Předmět Úvod do studia hudební výchovy a hudební teorie (HV7BP_HVHT)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu HV7BP_HVHT - Úvod do studia hudební výchovy a hudební teorie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Cílem předmětu je podat studentům I. ročníku komplexní pohled na studovaný obor v kontextu ostatních muzikologických disciplin, seznámit je s historií oboru, významnými osobnostmi a základní odbornou literaturou. V části hudební teorie pak jde o doplnění a získání znalostí a dovedností potřebných pro studium dalších hudebně teoretických a hudebně výchovných disciplin, zejm. harmonie, rozboru skladeb, improvizace doprovodů lidových a umělých písní, hlasové výchovy, didaktiky Hv ad., včetně pohotové praktické aplikace.
Osnova
1. Hudební pedagogika a hudební výchova v systému muzikologických disciplin.2. Historie oboru, významné osobnosti, literatura3. Metodologické aspekty hudební pedagogiky4. Základy hudební akustiky / zvuk, tón, vlastnosti tónu, vyšší harmonické tóny , principy ladění, vývoj a typy ladění /5. Tónová soustava /základní tónová řada,tóny zvýšené a snížené, celý tón a půltón, enharmonické tóny, diatonický a chromatický půltón /6. Notové písmo, značky a zkratky hudebního písma, italská terminologie tempa, výrazu, dynamiky, agogiky7. Stupnice - vývoj a systém / starověké, středověké církevní mody, dur a moll, chromatické, pentatonické, celotónové, cikánské, Bartókovsko - Messiaenovské mody ad. /8. Intervaly /systém, názvy, obraty, složené, enharmonické, konsonantní a disonantní, zpěvné a nezpěvné, doškálné a nedoškálné/9. Akordy - systém /dle počtu tónů, stavby, pořadí tónů, konsonantní a disonantní, doškálné a nedoškálné/10.Kvintakordy /systém, obraty, kvinakordy v tónině dur a moll/11.Septakordy /systém, obraty, doškálné a alterované/12.Funkce akordů, akordické značky, kadence v tóninách dur a moll
Literatura
e-learning: http://www.ped.muni.cz/wmus/frame.htmlCRHA, Bedřich a Petr HALA . Technika klavírního doprovodu lidových písní. 1.vydání, 2003. Masarykova univerzita v Brně, 2003. 115 s. ISBN 80-210-3094-1. infoKOFROŇ, Jaroslav. Učebnice harmonie. 10. upr. vyd. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2002. 178 s. ISBN 80-86385-14-0. infoGRIGOVÁ, Věra. Všeobecná hudební nauka. 2. upr. vyd. Olomouc: Alda, 2001. 225 s. ISBN 80-85600-46-3. infoFUKAČ, Jiří . Hudební pedagogika. Koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. 1. vyd. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy Univerzity, 2000. 181 s. nemá. ISBN 80-210-2458-5. infoSlovník české hudební kultury. Edited by Jiří Fukač - Jiří Vysloužil - Petr Macek. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1997. 1035 s. ISBN 80-7058-462-9. infoZENKL, Luděk. ABC hudební nauky [Zenkl, 1986]. 4. vyd. Praha: Supraphon, 1986. 197 s. : n. infoŠPELDA, Antonín. Hudební akustika : pro posluchače filosofických a pedagogických fakult a Akademií múzických umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 351 s. info
Garant
doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc.
Vyučující
doc. PhDr. Bedřich Crha, CSc.