Předmět Interkulturní aspekty cizojazyčné výuky (DCJDR_NIA)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu DCJDR_NIA - Interkulturní aspekty cizojazyčné výuky, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem studijního předmětu je představit varianty didaktického uchopení konceptu interkulturní komunikativní kompetence ve výuce cizího jazyka. Teoretická východiska představují: vymezení pojmu interkulturní komunikativní kompetence, vývoj pojetí tohoto konceptu, současné vlivné modely interkulturní komunikativní kompetence a jejich komponenty (tj. v obecné rovině komunikativní kompetence a interkulturní kompetence, specificky pak cizojazyčná komunikativní kompetence).
Osnova
Jádrem studijního předmětu je reflexe modelů interkulturní komunikativní kompetence v kategoriích cíle, obsahu a didaktických prostředků ve výuce cizího jazyka. Pozornost je věnována rovněž dosud málo rozpracovaným otázkám hodnocení rozvoje konceptu interkulturní komunikativní kompetence (obecně i ve školní výuce).
Literatura
Bredella, L., Delanoy, W. (Hg.) Interkultureller Fremdsprachenunterricht. Tübingen: Narr (Giessener Beiträge zur Fremdsprachendidaktik), 1999.Průcha, J. Multikulturní výchova. Teorie – praxe – výzkum. Praha: ISV nakladatelství. 2001.Lustig, M. W., Koester, J. Intercultural Competence, Interpersonal Communication across Cultures. 5th edition. Pearson Education, Inc., 2006.Buttaroni, S., Paula, A. Ehe, Berge und schwarze Katzen. Interkulturelle Kommunikation im Fremdsprachenunterricht. Meran: Alpha & Beta, 1999.Wierlacher, A.,Stötzel, G. Blickwinkel: Kulturelle Optik und interkulturelle Gegenstandskonstitution (Kongress der Gesellschaft für Interkulturelle Germanistik). München: iudicium,1996.Byram, M. Teaching and Assessing Intercultural Competence. Clevedon: Multilingual Matters Ltd., 1997.Fink, G. Kulturstandards und interkulturelle Kommunikation anhand empirischer Ländervergleiche. Köln: Böhlau, 2000.Göhring, H. Interkulturelle Kommunikation. Anregungen für Sprach- und Kulturmittler. Tübingen: Stauffenburg, 2002.The Sage handbook of intercultural competence. Edited by Derek Bok - Darla K. Deardorff. London: Sage, 2009. xiv, 542 s. ISBN 9781412960458. infoFremdverstehen und interkulturelle Kompetenz. Edited by Lothar Bredella - Herbert Christ. Tübingen: Gunter Narr Verlag, 2007. 193 s. ISBN 978-3-8233-6283-8. infoHOFSTEDE, Geert a Gert Jan HOFSTEDE. Kultury a organizace :software lidské mysli : spolupráce mezi kulturami a její důležitost pro přežití. Translated by Luděk Kolman. Praha: Linde, 2007. 335 s. ISBN 80-86131-70-X. infoInterkulturelle Kompetenz :Konzepte und Praxis des Unterrichts. Edited by Laurenz Volkmann - Klaus Stierstorfer - Wolfgang Gehring. Tübingen: Gunter Narr, 2002. 248 s. ISBN 3-8233-4986-4. infoSpolečný evropský referenční rámec pro jazyky :jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme. Translated by Jaroslava Ivanová. 1. české vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002. 267 s. ISBN 80-244-0404-4. infoDeveloping intercultural competence in practice. Edited by Michael Byram - Adam Nichols - David Stevens. Clevedon: Multilingual matters, 2001. viii, 283. ISBN 1-85359-536-5. infoKRAMSCH, Claire J. Context and culture in language teaching. Oxford: Oxford University Press, 1993. viii, 295. ISBN 0-19-437187-5. info
Garant
prof. PhDr. Věra Janíková, Ph.D.
Vyučující
Mgr. Klára Uličná, Ph.D.