Předmět Ontogenetická psychologie (MSBK_ONPS)
Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MSBK_ONPS - Ontogenetická psychologie, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).
Top 10 materiálů tohoto předmětu
Materiály tohoto předmětu
Materiál | Typ | Datum | Počet stažení |
---|
Další informace
Cíl
Obsah předmětu je zaměřen na základní pojmy psychologie duševního vývoje dítěte a využití těchto informací v pedagogické praxi. Na konci tohoto kurzu bude student schopen:popsat a vysvětlit charakteristiku jednotlivých vývojových stádií, s důrazem na předškolní vývoj, principy a zákonitosti duševního děníporozumět teoriím psychologie duševního vývoje, charakteru a dynamice a vzájemné součinnosti vývoje duševních procesů.vymezit vývojové změny psychiky v jednotlivých stádiích.
Osnova
1. Ontogenetická psychologie a její praktická aplikace v práci učitele MŠ.2. Činitelé psychického vývoje. Dědičnost, faktory vnějšího prostředí jako činitelé psychického vývoje, obecné znaky psychického vývoje.3.Prenatální období, novorozenecké a kojenecké období. Rozvoj poznávacích procesů, motoriky, emocionalita kojence, socializace, vznik a rozvoj identity kojence. Role matky /hlavní pečující osoby.4. Batolecí věk. Vývoj motorických dovedností, rozvoj poznávacích procesů, rozvoj řeči, vývoj osobnosti batolete a jeho emocí. Socializace v batolecim věku, rozvoj komunikace, normy chování, vliv rodiny, sociální učení.5. Předškolní věk. Vývoj kognitivních funkcí, rozvoj imaginace a fantazie, rozvoj řeči, rozvoj motoriky, vývoj dětské kresby.Interpersonální interakce mezi vrstevníky, k dospělým a vývojové aspekty formování postojů a rolí, rozvoj sociálních dovedností. Vývoj osobnosti dítěte. Sebepojetí, emoce a prožívání, vůle.6. Školní zralost, školní připravenost.7. Mladší školní věk. Změny v poznávacích procesech, prožívání,jáství, socializace, výchovné styly, výchovné působení.8. Adaptační potíže, poruchy a neurotické příznaky u dětí.9. Dospívání (puberta, adolescence) Charakteristika období, tělesný rozvoj, vývoj poznávacích procesů, emocionalita, identita jedince, sebepoznávání, sebehodnocení, seberealizace, profesionální orientace, vnější vlivy, socializace.
Literatura
povinná literaturaVývojová psychologie. Edited by Marie Vágnerová. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5. infoALLEN, K. Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte :od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. 187 s. ISBN 80-7367-055-0. infoPsychologie pro učitelky mateřské školy. Edited by Ilona Gillernová - Václav Mertin. Praha: Portál, 2003. 230 s. ISBN 80-7178-799-X. infodoporučená literaturaLANGMEIER, Josef a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006. 368 s. ISBN 80-247-1284-9. info
Garant
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.
Vyučující
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D.