Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Školní pedagogika (DCJDR_ISP)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_ISP - Školní pedagogika, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integruje poznatky: (a) z teorie školy, tj. instituce, která prostřednictvím vyučování a učení naplňuje funkce personalizační, socializační a enkulturační; (b) z teorie kurikula, tj. nástroje řízení školy zejména v rovině vzdělávacích cílů a obsahů; (c) z teorie výuky, tj. z oblasti plánování, realizace a hodnocení procesů vyučování a učení. Jako takový je stěžejním studijním předmětem pedagogicko-psychologického bloku.Cílem předmětu je, aby student hlouběji porozuměli problémům školního vzdělávání a kladli si otázky, které mohou vést k jejich dalšímu zkoumání v návaznosti na širší kontext disertační práce.

Osnova

Škola jako instituce a organizace (škola a její funkce – personalizační, social, řízení, vedení a správa školy, edukační prostředí školy – kultura, klima apod.)Kurikulum (teorie a pojetí kurikula, tvorba a výzkum kurikula, kurikulární problematika, kurikulární dokumenty, formy existence kurikula, kurikulární procesy – implementace, tvorba, realizace, revize kurikula, cílové a obsahové kategorie školního vzdělávání apod.)Aktéři a procesy školní výuky (učitel, žáci, vyučování, učení, výuka, didaktická transformace vzdělávacího obsahu, učivo – sekvencování, reprezentace apod.)

Literatura

doporučená literaturaJANÍK, Tomáš , Jan SLAVÍK , Vladislav MUŽÍK , Josef TRNA , Tomáš JANKO , Veronika LOKAJÍČKOVÁ , Eva MINAŘÍKOVÁ , Jindřich LUKAVSKÝ, Jiří SLIACKY , Zuzana ŠALAMOUNOVÁ , Simona ŠEBESTOVÁ , Naďa VONDROVÁ a Pavel ZLATNÍČEK . Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. dotisk 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, Svazek 1. ISBN 978-80-210-6349-5. infoJANÍK, Tomáš . Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. infoJANÍK, Tomáš . Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-186-7. infoJANÍKOVÁ, Marcela , Lenka HLOUŠKOVÁ , Tomáš JANÍK , Vladimír JŮVA , Josef LUKAS , Josef MAŇÁK , Veronika NAJVAROVÁ a Jana VAŠŤATKOVÁ. Základy školní pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 120 s. Pedagogika. ISBN 978-80-7315-183-6. infoMAŇÁK, Josef , Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC . Kurikulum v současné škole. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 169 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-175-1. infoObecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7. infoPOL, Milan. Škola v proměnách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 194 s. ISBN 978-80-210-4499-9. infoFEND, Helmut. Neue Theorie der Schule :Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2006. 204 s. ISBN 3-531-14717-X. infoPRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X. infoWALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2004. s. 301-502. ISBN 80-7315-083-2. infoDidaktik and/or curriculum :an international dialogue. Edited by Bjorg B. Gundem - Hopmann Stefan. New York: Peter Lang, 2002. vii, 367 s. ISBN 0-8204-3385-3. infoANDERSON, Lorin W. International encyclopedia of teaching and teacher education. 2nd ed. [Oxford]: Pergamon, 1995. 684 s. ISBN 0-08-042304-3. info

Garant

doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.