Předmět Aplikovaná psycholingvistika I (DCJDR_NAP1)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_NAP1 - Aplikovaná psycholingvistika I, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je poskytnout doktorandům nejnovější poznatky z aplikované psycholingvistiky a rozvíjet jejich profesionální dovednosti; vést je k chápání psychologických a neurofyziologických mechanizmů a zákonitostí rozvíjení cizojazyčných dovedností.
Osnova
Studijní předmět Aplikovaná psycholingvistika je jádrovým předmětem lingvistického bloku a zároveň východiskem pro jeho integraci s blokem didaktickým a pedagogicko-psychologickým. Cílem předmětu je poskytnout doktorandům nejnovější poznatky z aplikované psycholingvistiky a rozvíjet jejich profesionální dovednosti; vést je k chápání psychologických a neurofyziologických mechanizmů a zákonitostí rozvíjení cizojazyčných dovedností, chápat roli kognitivních, emocionálních a osobnostních činitelů ovlivňujících efektivitu těchto procesů.Obsahové zaměření:Neurofyziologické a psychologické faktory ovlivňující vytváření jazykových reprezentací a rozvíjení řečových dovedností. Vývojové a individuální odlišnosti při osvojování / učení se cizího jazyka. Řečová percepce, produkce a komunikace. Humanizace výuky cizích jazyků.Tematické okruhy:• Činnost mozku a učení se cizích jazyků• Kognitivní procesy (percepce, paměť) a učení se cizích jazyků• Vývojové zvláštnosti při učení se cizích jazyků• Individuální zvláštnosti při učení se cizích jazyků• Proces komunikace
Literatura
Butzkamm, W. Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts: natürliche Künstlichkeit: von der Muttersprache zu Fremdsprache. Tübingen: Francke, 1993.Ries, L., Kollárová, E. (eds.) Svět cizích jazyků dnes: inovační trendy v cizojazyčné výuce. Bratislava: Didaktik, 2004.Wode, H. Psycholingvistik: eine Einführung in die Lehr- und Lernbarkeit von Sprachen. Ismaning: Hueber, 1993.ELLIS, Rod. The study of second language acquisition. 2nd ed. New York: Oxford University Press, 2008. xxvii, 114. ISBN 978-0-19-442257-4. infoLOJOVÁ, Gabriela. Individuálne osobitosti pri učení sa cudzích jazykov. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2005. 197 s. ISBN 80-223-2069-2. infoDÖRNYEI, Zoltán. The psychology of the language learner :individual differences in second language acquisition. London: Routledge, 2005. xii, 270 s. ISBN 0805860185. infoDÖRNYEI, Zoltán. The psychology of the language learner :individual differences in second language acquisition. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2005. xii, 270 s. ISBN 0-8058-4729-4. infoSTERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 636 s. ISBN 80-7178-376-5. infoBROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching. 4th ed. White Plains: Longman, 2000. vii, 352 s. ISBN 0-13-017816-0. infoMULTHAUP, Uwe. Psycholinguistik und fremdsprachliches Lernen :von Lehrplänen zu Lernprozessen. 1. Aufl. Ismaning: Hueber, 1995. 275 s. ISBN 3-19-006616-7. infoNEBESKÁ, Iva. Úvod do psycholingvistiky. 1. vyd. Praha: H & H, 1992. 127 s. infoNOIZET, Georges. De la perception a la comprehension du langage :contribution a un modele psycholinguistique du locuteur. Paris: Univesite de Lille, 1983. 348 s. ISBN 2-7295-0015-4. info
Garant
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Vyučující
doc. PhDr. Gabriela Lojová, Ph.D.