALAMOUNOVÁ , Simona ŠEBESTOVÁ , Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK . Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-6349-5. infoJANÍK, Tomáš . Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. infoJANÍK, Tomáš . Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. infoJANÍKOVÁ, Marcela , Lenka HLOUŠKOVÁ , Tomáš JANÍK , Vladimír JŮVA , Josef LUKAS , Josef MAŇÁK , Veronika NAJVAROVÁ a Jana VAŠŤATKOVÁ. Základy školní pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7315-183-6. infoMAŇÁK, Josef , Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC . Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. infoObecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7. infoPOL, Milan. Škola v proměnách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 194 s. ISBN 978-80-210-4499-9. infoFEND, Helmut. Neue Theorie der Schule :Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2006. 204 s. ISBN 3-531-14717-X. infoPRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X. infoWALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2004. s. 301-502. ISBN 80-7315-083-2. infoDidaktik and/or curriculum :an international dialogue. Edited by Bjorg B. Gundem - Hopmann Stefan. New York: Peter Lang, 2002. vii, 367 s. ISBN 0-8204-3385-3. infoANDERSON, Lorin W. International encyclopedia of teaching and teacher education. 2nd ed. [Oxford]: Pergamon, 1995. 684 s. ISBN 0-08-042304-3. info
Garant
doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.