Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Předmět Rozvoj matematických představ 2 (MSBK_RMP2)

Na serveru studentino.cz naleznete nejrůznější studijní materiály: zápisky z přednášek nebo cvičení, vzorové testy, seminární práce, domácí úkoly a další z předmětu MSBK_RMP2 - Rozvoj matematických představ 2, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita (MU).

Top 10 materiálů tohoto předmětu

Materiály tohoto předmětu

Materiál Typ Datum Počet stažení

Další informace

Cíl

Po absolvování této disciplíny bude student mít teoretické znalosti a praktické dovednosti pro vyučování prvotním geometrickým pojmům dětí předškolního věku a rozvíjení jejich orientace v prostoru.

Osnova

Rozvoj smyslového vnímání, přechod od názorného myšlení k myšlení slovně logickému, rozvoj paměti a pozornosti, rozvoj představivosti, to vše se zaměřením na rozvoj geometrických představ a pojmů.Vytváření elementárních geometrických představ a pojmů. Hierarchie pojmů.Orientace v prostoru, orientace v rovině. Vztah rovina - prostor.Chápání prostorových vztahů mezi objekty.Poznávání tvarů, jejich specifikace.Poznávání základních těles.Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy.Propedeutika měření.Základní geometrické útvary a jejich vlastnosti. Základní geometrické objekty a geometrické relace. Druhy čar. Geometrická zobrazení, zejména osová souměrnost a posunutí.Praktické činnosti směřující k vytváření elementárních geometrických představ a pojmů.Orientace v prostoru, orientace v rovině (vztahy nahoře, dole, před, za, nad, pod, vedle mezi, vlevo, vpravo, uprostřed).Orientace v obrázcích, vnímání vztahu rovina –prostor.Základní geometrické útvary a geometrické relace (shodnost úseček, kolmost a rovnoběžnost přímek).Poznávání tvarů, jejich specifikace (hranaté, kulaté, špičaté, trojúhelník, čtverec, kruh, obdélník). Vytváření koláží z geometrických tvarů podle vzoru a podle vlastní fantazie.Poznávání základních těles. (krychle, válec, koule, kvádr, hranol) a jejich reprezentace.Stavby z krychlí podle vzoru a podle vlastní fantazie.Intuitivní vnímání proporcí a perspektivy.Symetrie, modelování, práce ve čtvercové síti.Geometrické tvary v reálném světě.Propedeutika měření.

Literatura

BLAŽKOVÁ, Růžena , Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ . Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido . edice pedagogické literatury, 2007. 96 s. Dotisk 1. vydání. ISBN 80-85931-89-3. infoHEJNÝ, Milan a František KUŘINA. Dítě, škola a matematika :konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 187 s. ISBN 80-7178-581-4. infoKUPČÁKOVÁ, Marie. Geometrie ve světě dětí i dospělých. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2001. 109 s. ISBN 80-7041-493-6. infoPredškolská a elementárna pedagogika. Edited by Zuzana Kolláriková - Branislav Pupala. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7. infoFRANCOVÁ, Marta, Květoslava MATOUŠKOVÁ a Milena VAŇUROVÁ. Texty k základům elementární geometrie :pro studium učitelství 1. stupně základní školy. 2. opr. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1994. 107 s. ISBN 80-210-0880-6. info

Garant

doc. RNDr. Jaroslav Beránek, CSc.

Vyučující

Mgr. Eva Nováková, Ph.D.