Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Školní pedagogika 2 (DCJDR_ISP2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_ISP2 - Školní pedagogika 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integruje poznatky:(a) z teorie školy,(b) z teorie kurikula,(c) z teorie výuky.

Osnova

Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integruje poznatky: (a) z teorie školy, tj. instituce, která prostřednictvím vyučování a učení naplňuje funkce personalizační, socializační a enkulturační; (b) z teorie kurikula, tj. nástroje řízení školy zejména v rovině vzdělávacích cílů a obsahů; (c) z teorie výuky, tj. z oblasti plánování, realizace a hodnocení procesů vyučování a učení. Jako takový je stěžejním studijním předmětem pedagogicko-psychologického bloku.Tematické okruhy:Škola jako instituce a organizace (škola a její funkce – personalizační, social, řízení, vedení a správa školy, edukační prostředí školy – kultura, klima apod.)Kurikulum (teorie a pojetí kurikula, tvorba a výzkum kurikula, kurikulární problematika, kurikulární dokumenty, formy existence kurikula, kurikulární procesy – implementace, tvorba, realizace, revize kurikula, cílové a obsahové kategorie školního vzdělávání apod.)Aktéři a procesy školní výuky (učitel, žáci, vyučování, učení, výuka, didaktická transformace vzdělávacího obsahu, učivo – sekvencování, reprezentace apod.)

Literatura

doporučená literaturaDatabáze: Eurydice, Eurybase, FIS-BildungStudie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Pedagogická revue, Orbis scholae, Zeitschrift für Pädagogik, Unterrichtswissenschaft, Journal of Curriculum Studies, Learning and InstructionJANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 119 s. ISBN 9788073151867. infoJANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 119 s. ISBN 978-80-210-4879-9. infoPOL, Milan. Škola v proměnách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 194 s. ISBN 978-80-210-4499-9. infoFEND, Helmut. Neue Theorie der Schule :Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2006. 204 s. ISBN 3-531-14717-X. infoPRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X. infoWALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2004. s. 301-502. ISBN 80-7315-083-2. infoDidaktik and/or curriculum :an international dialogue. Edited by Bjorg B. Gundem - Hopmann Stefan. New York: Peter Lang, 2002. vii, 367 s. ISBN 0-8204-3385-3. infoKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoObecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. infoANDERSON, Lorin W. International encyclopedia of teaching and teacher education. 2nd ed. [Oxford]: Pergamon, 1995. 684 s. ISBN 0-08-042304-3. info

Požadavky

DCJDR_ISP1 Školní pedagogika 1

Garant

doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.

Vyučující

doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.