Předmět Školní pedagogika 2 (DCJDR_ISP2)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_ISP2 - Školní pedagogika 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integruje poznatky:(a) z teorie školy,(b) z teorie kurikula,(c) z teorie výuky.
Osnova
Cílem předmětu je uvést studenty do oboru školní pedagogika, který integruje poznatky: (a) z teorie školy, tj. instituce, která prostřednictvím vyučování a učení naplňuje funkce personalizační, socializační a enkulturační; (b) z teorie kurikula, tj. nástroje řízení školy zejména v rovině vzdělávacích cílů a obsahů; (c) z teorie výuky, tj. z oblasti plánování, realizace a hodnocení procesů vyučování a učení. Jako takový je stěžejním studijním předmětem pedagogicko-psychologického bloku.Tematické okruhy:Škola jako instituce a organizace (škola a její funkce – personalizační, social, řízení, vedení a správa školy, edukační prostředí školy – kultura, klima apod.)Kurikulum (teorie a pojetí kurikula, tvorba a výzkum kurikula, kurikulární problematika, kurikulární dokumenty, formy existence kurikula, kurikulární procesy – implementace, tvorba, realizace, revize kurikula, cílové a obsahové kategorie školního vzdělávání apod.)Aktéři a procesy školní výuky (učitel, žáci, vyučování, učení, výuka, didaktická transformace vzdělávacího obsahu, učivo – sekvencování, reprezentace apod.)
Literatura
doporučená literaturaDatabáze: Eurydice, Eurybase, FIS-BildungStudie z časopisů: Pedagogika, Pedagogická orientace, Pedagogická revue, Orbis scholae, Zeitschrift für Pädagogik, Unterrichtswissenschaft, Journal of Curriculum Studies, Learning and InstructionJANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 119 s. ISBN 9788073151867. infoJANÍKOVÁ, Marcela. Základy školní pedagogiky. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 119 s. ISBN 978-80-210-4879-9. infoPOL, Milan. Škola v proměnách. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2007. 194 s. ISBN 978-80-210-4499-9. infoFEND, Helmut. Neue Theorie der Schule :Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. 1. Aufl. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2006. 204 s. ISBN 3-531-14717-X. infoPRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vy. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X. infoWALTEROVÁ, Eliška. Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2004. s. 301-502. ISBN 80-7315-083-2. infoDidaktik and/or curriculum :an international dialogue. Edited by Bjorg B. Gundem - Hopmann Stefan. New York: Peter Lang, 2002. vii, 367 s. ISBN 0-8204-3385-3. infoKALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X. infoObecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1. infoANDERSON, Lorin W. International encyclopedia of teaching and teacher education. 2nd ed. [Oxford]: Pergamon, 1995. 684 s. ISBN 0-08-042304-3. info
Požadavky
DCJDR_ISP1 Školní pedagogika 1
Garant
doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.
Vyučující
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.doc. PhDr. Mgr. Tomáš Janík, Ph.D.